Annons

Taavavuoma

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanA

Aktiv medlem
Den enda bok jag vet och har är utav Björn Arvidsson som varit där. Själv vandrat där uppe bland palsarna. Myggen i juli som är ett helvete utan medel.
Mycket dåligt dokumenterat är taavavuoma (en jättemyr) med ett helt enormt fågelliv. Hörde fåglar sjunga man knappt hört talas om. När myggen kommer smörjer man in sig rejält. Ingen som brukar vara där?

Brukar och brukar.. jag har varit i området under lumpen och sen har jag paddlat tavvaätno och lainioälven för 2,5 år sen. Det är fint där.

Ett underlag för en bok kanske. Om ingen annan brukar vara där så. Ett fågelparadis är det men mygg till helvete i regel. Brushannarna spelar i maj. Ingen som har bilder därifrån. Arktis är mer värdefullt kanske. Dyrt att åka dit. Sverige är mycket värdefullt.

Ska kolla om jag har några bilder. Var mer inriktad på fiske på min senaste tur i området! :) Men visst är det ett område väl värt ett besök. Går ju att gå från Pulsujärvi vilket inte är så långt. Ett annat "oupptäckt" område är trakterna norr om Vittangi mot Karesuando och finska gränsen. Öster/nordost om Lannavaara. Där finns många stora myrområden också.

Jepp det är fruset inne i palsen..Sopor runt om hör till vanligheten vid exploaterade fiskevatten från den TV:n som ni älskar.

StefanA skrev:
Jepp det är fruset inne i palsen..Sopor runt om hör till vanligheten vid exploaterade fiskevatten från den TV:n som ni älskar.

Vem är det som älskar TV:n?

F.ö. håller jag med om att det är trist med sopor i naturen.

reportage i fiskefeber

Kan instämma om att Björn Arvidssons bok om Tavvavuoma är mycket läsvärd, det finns en del blytunga beskrivningar om landskapet häruppe i norr som få lyckats med att skildra så klockrent.

Kika gärna också i tidningen Fiskefeber, nr 1 -06(aborre på omslaget) som kom ut i hyllorna i dagarna, där jag bidragit med ett flugfiskereportage om Tavvaätno...

MVH / Fredrik Ludvigsson

dJb skrev:
Vem är det som älskar TV:n?

F.ö. håller jag med om att det är trist med sopor i naturen.

Om man visar ett fiskeprogram på TV från ett bra vatten är det kört med det vattnet. Pirtimysjoki ett litet vatten vart kvoterat.Känsligt det där med TV.
Kaitumälv var relativt bra tills tv visade filmen Från Fjäll till Kust. Parkeringen som börjar vid leden ökade från 2bilar till 20st den sommaren med massor av sopor från folk. Tack Westrin, hoppas det klingar i kassan!

StefanA skrev:
Om man visar ett fiskeprogram på TV från ett bra vatten är det kört med det vattnet. Pirtimysjoki ett litet vatten vart kvoterat.Känsligt det där med TV.
Kaitumälv var relativt bra tills tv visade filmen Från Fjäll till Kust. Parkeringen som börjar vid leden ökade från 2bilar till 20st den sommaren med massor av sopor från folk. Tack Westrin, hoppas det klingar i kassan!

Jo det problemet är jag medveten om. Fiskade själv i Pirtimysjokken 1990 första gången men nu är det länge sen jag var där och sen TV var där med Stävmo och Tomas Andersson så blev det ju tvunget med kvotering. Råsto och övriga sandåslandet lider ju lite av samma problem. Som väl är finns det fortfarande många andra fina områden där man får vara för sig själv.

dJb skrev:
Jo det problemet är jag medveten om. Fiskade själv i Pirtimysjokken 1990 första gången men nu är det länge sen jag var där och sen TV var där med Stävmo och Tomas Andersson så blev det ju tvunget med kvotering. Råsto och övriga sandåslandet lider ju lite av samma problem. Som väl är finns det fortfarande många andra fina områden där man får vara för sig själv.

Om man står ut med flyget som surrar ofta funkar det. Riktigt ljuvligt ensam är svårt att uppnå i svenska fjällen. Har försökt.Att tipsa om jäkligt bra fiskevatten är dödsdömt.Bitter erfarenhet. Man ska hålla käft om vart man varit eller ljuga lite.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar