Annons

Tamron 10-24/3,5-4,5 [ny vidvinkelzoom]

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar väldigt intressant om den kommer inom kort, kostar drygt 4000 och har samma skärpa som t.ex. Tokina 12-24
 
Och jag som precis står i begrepp att köpa en Tokina 12-24. Kanske läge att vänta...

När släpps denna måntro?

/M
 
Bofoto2 skrev:
Den slår nog Tokina, men med dom där linserna blir den dyrare än Tokina.

Hur kan man göra ett sådant där antagande bara rätt ut i luften? Varifrån får du indikationerna att Tamron-optiken "nog är bättre än Tokina"? Bara en stilla undran.
 
Den ska ju konkurrera med Tokinas 12-24, då håller det inte att ge ut en glugg som presterar sämre. Speciellt som den innehåller fina glasbitar som indikerar ett högre pris. Med en eller två tusenlappar billigare glugg skulle Tamron kunna ha lite sämre testvärden och sälja bra ändå.
 
Perfekt! Tills Nikon gör den Nikkor 10-24/4 som jag vill ha duger denna utmärkt. Den 11-18 som Tamron har idag är helt OK. Denna förutsätter jag blir bättre.
Lite trist med det nya utseendet, bara. De nuvarande modellerna är snyggare. Den ser ut som en Minolta, eller Pentax...
 
Intressant optik.
Men jag väntar mest på Tokinas 11-16/2,8. Gillar ljusstyrkan. Även Tokinas byggkvalite´brukar vara bättre än det mesta.
 
spotmatic skrev:
Intressant optik.
Men jag väntar mest på Tokinas 11-16/2,8. Gillar ljusstyrkan. Även Tokinas byggkvalite´brukar vara bättre än det mesta.
Jag tycker att 16 mm är alldeles för kort som längsta brännvidd. Då blir det ett jädra bytande mellan olika objektiv. Men i och med att det uppenbarligen GÅR att göra en ljusstark vidvinkelzoom så undrar man ju varför i halva friden ingen gjort det tidigare! Plötsligt är den stora nackdelen med APS-C inte lika stor längre.
 
Makten skrev:
Jag tycker att 16 mm är alldeles för kort som längsta brännvidd. Då blir det ett jädra bytande mellan olika objektiv. Men i och med att det uppenbarligen GÅR att göra en ljusstark vidvinkelzoom så undrar man ju varför i halva friden ingen gjort det tidigare! Plötsligt är den stora nackdelen med APS-C inte lika stor längre.

Visst det är kort. Blir ett renodlat ljusstarkt vidvinkelobjektiv. Som skulle passa mig utmärkt. Bara det inte tar flera "år" innan lanseringen den här gången för Tokina. Och inte alltför dyrt. För då får det bli en 10-22 från Canon i stället
 
spotmatic skrev:
Blir ett renodlat ljusstarkt vidvinkelobjektiv. Som skulle passa mig utmärkt.

Hejdu, bara undrar under vilka förhållanden du behöver sån ljusstyrka med vidvinkel?

Jag använder aldrig under bländare 10 med mitt Sigma 12-24 pga att jag vill ha bra skärpedjup vid landskap och uppdrag åt mäklare... men fotar man längst fram på konsert så förstår jag om man vill ha F2,8
 
Laesk skrev:
Hejdu, bara undrar under vilka förhållanden du behöver sån ljusstyrka med vidvinkel?

Jag använder aldrig under bländare 10 med mitt Sigma 12-24 pga att jag vill ha bra skärpedjup vid landskap och uppdrag åt mäklare... men fotar man längst fram på konsert så förstår jag om man vill ha F2,8

Hejdu själv.
Visst till landskap mm så är det skärpedjup som prioriteras.
Men en ljusstark vidvinkel är bra mot skakningsoskärpa i dunkla miljöer vid foto utan blixt, typ fester m.m. (Jag använder sällan blixt).
Lättare att ställa in fokus på en ljusstark vidvinkel när det är mörkt . Tycker att det är svårt att se på en ljussvagare vidvinkel var skärpan hamnar.
Därför så tycker jag att det är viktigt att vidvinkeln är ljusstark. Jag skulle gärna ha en typ 13mm/2,0.
Mvh Greger
 
F.Eliasson skrev:
Ingen som sitter på het information angående pris och leveransdatum? Denna glugg är ruskigt intressant.
Det här citatet från den 1 februari (DPR-länken) är ju inte så hoppingivande:

"PMA 2008: Tamron has announced a new ultra wide angle zoom which is currently under development."

"Under development" kan väl inte direkt betyda klar för produktion. Låter bara som att de vill berätta att de har nåt spännande på gång... Synd om det är så. Jag tycker de kan hålla tyst till de vet när den kan köpas. Behöver inte vara mer exakt än i biovärlden: Premiär hösten 2008 :)
 
Hm, jag som bestämt mig för en Pentax 12-24... Den här skulle ju vara mer intressant, men eftersom jag ju vill ha vidvinkeln i sommar så lär jag nog få ta Pentax ändå...

Damn you Tamron!!
 
Jag mejlade Tamron Europa men de påstod bara att de inte hade någon som helst information om när objektivet kan finnas på marknaden. Skön marknadsföring... Vi bygger en ny bil. Jaså, du vill köpa en? Hmm, fråga inte mig när det kan bli aktuellt med lansering, såna frågor är inte prioriterade, utvecklingsfasen är faktiskt väldigt trevlig för oss som jobbar på företaget. Det är bara att vänta och se, nån gång dyker den nog upp. Vill du ha produkten är väl det inget problem?
 
Bofoto2 skrev:
Den slår nog Tokina, men med dom där linserna blir den dyrare än Tokina.

Sen när började Tamron bygga bättre objektiv än Tokina ?
Tokina har alltid varit toppmärket av pirattillverkarna, i allafall när det gäller byggkvalitet.

/kent
 
ANNONS