Annons

Ta kort på Sissel Kyrkjebö

Produkter
(logga in för att koppla)

Skallagrimsson

Aktiv medlem
Hej!!

Jag fick precis reda på att jag får ta kort på Sissel Kyrkjebö på torsdag under en konsert i Växjö. Min uppdragsgivare är Växjö Universitets skolmagasin.

Får ta kort under låt 2. Den enda erfarenhet jag har av inomhuskonserter är på bonsisk konsert i Göteborg för ett år sedan. Jag vill inte applicera den erfarenheten på torsdagens konsert då jag tror att ljusförhållanderna kommer att vara annorlunda.

Snälla lär mig alla knep jag behöver veta. Blixt är inte tillåtet. Jag har ett 2.8-objektiv som jag kommer att använda.

Vad ska jag tänka på?

Förmodligen kommer Sissel vara upplyst med en spotlight och bakgrunden mörk. Tänk då på att mäta efter ljuset i ansiktet, gärna med spotmätning om din kamera har det. Annars kan du underexponera 1-1,5 steg. Du får nog räkna med runt 800 ISO som känslighet, kanske mera. Bra om du har ett enbensstativ, då kan du "tjäna" ett par stegs exponering och ändå få skarpa bilder.

Om du kan röra dig i lokalen eller har en hyfsad zoom, tänk på att ta bilder med olika utsnitt för att få lite variation i materialet. OK, en låt (3-4 minuter?) är inte så mycket, men försök!

Se upp för mikrofonen så att den inte hamnar mitt i ansiktet. Pga det brukar det vara bättre att stå lite på sidan, jämfört med rakt framför scenen.

Tänk på vad du får med i bakgrunden. Stativ och andra saker som kan störa kan du försöka komponera bort, antingen med utsnittet eller skärpedjupet.

Lite hjälp på vägen... :)

** Tillägg: ser att du har Tamrons 28-75. Det borde vara ett perfekt objektiv för den här typen av jobb. Det är ju skarpt redan på full öppning!

Beroende på hur mycket jobb du vill lägga ner på det så kan du fara dit och reka, gärna med en person som kan stå där nu sissel kan tänkas stå.

kan du ha stativ?

Bara för att säga det en extra gång, kolla så att iso och af/mf osv. är korrekt innan konserten:)

Oftast får man inte ha stativ i diket om det är där du skall plåta. Jag använder nästan utelutande 80-200 f/2,8 till konserter. Mät med spot i ansiktet och stå inte rakt framför artisten. Jag ställer oftast kameran på S förval och ställer tiden på 250/s. Det brukar funka fint. 800 ASA får man räkna med för de flesta konserter belyser inte scenen alltid med så starkt ljus. Resten är upp till dig som fotograf.

bEPH skrev:
Beroende på hur mycket jobb du vill lägga ner på det så kan du fara dit och reka, gärna med en person som kan stå där nu sissel kan tänkas stå.

kan du ha stativ?

Bara för att säga det en extra gång, kolla så att iso och af/mf osv. är korrekt innan konserten:)

Hej, jag har varit i konserthallen flera gånger innan men jag kan tänka mig att det är skiftande ljus vid varje konsert. Dessvärre har jag inget enbent stativ utan bara ett trebent stativ. Dessutom vet jag inte om jag får använda stativ. Måste snacka med min "chef".

Det känns så lite tid att få på sig att ta kort! En låt är ju ingenting. Jag får be en stilla bön och hoppas på det bästa.

Jag läste på ett annat forum en intressant teknik att använda i ett mörkt rum. Sätt in kameran på Tv 20/1 med två stegs överexponering ISO 800 eller ISO 1600. :) Förvånansvärt bra resultat. Om det passar under en konsert återstår att se.

Fläsk-Tarzan skrev:
Oftast får man inte ha stativ i diket om det är där du skall plåta. Jag använder nästan utelutande 80-200 f/2,8 till konserter. Mät med spot i ansiktet och stå inte rakt framför artisten. Jag ställer oftast kameran på S förval och ställer tiden på 250/s. Det brukar funka fint. 800 ASA får man räkna med för de flesta konserter belyser inte scenen alltid med så starkt ljus. Resten är upp till dig som fotograf.

Har du några exempelbilder att visa? Jag har inget S-förval på min kamera så bokstaven säger mig ingenting. ;)

Henrik Andersson (Skallagrimsson) skrev:
Jag läste på ett annat forum en intressant teknik att använda i ett mörkt rum. Sätt in kameran på Tv 20/1 med två stegs överexponering ISO 800 eller ISO 1600. :) Förvånansvärt bra resultat. Om det passar under en konsert återstår att se.

Njaaa... Det där tror jag inte på för konsertfotografering. Om du lägger på två stegs överexponering på en genomsnittlig exponering av bilden kommer du få lite bättre teckning i den mörka bakgrunden, men Sissels ansikte kommer att bli helt utfrätt. Underexponering är det som gäller (ref mitt tidigare inlägg), om du inte har ett väldigt exakt mätsystem på kameran.

Som någon skrev här ovan: prova med 800 ISO och tidsförval på kanske 1/125-1/250 s. Ställ kompensationen på -1 och testa. Kolla histogrammet på de första bilderna, sedan borde du kunna hitta en exponering som funkar. Förhoppningsvis är ljuset hyfsat konstant på scenen, det underlättar ju...

Lycka till!

Skallagrimsson skrev:
Det känns så lite tid att få på sig att ta kort! En låt är ju ingenting. Jag får be en stilla bön och hoppas på det bästa.

Synd att du inte ska plåta The Allman Brothers Band, de har ju vissa låtar som är 44 minuter långa ;-)

2.8 objektiv kommer du att klara dig långt på.
Kör minimum 800 ASA och kolla direkt (det hinner man, även på endast 1 låt).

Denna togs med 180 dels sek och bländare 3.5

Bilagor

• sissel_01.jpg
    sissel_01.jpg
    53.7 KB · Visningar: 578
Ett tips kan vara att försöka få vara med under genrep/soundcheck för att så att säga göra ett eget genrep. Även under genrepet kan man få lite actionbilder på artisten, men kolla först så att det är ok.

Jag jobbar i de flesta fall med manuell inställning när jag fotar konserter. Det är ofta ganska konstant belysning och det ger större frihet att komponera och helt enkelt släppa kontrollen om ljuset. Visst slänger jag ett öga på histogrammet då och då så att det håller sig där det ska vara.

I många sammanhang har man en följespot på huvudartisten och det är ju denna (artisten) som är mest intressant att fota (eller iallafall få välexponerad)

Samtliga bilder här är tagna med ett 70-200/2,8(IS). Min absoluta favorit vid konsertfoto.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=62629

Om du bara är väl förberedd så hinner du mycket under en låt. Var inte blyg. Våga röra dig. Ju mer du har koll på innan du går ut, desto mer kan du koncentrera dig på att få bra bilder.

Lycka till!
Mvh /Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar