Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Taggiga bilder pga rotering i InD.

Produkter
(logga in för att koppla)
orera skrev:
Bilderna har färgläge RGB. Kan det vara så att det är detta som är fel? Måste jag kanske CMYK:a dem?

Bara om du skall skicka dokumentet till ett tryckeri som kör CMYK (dvs alla tryckerier... men inte fotolabben t.ex.)

orera skrev:
Bilderna har färgläge RGB. Kan det vara så att det är detta som är fel? Måste jag kanske CMYK:a dem?
Nejnej. Om du skriver ut på en hemmaskrivare blir det sämre om du gör om till CMYK.

Fast, med min erfarenhet av datorers ondskefullhet skulle det inte förvåna mig om det faktiskt hjälpte mot taggigheten...

Jag har bara tänkt att få kortet utskrivet med färglaser. Nu känner jag att omsorgen om min mentala hälsa kräver att jag sk-er i detta. Jag ger upp. Originalarkusinerna får skrocka självbelåtet åt mina taggiga bilder. Faktum är att jag har mailat till den ena. Där fick jag bita i gräset! Tur att jag är vegetarian.

Tack för alla hjälpsamma och engagerade svar.

Annika

Annika, skulle du kunna tänka dig att göra en sak innan du går upp i limningen och köper ett kilo Szremska?

Packa ihop InDesigndokumentet och skicka det zippat till mig under [email protected]

Jag är väldigt nyfiken på de problem du haft och eftersom jag undervisar i InDesign och annat för reklambyråer å sånnt skulle det vara lärorikt för mig.

Om du vill...

Det vill jag väldigt gärna! Jag har dock aldrig packat ngt, brukar skicka PDF:er, så det kan ta en stund innan jag skickar det. Vet faktiskt inte alls hur man gör när man packar nåt.

Jag har nåt som heter Stuffit Standard 8.0.2, är det det jag ska använda? Du skrev "zippa", det är väl winzip du menar då? Jag vet inte om jag har det. Du hör vilken datoranalfabet du har gett dig i kast med.

Fint.

Packa gör du under arkiv/packa (tror jag det heter, jag har brittiskt InDesign).

Då samlas alla filer (inklusive teckensnitt) i en mapp som du kan köra via Winzip eller stuffit.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto