Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta med kamera på paddeltur

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Jag ska ut och paddla nästa vecka. Blir väl ute en 3-4 dar. Självklart vill jag ha med mej kameran då. Hur ska man ha den för att den inte ska bli våt?
Räcker det med en plastpåse runt kameraväskan eller finns det något bättre alternativ? Helst vill jag kunna ta upp den och fota medans jag paddlar.

Vi är 4st och är uppdelade på 2st 2 mans kanadensare. Det som jag ska ha med mej förutom kamera är en sovsäck, liggunderlag, lite extrakläder, mat, spritkök osv. Jag vet inte riktigt hur mycket man kan ha med sig, men om det får plats tar jag nog med mej ett stativ också.

Risken finns ju alltid att man välter och då är det kul ifall kameran inte blir alltför våt. Kan man göra något för att skydda kameran? Typ tejpa mellan objektivet och huset för att det ska bli tätt?
Kameran är en 300D med batterigrepp och ett 18-55 f/3.5-5.6 och väskan är en Soligor modell 42.

(Har kollat andra kanot trådar utan något bra svar på dom här frågorna)

/A\
 
skaffa en vattentät förvaringspåse ifall ni ska paddla i forsande vatten - gärna en rymlig så du kan lämna en del luft inuti så den flyter bra. Om man råkar välta så överlever kameran.
De är även bra till sovsäck mm.

De finns att köpa på sport- eller kanotbutiker
 
Jag menar en sån här packpåse. 100% vattentät och finns i olika varianter.
image.php


Kolla t.ex. på kajakboden
 
Nja, att köpa nya saker innan jag ska iväg är typ uteslutet. Börjar paddla antingen på måndag eller tisdag.

Men tack för tipset, jättebra sida. Kan ju skaffa en sånn till nästa gång jag ska ut.

/A\
 
Om ni bara ska paddla på öppet vatten så är det nästan ingen risk alls att ni välter. Förutsatt att ni inte klättrar runt och dansar i kanoten, kanadensare är väldigt stabila.
 
Tänk bara på att även om det är rätt svårt att lyckas kantra med en kanadensare så brukar man ändå få in en del vatten (med paddlarna o dyl.) som skvalpar runt i botten på kanoten så det är dumt att ha kameraväska (och annan packning) stående helt oskyddad. Sånadär sopsäckar i svart plast bör bör skydda ganska bra men kan vara lite krångliga att öppna och stänga.
 
Nja, det där tycker jag ser lite skrajset ut - om man vinglar till så kan ju hela åbäket tippa överbord - för att inte tala om risken att sopa till det med paddeln när man byter sida. Om du inte är en något så när van kanotist så att du vet hur kanoten (och du själv) beter sig under paddling så skulle jag inte rekommendera att rigga upp något på det viset.
 
Tycker att du ska ha en Påse över både väska och kameran.
Det BÄSTA är att du ska skaffa dig en vädertålig väska, med platspåse. Vilket Lowepro har.

Mvh Markus Asp
 
Tja, så farligt är det inte med att ta med kameran. Har just kommit hem från en vecka med faltkajak på västkusten, jodå, bilder kommer så småningom. Hade en mellanformatskamera - nja, 2 förresten och några gluggar i en handväska med dragkedja som jag hade bakom mig i kajaken.
Det gick så bra så, även att plåta från flytetyget funkade.
Det ser fint ut på bifogad bild men 45 sekunder senare var det mycket blött. Kamerorona klarade sig utmärkt.....
Us
 

Bilagor

  • före ovädret-ss.jpg
    före ovädret-ss.jpg
    37.1 KB · Visningar: 377
Jag var och paddlade.

Jag var och paddlade för några veckor sedan efter tidernas regnoväder. 58mm regn över kvällen och natten, dagen efter, på eftermiddagen for vi och paddlade i en större å med forsar, och tur som det var så tog jag inte med kameran som jag tänkt. Vi sänkte kanoten 2 ggr och fick öva fors simning med en kanot bakom sig i ett långt rep. Bra träning, och fruktansvärt roligt, man har inte så mycket att säga till om mot naturens krafter. Dock hade det varit oslagbart om någon fotat detta från land.
Jag skall nog också införskaffa en vattentät kamera påse så att man inte missar dessa gyllene tillfällen!

MVH
P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.