Annons

Tack TV4 men lite cred hade varit nice.

Produkter
(logga in för att koppla)
Upphovsrätten har ett undantag, och det är när nyhetsmedia (eller i varje fall någon med journalistiska ambitioner) berättar och publicerar om en aktuell utställning. Då är det tillåtet att publicera bilder på verken utan särskilt tillstånd av upphovsmannen/kvinnan.

Så svaret på den ursprungliga frågan är "ja", för liite kunde väl TV4 ha ansträngt sig för att berätta vem som tagit fotot de visar. Det hör till reporterhedern, tycker jag.

Finns det någon heder där ? Har jag nog aldrig märkt av.

Hm, det är ett par snubbar som spelar gitarr i inslaget, lite taskigt att inte berätta vad de heter och vem upphovsmannen till stycket de spelar är.

Och inte får man veta vem konstnären som filmat inslaget är heller.

Upphovsrätten har ett undantag, och det är när nyhetsmedia (eller i varje fall någon med journalistiska ambitioner) berättar och publicerar om en aktuell utställning. Då är det tillåtet att publicera bilder på verken utan särskilt tillstånd av upphovsmannen/kvinnan.

Så svaret på den ursprungliga frågan är "ja", för liite kunde väl TV4 ha ansträngt sig för att berätta vem som tagit fotot de visar. Det hör till reporterhedern, tycker jag.

För att referera till lagtext torde det alltså fråga om 1960:729 20 a §, 23§ eller 25§ beroende på exakt vad det rör sig om.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Edit: Lade till paragrafer jag missade i första vändan. Hoppas jag fick med alla nu. :eek:).

Om kungen kommer till vår by får vi lägga ut bilder på honom på detta forum?
Vi får ju lägga ut vanligt folk på stan t o m utan att fråga så... ...?

Om kungen kommer till vår by får vi lägga ut bilder på honom på detta forum?
Vi får ju lägga ut vanligt folk på stan t o m utan att fråga så... ...?

Jag förstår inte problemet?
Att man inte får ta bilder av kungen (eller någon annan) och köra i reklam utan att fråga om lov har ingenting med upphovsrätt att göra. Det är en separat lag som heter "Lagen om namn och bild i reklam".

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19780800.htm

Ursäkta, jag bara spann vidare lite. För frågan eller svaret var att det gjorde skillnad om det var nyhetsmedia eller reklam eller nåt annat, sen om det är nåns nuna _eller_ hans konstverk som visas verkar göra mindre skillnad, eller? Det inte bara verkar väldigt komplicerat utan oxå konstiga gränsdragningar ibland. (verkar finnas tre nivåer, i reklam vet man att man knappt får göra något så då är det enkelt, i nyhetsmedia får man göra allt å det är oxå enkelt, men är man mittemellan då är det inte lika enkelt)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar