Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Takumar 28/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Jag har hittat ett Takumar 28/2.8 i fint skick till försäljning för dryga tusenlappen. Är det någon som vet något om detta objektiv?

papi skrev:
Jag har hittat ett Takumar 28/2.8 i fint skick till försäljning för dryga tusenlappen. Är det någon som vet något om detta objektiv?

Nja....om det är den Takumaren jag tänker på
så hade jag en så'n glugg till min Nikon på 60-70-talet...
Om det nu e den?
Så inte skulle jag ge 1000 spänn för den.. ;)

Du måste nog berätta mera/visa en bild! :)

Den spanske försäljaren försäkrade mig att den var väldigt bra :))

Hade ingen kamera med mig tyvärr. Annars såg den välbyggd ut, som en Pentax A 50mm ungefär. Hög densitet, svart och med en rejäl knottrig focusring.

Jag ligger lite lågt så länge då...

Det låter väldigt dyrt, i all synnerhet som den troligen inte har Pentax moderna antireflexbehandlig (SMC).

Pupillen skrev:
Det låter väldigt dyrt, i all synnerhet som den troligen inte har Pentax moderna antireflexbehandlig (SMC).
I så fall är det gammalt och har skruvfattning. SMC kom 1971 och bajonettfattning 1975.

Olle

Olle skrev:
I så fall är det gammalt och har skruvfattning. SMC kom 1971 och bajonettfattning 1975.

Olle
Jo, men SMC var väl ganska dyr till en början så man införde det inte omedelbart på alla objektiv. Det gjordes ett par objektiv med Takumar-namnet även med bajonett och dessa saknade så vitt jag vet SMC.

Dyrt, mycket dyrt.
ffordes har motsvarande i prima skick för 45 pund, och i bruksskick för 29 pund och LP foto har för 750:-

(edit): nu drog jag kanske förhastade slutsatser, mina kommentarer gäller objektiv med K-bajonett.

efter att ha kollar eBay kan jag meddela att takumar 28-or verkar gå för 20 till 40 pund i normalfallet.
Undantagsvis har den sällsynta 28/3.5 58mm filter gått för nära 70 pund.

--- MW

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar