ANNONS
Annons

Taget ifrån en Nikonfantast

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas.Magnusson

Aktiv medlem
http://www.bythom.com/d80review.htm

1. Pentax K10D. A clear bargain for the impressive feature set. (But I reserve judgment to change its place in this list if the image quality doesn't match or exceed the D80's.)

2. Nikon D80. Slightly more responsive (very fast shutter lag, for instance) than the others, no glaring faults. Excellent image quality in all ways I test, and perfectly usable at ISO 1600.

3. Canon Digital Rebel XTi (400D). The low-price leader, but it shows, I think. Just compare viewfinders with the above two. Canon no longer has the high ISO image quality advantage.

4. Sony Alpha 100. Should be priced like the Canon, but the biggest liability is the higher ISO image quality, which doesn't match that of the other cameras.

Vad vi sett så matchar väl Pentax k10d:s bildkvalitet Nikon D80:s rätt bra, om möjligt en liten skillnad på höga ISO, men om man inte tar bilder på hög ISO eller kan leva med den lilla skillnaden så känns K10 som en klar vinnare.
 
Jag också ser fram mot kommande tester av dynamiken från K10 och som Kamera&Bild skriver angående bruset så har bilden också lite mer detalj kvar på högre ISO. Frågan kan nog även ställas om D80 klarar att matcha K10 i bildkvalité ;)
 
Fick Kamera & Bild idag som prenumerant. K10D får Bra köp. Några små invändningar men annars verkar det vara en mycket bra kamera.

Tidningen dröjer nog några dagar innan den är i handeln.
 
Slowfinger skrev:
Fick Kamera & Bild idag som prenumerant. K10D får Bra köp. Några små invändningar men annars verkar det vara en mycket bra kamera.

Tidningen dröjer nog några dagar innan den är i handeln.

Är blindtestet med i tidningen eller kommer den på bloggen tro?
 
Blindtest? Har bara hunnit ögna artikeln men vad jag förstår är bildkvaliteten mellan D80 och K10D snarlik. 16-45/4 objektivet får mycket bra kritik. "I toppklass i den här objektivklassen".

Tyvärr hinner jag inte kolla mer. Ska åka till Köpenhamn. Du får köpa tidningen. Eller prenumerera ;-)
 
Slowfinger skrev:

Tyvärr hinner jag inte kolla mer. Ska åka till Köpenhamn. Du får köpa tidningen. Eller prenumerera ;-)

Prenumerera går inte, hundarna käkar på all post.

Men hoppas den finns i butik före söndag, åker till Managua då ;)
 
Håller med K&B att info-displayen i fotoläge är ovanligt dum, att den försvinner så fort man ändrar en inställning.
 
Tycker K&Bs test var väldigt inriktat på handhavande och mindre på bildkvalitet. Inget skrevs om ljusmätningen bl.a. som dom inte var nöjda med på k100d.

Har iofs inget emot den inriktningen, det är ju såna aspekter som nästan är helt osynliga i dpreviews tester.
 
Bildkvaliteten är ju mer eller mindre identisk på dagens digitalkameror. Särskilt när de delar sensor. Det som verkligen gör skillnad är ju optiken och bildbehandlingen.

Hur kameran exponerar tycker jag är rätt ointressant också. Det lär man sig som användare och kompenserar för det. Och exponering är oftast en smaksak.

Tyvärr fokuserar ju många testare mest på meningslösheter som linjer per tum och sådant. Sedan sätter folk på skräpoptik som ändå sänker upplösningen...
 
Slowfinger skrev:
Bildkvaliteten är ju mer eller mindre identisk på dagens digitalkameror. Särskilt när de delar sensor. Det som verkligen gör skillnad är ju optiken och bildbehandlingen.

Hur kameran exponerar tycker jag är rätt ointressant också. Det lär man sig som användare och kompenserar för det. Och exponering är oftast en smaksak.

Tyvärr fokuserar ju många testare mest på meningslösheter som linjer per tum och sådant. Sedan sätter folk på skräpoptik som ändå sänker upplösningen...

Ja herregud, inte vet jag vad som är viktigt i ett kameratest. Jag konstaterar bara att när d80, a100, 30d och k100d testades i tidningen så kommenterades ljusmätningen (som jag minns det).

Men det verkar ju helt klart som du hittat ett glapp i deras tester; tester av optik! Skulle säkert vara uppskattat, det låter ju som det är många förtappade som inte har vett nog att köpa rätt.....
 
Pratade just med Lucia

Hon hade bråttom naturligtvis men sa något om att K10D var riktigt fin att hantera.
Eftersom jag inte har varit riktigt snäll och Lucia var tveksam till att rekomendera mig, är det nog ingen idé att prata med Jultomten.
Efter att ha ögnat igenom Kamera&Bild:s K10D test verkar tveksamheterna mycket handla om att kameran är tveksam till yrkesfotografer. Han anser att det borde finnas en direktknapp till iso och vitbalans.
Jag håller med om iso men vitbalansen är bara viktig om man använder Jpeg.
 
Punkk skrev:
Ja herregud, inte vet jag vad som är viktigt i ett kameratest. Jag konstaterar bara att när d80, a100, 30d och k100d testades i tidningen så kommenterades ljusmätningen (som jag minns det).


Du har säkert rätt. Jag menade bara att det mesta handlar om vana. Nikon t.ex. har en annan exponeringsfilosofi än Canon och behåller i högre utsträckning högdagrar i bilden. Dessutom så har alla kameror inlagda kontrastkurvor som går att ändra. Eftersom det inte finns en standardkurva som är samma för alla märken är det svårt att jämföra - det handlar om inställningar. Därför tycker jag att frågan om hur kameran exponerar inte är så himla viktig. Som användare lär man sig hur kameran uppträder ganska snabbt och man kompenserar för det.

Men visst har du rätt i att han borde ha med något om hur kameran exponerar. Om det sedan är värdefull information är kanske mer tveksamt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.