Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Takumar 28/2.8
- Trådstartare interpix
- Start datum
Benganbus
Aktiv medlem
papi skrev:
Jag har hittat ett Takumar 28/2.8 i fint skick till försäljning för dryga tusenlappen. Är det någon som vet något om detta objektiv?
Nja....om det är den Takumaren jag tänker på
så hade jag en så'n glugg till min Nikon på 60-70-talet...
Om det nu e den?
Så inte skulle jag ge 1000 spänn för den..
Du måste nog berätta mera/visa en bild!
Olle
Aktiv medlem
I så fall är det gammalt och har skruvfattning. SMC kom 1971 och bajonettfattning 1975.Pupillen skrev:
Det låter väldigt dyrt, i all synnerhet som den troligen inte har Pentax moderna antireflexbehandlig (SMC).
Olle
Pupillen
Aktiv medlem
Jo, men SMC var väl ganska dyr till en början så man införde det inte omedelbart på alla objektiv. Det gjordes ett par objektiv med Takumar-namnet även med bajonett och dessa saknade så vitt jag vet SMC.Olle skrev:
I så fall är det gammalt och har skruvfattning. SMC kom 1971 och bajonettfattning 1975.
Olle
Magnus W
Aktiv medlem
Dyrt, mycket dyrt.
ffordes har motsvarande i prima skick för 45 pund, och i bruksskick för 29 pund och LP foto har för 750:-
(edit): nu drog jag kanske förhastade slutsatser, mina kommentarer gäller objektiv med K-bajonett.
efter att ha kollar eBay kan jag meddela att takumar 28-or verkar gå för 20 till 40 pund i normalfallet.
Undantagsvis har den sällsynta 28/3.5 58mm filter gått för nära 70 pund.
--- MW
ffordes har motsvarande i prima skick för 45 pund, och i bruksskick för 29 pund och LP foto har för 750:-
(edit): nu drog jag kanske förhastade slutsatser, mina kommentarer gäller objektiv med K-bajonett.
efter att ha kollar eBay kan jag meddela att takumar 28-or verkar gå för 20 till 40 pund i normalfallet.
Undantagsvis har den sällsynta 28/3.5 58mm filter gått för nära 70 pund.
--- MW
Senast ändrad: