Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Taggar har försvunnit

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffand

Aktiv medlem
I går när jag jobbade med bilder i Photoshop fick jag ett problem. Datorn hängde sig och jag blev tvungen att stänga av datorn, det gick att stänga av datorn på vanligt sätt, men det gick inte att avsluta PS innan datorn stängdes av.
När jag startade datorn igen och öppnade sorteraren fanns inga bilder i katalogen och alla taggar var borta. Jag reparerade katalogen, men fick meddelandet att den inte behövde repareras. Jag försökte lägga till de mappar där bilderna fanns, men utan att det skedde något. Då tänkte jag att det är lika bra att skapa en ny katalog och därefter importerar tagar och gradering. Jag hade alla bilder kvar på hårddisken med xmp filer, så det borde inte bli något problem tänkte jag. Eftersom det blev sent och jag ville veta hur det gick innan jag lade mig för att sova avbröt jag importeringen och importerade de taggar som hörde till bilderna. Det fungerade. Nu idag då jag skulle ordna resten av katalogen blev det ett problem. Jag importerade resten av bilderna och importerade bildinformationen, men det är bara det som importerats i går som har kvar rating och taggar. Jag tryckte på "Skriv information om nyckelordstagar och egenskaper till foton" utan resultat. Informationen har också försvunnit i xmp filen någonstans på vägen. Det finns konstigt nog ett undantag från detta. Jag delar katalog med min fru och vi har varsin tagg som visar vem som tagit bilderna. Den finns faktiskt kvar.
Finns det något sätt att få tillbaka informationen. Jag tar backup efter i stort sett varje gång jag lastar över bilder, men jag har jobbat en del med katalogen sedan jag tog senaste backupen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.