nordfoto
Aktiv medlem
Tacksam för svar från er som jobbar som proffsfotografer – problem med Canonkamera
Kan någon rekommendera mig hur jag ska få den bästa hjälpen för att få så rättvis bedömning av min trasiga Canon 7 D.
Köpte den förra sommaren i ,juli så garantin gäller ännu.
Den 28 maj i år så blev bilderna oskarpa, kameran har visat superbilder förut, och nu ser det ut som när jag förstorar med min mobiltelefon Ericsson satio.
Alltså inte alls bra, bilden är luddig, som en luddig filt.vid förstoring.
Canon support bad mg skicka in den, han trodde det kunde vara sensorn som gått.
Jag har inte ens varit ute i regn och den är aldrig tappad.
På Expert i Luleå så blev jag tvungen skriva på ett papper där det står att jag som kund betalar repet om den är fuktskadad eller om den är stödskadad.
Jag som trodde att vad som än hänt så skulle Canon fixa det här inom garantitiden.
Nu vet ju jag själv att jag aldrig har utsatt min kamera för fukt frost eller stötar.
Men att stå där och behöva skiva på ett sånt papper när man tror att garantin gäller på alla punkter och med en allväderskryddad kamera, man blir så arg.
Jag frågade vad händer om jag inte skriver på.
Ja då skickar vi ingen kamera för rep.
Vad göra. Finns det något annat sätt, någon annanstans att skicka den.
Jag bor ju i Norrbotten så jag kan inte resa in med den till storstan Stockholm osv, utan det blir ju då att skicka, måste man försäkra paketet.
Jag har varit extra rädd om den här kameran den ska hålla länge. Jag har fotat ca 7 till 8 tusen bilder under de här månaderna, men inte i sträng kyla eller temperaturväxlingar, eller regn eller stöt eller slag eller fall. Den här kameran skulle jag se till att vara extra rädd om för den kostar mig så pass mycket.
Jag har varit extra rädd om den
Tidigare fotade jag med en eos 350 d, jag fotade nästan 80-tusen bilder med den, den var med i iskalla minusgrader, regn snö, jag tappade den till och med två gånger, stötte den, skoter-turer, värme, alltid innanför jackan. Svettig skidåkning, med kameran innanför jackan, ut i kylan in igen.
Superskarpa bilder ännu i dag.
Skarpare än med min 7 d. so m den ser ut nu då.
Frågan är ska jag som konsument verkligen behöva betala, om de skulle säga att jag fuktskadat eller tappat min 7 d, jag själv vet hur rädd jag varit om den, (den har inte åkt skidor, då tog jag den gamla,den här skulle främst användas för porträtt)
Jag känner mig otrygg som konsument, jag vill inte betala själv för skador inom garantitiden.
Är det mer betryggande att skicka den direkt till något Canonställe.
Finns det någon som jobbar som proffsfotograf som har erfarenhet av rep och vart jag ska vända mig.
Jag skrev ju på experts papper i går, men det går säkert att ändra ännu.
Tacksam för kunniga och seriösa svar.
Zara
Kan någon rekommendera mig hur jag ska få den bästa hjälpen för att få så rättvis bedömning av min trasiga Canon 7 D.
Köpte den förra sommaren i ,juli så garantin gäller ännu.
Den 28 maj i år så blev bilderna oskarpa, kameran har visat superbilder förut, och nu ser det ut som när jag förstorar med min mobiltelefon Ericsson satio.
Alltså inte alls bra, bilden är luddig, som en luddig filt.vid förstoring.
Canon support bad mg skicka in den, han trodde det kunde vara sensorn som gått.
Jag har inte ens varit ute i regn och den är aldrig tappad.
På Expert i Luleå så blev jag tvungen skriva på ett papper där det står att jag som kund betalar repet om den är fuktskadad eller om den är stödskadad.
Jag som trodde att vad som än hänt så skulle Canon fixa det här inom garantitiden.
Nu vet ju jag själv att jag aldrig har utsatt min kamera för fukt frost eller stötar.
Men att stå där och behöva skiva på ett sånt papper när man tror att garantin gäller på alla punkter och med en allväderskryddad kamera, man blir så arg.
Jag frågade vad händer om jag inte skriver på.
Ja då skickar vi ingen kamera för rep.
Vad göra. Finns det något annat sätt, någon annanstans att skicka den.
Jag bor ju i Norrbotten så jag kan inte resa in med den till storstan Stockholm osv, utan det blir ju då att skicka, måste man försäkra paketet.
Jag har varit extra rädd om den här kameran den ska hålla länge. Jag har fotat ca 7 till 8 tusen bilder under de här månaderna, men inte i sträng kyla eller temperaturväxlingar, eller regn eller stöt eller slag eller fall. Den här kameran skulle jag se till att vara extra rädd om för den kostar mig så pass mycket.
Jag har varit extra rädd om den
Tidigare fotade jag med en eos 350 d, jag fotade nästan 80-tusen bilder med den, den var med i iskalla minusgrader, regn snö, jag tappade den till och med två gånger, stötte den, skoter-turer, värme, alltid innanför jackan. Svettig skidåkning, med kameran innanför jackan, ut i kylan in igen.
Superskarpa bilder ännu i dag.
Skarpare än med min 7 d. so m den ser ut nu då.
Frågan är ska jag som konsument verkligen behöva betala, om de skulle säga att jag fuktskadat eller tappat min 7 d, jag själv vet hur rädd jag varit om den, (den har inte åkt skidor, då tog jag den gamla,den här skulle främst användas för porträtt)
Jag känner mig otrygg som konsument, jag vill inte betala själv för skador inom garantitiden.
Är det mer betryggande att skicka den direkt till något Canonställe.
Finns det någon som jobbar som proffsfotograf som har erfarenhet av rep och vart jag ska vända mig.
Jag skrev ju på experts papper i går, men det går säkert att ändra ännu.
Tacksam för kunniga och seriösa svar.
Zara