Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Taggig form på "bländarblänk" hos SMC-M 50 mm 1.7

Produkter
(logga in för att koppla)

anna76

Medlem
...eller ljusfläckarna i oskärpan snarare.

Jag rensade bilder och hittade det här, en märklig taggig form på "bländaren", Är det normalt eller är mitt kära objektiv defekt väg att ge upp? Det här är enda fotot med så tydligt "avtryck" (strunta i fotot i sig, det låg i slasken av en anledning...)

Bilagor

• IMGP1919.jpg
    IMGP1919.jpg
    36.6 KB · Visningar: 72
Använder sällan det objektivet "ute i solljus med motljus" typ så det var svårt att hitta annat exempel. Svårare att se här med mindre och oskarpare ljusfläckar:

Bilagor

• IMGP2392.jpg
    IMGP2392.jpg
    68.5 KB · Visningar: 66
Jag fortsätter prata med mig själv! :D

Det kostar inte mycket med ett likadant från t ex Tradera men osäkert när man inte vet kvaliteten innan man köper! Vill helst veta om det här är onormalt över huvud taget, och hittar inget om det på nätet, inte heller bildexempel)

Jag fortsätter prata med mig själv! :D

Det kostar inte mycket med ett likadant från t ex Tradera men osäkert när man inte vet kvaliteten innan man köper! Vill helst veta om det här är onormalt över huvud taget, och hittar inget om det på nätet, inte heller bildexempel)

Ser helt normalt ut tycker jag. Om du bländar ned objektivet lite och tittar in genom öppningen så har du förmodligen den formen på bländarbladen.

Att högdagerblänk blir lite kantiga är i sig inget ovanligt, se till exempel bildexemplet på just den saken i den här artikeln:
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskolan/skola-lar-dig-mer-om-optik.htm?page=4

Däremot ser det i mina ögon lite udda att hörnen på de kantiga blänken i din bild har en liten "tagg", det skulle möjligen kunna tyda på att bländarbladen rör sig på ett lite underligt sätt. Men det kan lika gärna vara något som helt enkelt är en egenskap hos just det objektivet :)

Ja det är just de extra taggarna i hörnen jag undrar över, inte att det är sexkantiga fläckar.

Det kanske är något med mitt ex? Orkar inte rota fram gamla svartvita bilder för att se om det var så förr.

Att det är lite (mycket!) fult är inte så viktigt egentligen, men däremot om det påverkar användningen i övrigt.

Kollade igenom själva objektivet -tack för tipset, tänkte inte på det!- och bländarlamellerna sitter inte jämnt omlott på 1.7. Ser helt rakt ut på mindre öppning.

Tack för svaren!

(PS syns ju inget alls på bild nr 2 ser jag nu, men försent att radera inlägget)

Att högdagerblänk blir lite kantiga är i sig inget ovanligt, se till exempel bildexemplet på just den saken i den här artikeln:
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskolan/skola-lar-dig-mer-om-optik.htm?page=4

Däremot ser det i mina ögon lite udda att hörnen på de kantiga blänken i din bild har en liten "tagg", det skulle möjligen kunna tyda på att bländarbladen rör sig på ett lite underligt sätt. Men det kan lika gärna vara något som helt enkelt är en egenskap hos just det objektivet :)

Om jag inte missminner mig har jag sett motsvarande "taggar" i vissa situationer från mina Hasselbladgluggar också.

Att det är lite (mycket!) fult är inte så viktigt egentligen, men däremot om det påverkar användningen i övrigt.

Jag skulle tro att det värsta som kan hända är fenomenet blir tydligare med tiden.

Kollade igenom själva objektivet -tack för tipset, tänkte inte på det!- och bländarlamellerna sitter inte jämnt omlott på 1.7. Ser helt rakt ut på mindre öppning.

Jag gissar att det kan vara så att lamellerna rör sig lite för långt när de skall blända upp max och det därför uppstår glipor. Vilket då skulle innebära att du nog även i fortsättningen bara kommer att se fenomenet vid max bländaröppning.

(PS syns ju inget alls på bild nr 2 ser jag nu, men försent att radera inlägget)

Inget av taggarna du är orolig över, men bilden är en bra illustration av att kantiga oskärpecirklar kan bidra till en lite "orolig" oskärpeteckning :)

Normalt

Jag tog fram mitt utmärkta exemplar. Vid full öppning syns ju ingen bländare alls.

Sen blir taggigheten du frågar om väldigt tydlig vid f 2,8 men försvinner vid bländare 4.

Det är bara att titta genom linsen mot nån ljuskälla, just nu passade datorskärmen bra.

Eftersom taggigheten är symmetrisk så tror jag mer på att konstruktionen är sådan att taggar syns än på att taggigheten skulle bero på förslitning. I och för sig så kan förstås alla bländarlamellerna slitas exakt lika mycket, men det brukar nästan alltid vara så med mekanik att delarna slits lite ojämnt beroende på att det finns toleranser i monteringen.

Inget att oroa sig för, tycker jag.

Tillägg: Måns har ju tydligen samma fenomen på sitt exemplar, vilket stödjer min tes.

Tack för svaren! Lite olika hypoteser men alla lugnande- jag behöver inte oroa ,mig för att bländarlamellerna ska rassla loss helt mitt i en tagning ;)

Eftersom taggigheten är symmetrisk så tror jag mer på att konstruktionen är sådan att taggar syns än på att taggigheten skulle bero på förslitning. I och för sig så kan förstås alla bländarlamellerna slitas exakt lika mycket, men det brukar nästan alltid vara så med mekanik att delarna slits lite ojämnt beroende på att det finns toleranser i monteringen.

Inget att oroa sig för, tycker jag.

Tillägg: Måns har ju tydligen samma fenomen på sitt exemplar, vilket stödjer min tes.

Jag har samma fenomen på mitt SMC Takumar 1:1,8 / 85 på bl 2, 2,8 och 3,5. Jag har inte sett något negativt från det.

Frågan är uppenbarligen redan utredd, så med risk för att sparka på en död häst så flikar jag in att fenomenet har ett eget namn "ninja star bokeh" (Google bildsök på den termen ger massor med exempel).
Även riktigt högpresterande objektiv kan uppvisa det, exempelvis Carl Zeiss 85/1.4 för Contax/Yashica...

OK, fredag kväll nu, inte helt nykter (och inte väder för bilder på himlen). ...
Bilden från TS är på kort avstånd.
Jag undrar om skärpedjupet på det korta avståndet har betydelse oxå.
På gamla objektiv kan nedbländningen bli seg pga att objektivet "lagrats" på en kamera med full öppning på gluggen, fjädern kan bli utmattad eller eventuellt smörjmedel kan vara uttjänt.
Möjligen kan "lagring" av objektivet på minsta bländaren hjälpa.
Kameror bör lagras med objektivlock och objektiv på minsta bländaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar