Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Taggiga bilder pga rotering i InD.

Produkter
(logga in för att koppla)

orera

Aktiv medlem
Det var jag som hade problemet med att utskrivna bilder blev taggiga, det finns en tråd om det. Nu har jag, efter en arg natt, kunnat krympa ner problemet. Det innebär emellertid inte att det är löst.

Jag har kommit fram till att bilderna i min layout blev taggiga när jag roterade dem lite. Jag talar om ett InDesigndokument, ett tackkort där det ligger tio små bilder från en fest. Dessa ligger lite snett för att se ut som om de är utspridda. Därför har jag roterat dem en aning i InD.

Samma taggighet oavsett om det var tiff- eller jpegbilder.

Känner någon till detta problem? Vad gör man? Jag vill gärna att kortet ska vara utskickat innan midsommer, så desperationen ökar.

Annika

Rotera bilderna i Photoshop (TIFF-format) i stället. Bestäm även storleken i PS, sedan är det bara att montera in dem i InDesign.

OK, det var det jag misstänkte. Tack för svaret! Storleken hade jag redan fixat till i PS, så det är bara att montera in bilderna på nytt.

Jag har själv tänkt på detta med rotering i PS innan, men det är ju jättejobbigt att rotera bilderna i PS eftersom man inte ser sammanhanget i sin InD-layout. Alla ska bara roteras pyttelite, sådär så de ser lite utslängda ut på papperet.

Men det som är allra mest irriterande, är ju att InD för mig i alla fall är ett layoutprogram och då ska man väl kunna göra sånt här utan att det blir problem?

Nu har jag roterat bilden i PS och monterat in den. Då belv det dels taggigt, dels en brun bakgrund bakom bilden. Bakgrund ligger oroterad och bilden är roterad 3 grader.

Finns det någon som vet vad jag ska göra?!

Jag kan inte indesign, men jag föreslår att du monterar alla bilderna i en fil i photoshop på vit bakgrund. Då kanske de inte blir taggiga och du kanske slipper din bruna kant.

PN

orera skrev:
Nu har jag roterat bilden i PS och monterat in den. Då belv det dels taggigt, dels en brun bakgrund bakom bilden. Bakgrund ligger oroterad och bilden är roterad 3 grader.

Finns det någon som vet vad jag ska göra?!

ligger bilden i flera lager?

Jag kanske missförstod dig lite, blir bilderna verkligen taggiga vid utskrift och inte bara på skärmen? Jag antar att man kan ställa in upplösningen på skärmvisningen liksom i PageMaker (jag har lång erfarenhet av PM, men kör inte så mycket InDesign än).

Ja, taggigt både vid utskrift och på skärmen. Tycker du att jag borde gå iväg och göra en fin utskrift?

I InD kan man välja hög kvalitet på visning.

Senast ändrad:
Bilderna du ser på skärmen i ditt indesign är inte bilderna i sig. Det är nedbantade verisioner av sämre kvalitet så att du kan se på ett ungefär hur bilderna kommer att se ut i dokumentet. När du sedan skriver ut dokumentet tar indesign bilderna från den plats där du lagrat dem i datorn och aplicerar de förändringar du gjort i indesign (därav så går det inte att skriva ut dokumentet med bilderna om du byter plats på dem i datorn).
testa att exportera dokumentet och gör PDF fil av det. Du borde kunna se exakt hur det kommer se ut där. Något jag rekomenderar att man gör för alla utskrifter från indesign. Speciellt om man sitter i ett nätverk och skriver ut, dokumenten blir mindre och smidigare att skicka.
Du kanske redan visste detta. Men ngn annan kanske lär sig något.

peternilsson75 skrev:
Jag kan inte indesign, men jag föreslår att du monterar alla bilderna i en fil i photoshop på vit bakgrund. Då kanske de inte blir taggiga och du kanske slipper din bruna kant.

PN

ja, fast om den där bakgrunden finns där, så kan jag ju inte göra min skuggning under bilderna.

olav.karlsson skrev:
testa att exportera dokumentet och gör PDF fil av det. Du borde kunna se exakt hur det kommer se ut där. Något jag rekomenderar att man gör för alla utskrifter från indesign. Speciellt om man sitter i ett nätverk och skriver ut, dokumenten blir mindre och smidigare att skicka.
Du kanske redan visste detta. Men ngn annan kanske lär sig något.

Tack Olav. Jag har redan gjort detta. Det hjälpte inte.

ohls skrev:
ligger bilden i flera lager?

Nej, jag har lagt på en tunn svart ramlinje och sedan lagt ihop lager. När jag roterade bilden tror jag att det var arbetsytan jag såg, och den var av någon anledning bajsbrun. Sedan kom allting med när jag monterade det i InD-dok:et.

Taggiga bilder pga rotering

Min erfarenhet är att rotering skall göras först av alla inngrepp,på orginalet, framförallt före storleks ändring.

Jag är ingen guru på InDesign, men för mig funkar det utmärkt att rotera bilderna direkt i InDesign.

Jag brukar montera antingen PSD filer direkt från Photoshop eller CMYKade TIFF filer, inget problem att rotera dessa.

Vilken version använder du? Jag kör 3.0.1 (InDesign CS m.a.o.)

Re: Taggiga bilder pga rotering

konkav skrev:
Min erfarenhet är att rotering skall göras först av alla inngrepp,på orginalet, framförallt före storleks ändring.

Jag ska bara rotera bilderna ungefär tre grader. Det kan ju inte vara rimligt att man måste gå till originalet för att göra detta. Jag vill ju kunna justera bilderna när de ligger på tackortet för att få rätt vinkel.

Men du menar verkligen att man måste göra så?

orera skrev:
Jag använder InD 2.0.2. Bilderna ska roters med ca 3 grader.

OK, hittade din andra tråd... såg att det var ganska små bilder du skulle rotera (2-3cm på utskriften), det är ju inte omöjligt att man upplever taggigheten på så små bilder. Man betraktar ju bilderna på ett helt annat avstånd när de är så små.

Jag är tillbaka...

Annika, har du provat med andra _°-tal?

Att rotera 4° eller så. Kanske 3,01°

InDesign skall inte ha problem med att rotera.

Re: Re: Taggiga bilder pga rotering

orera skrev:
Jag ska bara rotera bilderna ungefär tre grader. Det kan ju inte vara rimligt att man måste gå till originalet för att göra detta. Jag vill ju kunna justera bilderna när de ligger på tackortet för att få rätt vinkel.

Men du menar verkligen att man måste göra så?

Jag tror inte att man måste göra så, även om man säkert får det bästa resultatet så. Efter en rotering bör man ju skärpa upp bilden, vet inte om det finns bra funktioner frö detta i InDesign.

Bilderna har färgläge RGB. Kan det vara så att det är detta som är fel? Måste jag kanske CMYK:a dem?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto