Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta ur film från Holga 120CFN + annan fråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur tar jag ur filmen ur en Holga 120CFN? Det är en 120-film. Eller bör den som framkallar göra det?

Och en annan fundering. Jag har hittat en gammal 120-film, ca trettio år gammal. Den har Förvarats i en byrålåda. Är det något jag kan använda eller är det ingen bra idé?


mvh,
Tobbe M
 
Jag har använt gammal film många ggr till mina toy cameras. Ibland blir resultatet grymt, ibland blir det sådär. Finns inget enkelt svar. Testa eller kasta filmen (med risk för att missa fantastiska bilder)

Film från 2002:
Svan

Film från 60-talet:
Hus
 
Att använda gammal film låter mer spännande än vad det egentligen är. Jag lämnade in en engångskamera nu innan jul, från 99. Det hade inte hänt något med filmen. Jag lämnade också in en rulle Kodak Gold 200 'bäst före 96', exponerad 2005, för ett tag sen. Enda konstiga var att kornet såg mer ut som ISO 800.
 
Ja, det kan bli helt ok, men du behöver ju inte ställa upp som bröllopsfotograf med just den rullen :)
 
Kvaliten på gammal film kan variera rätt mycket. S/V film brukar hålla bäst, jag framkallade en Ilford HP5 som var exponerad för en sisådär 15 år sedan och det var inte något större fel på den.

Sen hade jag en engånskamera med färgfilm som var ifrån nån gång i början av 90-talet. Jag fotade upp den förra året bara för att testa och den var så slöjad att det gick inte att göra något med den.

Kanske ska säga att den svartvita rullen hade varit förvarad i kyl hela tiden men inte engångskameran.


\h
 
När man ska plocka ut filmem, som då är "upprullad" på en plastspole, ska man då avlägsta filmen från spolen eller gör den som framkallar filmen det?
Isåfall kan väl behöva flera plastspolar om man vill plåta flera rullar innan man lämnar in filmen.
Har inte sett att man kan köpa sådana löst.
 
När man ska plocka ut filmem, som då är "upprullad" på en plastspole, ska man då avlägsta filmen från spolen eller gör den som framkallar filmen det?
Isåfall kan väl behöva flera plastspolar om man vill plåta flera rullar innan man lämnar in filmen.
Har inte sett att man kan köpa sådana löst.

Du har en spole som är tom när du sätter in ny film, den som den oanvända filmen satt på flyttar du sen nästa gång du sätter i en ny, så du behöver bara en spole per kamera

Om du ändå behöver fler 120 spolar så har jag några grabbnävar över så jag kan skicka mot porto
 
Du har en spole som är tom när du sätter in ny film, den som den oanvända filmen satt på flyttar du sen nästa gång du sätter i en ny, så du behöver bara en spole per kamera

Om du ändå behöver fler 120 spolar så har jag några grabbnävar över så jag kan skicka mot porto[/QUOTE

ja ja..då fattar jag, tack för svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.