Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bra bilder på Lucia, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Reborn.swe

Avslutat medlemskap
Hej till Alla,

Jag är nybörjare måste jag säga först.

Jag köpte en Canon EOS 1100D med objektiv EFS 18-55 II och har inte haft tid för att bekanta med den och i kväll ska min dotter vara med i Lucia tåget med låg belysning och med ljuskrona i huvud.
Bilder ska vara naturliga utan blixt, det finns en automatik inställning för det men inte för motiv i rörelse.
Hur ställer jag kameran till samma resultat men med motiv i rörelse?

Hej till Alla,

Jag köpte en Canon EOS 1100D med objektiv EFS 18-55 II och har inte haft tid för att bekanta med den och i kväll ska min dotter vara med i Lucia tåget med låg belysning och med ljuskrona i huvud.
Bilder ska vara naturliga utan blixt, det finns en automatik inställning för det men inte för motiv i rörelse.
Får man 2012 fotografera Lucia på skolor utan att bli utkastat? Var ju ett himla liv förra året...

Om du är ovan med kameran är kanske det absolut lättaste att välja läget Av, sätta ISO på högsta möjliga och välja största möjliga bländare. 3,5 om jag inte missminner mig på 18 mm på ditt objektiv.
Använd exponeringskompensationen för att mörka ned eller ljusa upp nästa bild du tar.

Du kommer få brus i bilden, men hellre brus än en suddig bild.
När du riktar kameran mot ljusen kommer kameran vilja underexponera.

hej!
vore det jag, skulle jag höja ISOn max ett eller 2 snäpp. men det beror på att jag är allergisk mot brus, och tycker hög ISO förstör hela bildkvaliten, handlar inte bara om bruset. har alltid lägsta möjliga ISO.