Annons

Ta reda på hur många exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
kan man göra det utan att lämna in
har en 350D

kommer inte ihåg om jag har nollat kameran så tror inte siffror efter IMG_ är rätt
 
Hej !

Vet ej om jag är ute och åker cykel nu,
men när jag väljer att visa mina bilder i
kameran, trycker på grön play knapp och
sedan info så står det typ 185/1567
båda dessa siffror ändras när jag tar blilder och den högra verkar stämma med hur många bilder jag tagit.

//Simba
 
Varför har det så stor betydelse?
Antalet bilder är väl en sak och antalet exponeringar är väl en annan,
Bilderna kan du väl räkna i datorn, det övriga
är väl ovidkommande.
/Thomas..
 
Simba08 skrev:
Hej !

Vet ej om jag är ute och åker cykel nu,
men när jag väljer att visa mina bilder i
kameran, trycker på grön play knapp och
sedan info så står det typ 185/1567
båda dessa siffror ändras när jag tar blilder och den högra verkar stämma med hur många bilder jag tagit.

//Simba

185 står nog för mapp
1567 är säkert tagna bilder

det står 37xx på min
undrar om jag har lekt så mkt
 
Bara Canon kan se hur många exponeringar din kamera gjort.
Det finns mjukvara att kolla exponeringarna i Canons 1 series kameror men inte till din.
 
ThomK skrev:
Varför har det så stor betydelse?
Antalet bilder är väl en sak och antalet exponeringar är väl en annan,
Bilderna kan du väl räkna i datorn, det övriga
är väl ovidkommande.
/Thomas..

På en DSLR med rörlig mekanik så är det klart intressant att hålla koll på slitaget.
Kör man digitalt så är tendensen att man tar betydligt fler bilder än vid analogt, eftersom det är "gratis" och man kan kasta bilder efter behag...MEN om slutare,spegel etc. inte riktigt är med på noterna så kan livslängden på kameran bli betydligt lägre an vad vi konsumenter förväntar oss...
Detta var mitt huvudargument när jag valde att handla en beg. D100, som är ett semiproffshus, i stället för en ny D70s - som "endast" är en hobby kamera...

Så resonerar i.a.f. jag...

/ Magnus
 
Detta är naturligtvis ingen exakt uträkning av antalet exponeringar. Jag har ...eftersom..jag kör endast RAW+liten jpg utgått från min allra första mapp. Med Raw+jpg kan man ta c:a 97bilder..men låt säga 100. Om man exempelvis startade på mapp 15000 och nu har mapp 30000 så har man tagit c:a 15000bilder/exponeringar. Naturligtvis finns de som använder olika lägen från gång till gång och då är det svårare att räkna ut. men vet man på ungefär hur många bilder man får per mapp....är det la bara att räkna mappar ggr exponeringar per mapp??
MVH Thomas
Hhum,så här i efterhand får man ju 100bilder mapp...ja,du blir det ju ändå enklare att räkna ut. Hur många mappar har du ..förbrukat??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.