Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta reda på ASA på hittad film

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikakerberg

Ny medlem
Hej!
Jag ber på förhand om ursäkt om detta är fel forum eller redan finns uppe men jag har lite brådis.
Jag sitter på ett ex antal rullar som jag hittat i en gammal studio jag nyss flyttat in i. Dom är egenrullade och saknar därför all möjlig typ av info. Jag behöver ta reda på vad de har för ASA. Pronto. Jag vet att de är kvalitetsrullar och vill därför inte slösa på dom genom att köra en testomgång. Finns det nåt sätt att reda på det?
Tack på förhand!

Vet inte om det finns något sätt att ta reda på känsligheten i förväg, men då du hittat dem i en studio skulle jag bli väldigt förvånad om de är något annat än 100. Skulle jag tippa vidare så tror jag att det är Kodak T-Max 100, med viss reservation för Ilford Delta 100.

/Niklas

Nu var det väldigt länge sedan jag höll i en rulle film, så jag kanske är helt ute och cyklar, men brukar det inte ibland stå lite text längs med frammatningshålen på filmremsan?

Sant.
Jag tänkte snarare om det finns att sätt att mäta ASAn direkt på början av rullen.
Nu vet inte jag de tekniska detaljerna för hur en rulle respektive ASA tillverkas men kanske kan man mäta typ kornighet?? Oj märker nu att jag inte kan ett skit om detta så jag får nog köra på "fota en rulle och testa" knepet.
Tack för svaren!

Du kan framkalla en bit av filmen utan att exponera; det kan räcka med ett par decimeter, så kommer du att i kanten på filmen se vilken slags film det är.

Ilford Delta Pro finns i iso 100, 400 och 3200. Om det är i studio är det kanske troligast att det är iso 100 som någon ovan påpekade. Det är i varje fall vad jag hade prövat med.

Skulle också tro att det är 100 ASA. Men som sagt, det enklaste är att klippa av en decimeter och framkalla så har du svaret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar