Annons

Tamron 17-50 2,8 lönt att uppgradera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snowball

Medlem
Trots försiktig behandling har nu mitt andra Canon 18-55 IS II slutat fungera (af sönder). Följde med som kit till min EOS 450D.

Funderar på att köpa att Tamron 17-50 2,8 (det utan IS för bättre skärpa). Är det en märkbar skillnad på skärpa eller färger jämfört med kitobjektivet? Motiverar prisskillnaden ett köp?

Eller ska jag satsa på en 550 el. 600D istället (med ett nytt kitobjektiv)?

Fotar mest mina småbarn och lite natur nu. Är viktigt med bra bilder på barnen för framtiden.

Har hittat tamronet för 2700:- inkl frakt från Tyskland.

Det är ABSOLUT värt att byta kitobjektivet mot ett Tamron 16-50/2,8. Skärpan är rejält mycket bättre, det har betydligt högre ljusstyrka, och det är mycket hållbarare än Canons kitobjektiv.

Du vinner väsentligt mer på att köpa ett bättre objektiv till din befintliga kamera, än en senare kameramodell med lite mera bling-bling men med samma mediokra kitobjektiv.

Det brukar inte löna sig att köpa från utlandet när prisskillnaden är så liten. Det kan vara dyrt att överföra pengarna, och skulle du behöva returnera varan för service eller nåt så hamnar du genast på minus.

CyberPhoto har en kampanj med 500 kr rabatt på denna Tamron-glugg, vilket gör att den just nu går att få för 2.990 kr.
.

Oerhört prisvärd! Inte bara skärpa utan också kontrast är mycket bättre jämfört med sunkiga kitgluggar. Detta gör minst lika mkt för 'upplevelse' av bilden som att objektivet tecknar skarpt. Nu gör ju Tamrongluggen i fråga bägge...så snudd på en 'nobrainer' att köpa en dylik! Objektiven 'gör' dina bilder...INTE kamerahusen! :D

Håller också med om att med sån liten prisskillnad är det bättre att köpa av det trevliga folket på Cyberphoto :cool:

Jo, det är ett grymt prisvärt och bra objektiv! Mitt gick ca 40 000 bilder, det gav en kostnad på ca 7,5 öre per bild ;-)

Det är helt klart i en annan klass än kitobjektiven. Lura dig inte på att det inte känns så välbyggt som dyrare objektiv, det är väldigt tåligt och optiskt finns det inget att klaga på.

Men nästan hela vinsten med att köpa från Tyskland kommer att försvinna på frakten, Cyber har gratis frakt över 1000 kr med en rabattkod du hittar på Prisjakt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar