Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bra bilder på Lucia, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Reborn.swe

Avslutat medlemskap
Hej till Alla,

Jag är nybörjare måste jag säga först.

Jag köpte en Canon EOS 1100D med objektiv EFS 18-55 II och har inte haft tid för att bekanta med den och i kväll ska min dotter vara med i Lucia tåget med låg belysning och med ljuskrona i huvud.
Bilder ska vara naturliga utan blixt, det finns en automatik inställning för det men inte för motiv i rörelse.
Hur ställer jag kameran till samma resultat men med motiv i rörelse?

Hej till Alla,

Jag köpte en Canon EOS 1100D med objektiv EFS 18-55 II och har inte haft tid för att bekanta med den och i kväll ska min dotter vara med i Lucia tåget med låg belysning och med ljuskrona i huvud.
Bilder ska vara naturliga utan blixt, det finns en automatik inställning för det men inte för motiv i rörelse.
Får man 2012 fotografera Lucia på skolor utan att bli utkastat? Var ju ett himla liv förra året...

Om du är ovan med kameran är kanske det absolut lättaste att välja läget Av, sätta ISO på högsta möjliga och välja största möjliga bländare. 3,5 om jag inte missminner mig på 18 mm på ditt objektiv.
Använd exponeringskompensationen för att mörka ned eller ljusa upp nästa bild du tar.

Du kommer få brus i bilden, men hellre brus än en suddig bild.
När du riktar kameran mot ljusen kommer kameran vilja underexponera.

hej!
vore det jag, skulle jag höja ISOn max ett eller 2 snäpp. men det beror på att jag är allergisk mot brus, och tycker hög ISO förstör hela bildkvaliten, handlar inte bara om bruset. har alltid lägsta möjliga ISO.
nu har jag ingen systemkamera, utan en kompakt, men när jag ska fota i skumt ljus ställer jag hellre ner exponering, har kortare slutartider. bilderna blir mörka, men det är lätt åtgärdat i ett bildredigeringsprogram, mycket enklare än att åtgärna en massa brus.
passa på att fota medan tåget är så still som möjligt, ta stöd mot stolsryggar, stolpar etc, och rikta kameran för att få in så mycket ljus som möjligt från alla håll.

lycka till!
Du tycker inte brus uppstår när du ljusar upp din bild igen?

det beror ju på hur och hur mycket man ljusar upp bilden. gör man det för mycket blir det brus ja. så det är ju bara att inte göra det för mycket, och att göra det på rätt sätt. och att använda brusreducering samtidigt, om det uppstår brus.
och det bruset som skulle uppstå när man ljusar upp, är ju inte på långa vägar lika mycket som det blir av hög ISO.
Tycker du bör testa att jämföra dina bilder i så fall.
http://bayimg.com/MaGFdAAep
Underexponerade tre steg på den vänstra bilden och ljusade upp bilden i råframkallaren med tre steg. Hos en kompaktkamera tycker jag det borde märkas än mer.

Hej till Alla,

Inte ens moderna kameror kan göra underverk. Att fotografera ett lucia-tåg i en ganska mörk miljö är en utmaning för även en mycket erfaren fotograf med rejäla resurser.Vad denna först skulle göra är att styra ljuset. Alltså kompensera den mörka miljön med konstlat ljus för att få rimliga balans mellan luciatågets ljus och omgivande miljö. Eftersom du inte får använda blixt kan vi glömma detta.
Det kräver dessutom mycket kunnande och rejält med utrustning, planering och assistenter.
Alternativet är att använda en kamera med riktigt bra högiso egenskaper och riktigt ljusstark optik.
Nu verkar du ha någon kit-optik som jag inte känner till men antar den inte är särskilt ljusstark.
Så mitt enda råd är att försök hitta en miljö där du har så mycket befintlig ljus som möjligt och där helst tak och väggar är vita och reflekterar det ljus som luciatåget ger. Fota helst i raw så du kan sätta färgtemperatur och kompensera mörka partier så mycket det går i efterbearbetningen.
Räkna inte med att med att få ett resultat som vinner något pris.
Det brukar sägas att det tar 10 000 timmar att bli bra på något. För att få riktigt bra resultat bör man gjort de flesta av dessa timmar och dessutom kostat på sig en riktigt bra utrustning. Ett riktigt ljusstarkt objektiv är viktigast. Helst bländare 1,2 eller 1,4. En kamera med riktigt bra högiso egenskaper och ljusstark sökare/AF hjälper också till.
Så ändra istället hellre förutsättningarna och be luciatåget att ställa upp för dig där du har bättre möjligheter till en ljusare miljö som mer balanserar befintligt ljus och deras lucialjus.
Våra kameror, även de dyraste klarar ännu inte av att åstadkomma mirakel.

ISO 6400 och EV-2

hej!
vore det jag, skulle jag höja ISOn max ett eller 2 snäpp. men det beror på att jag är allergisk mot brus, och tycker hög ISO förstör hela bildkvaliten, handlar inte bara om bruset. har alltid lägsta möjliga ISO.
nu har jag ingen systemkamera, utan en kompakt, men när jag ska fota i skumt ljus ställer jag hellre ner exponering, har kortare slutartider. bilderna blir mörka, men det är lätt åtgärdat i ett bildredigeringsprogram, mycket enklare än att åtgärna en massa brus.
passa på att fota medan tåget är så still som möjligt, ta stöd mot stolsryggar, stolpar etc, och rikta kameran för att få in så mycket ljus som möjligt från alla håll.

lycka till!

Brus eller skakningsoskärpa- där har vi alternativen. Jag fotade nyligen ett gäng på krogen med Nikon D7000 utan blixt vid ISO3200 och EV på -2. Dessutom tog jag några med blixt vid ISO 400 (men de som satt närmast blev inte så roliga). Problemet utan blixt är absolut inte bruset utan skakningsoskärpan. Cirka en bild av 10 jag tog kanske duger....
Med tanke på EOS 1100D laddade jag ner "still life" bilder från ISO 100 och ISO 6400 från Imaging Resourse. Sen skalade jag ner och skar långsidorna till format 1920x1080.
Nu kan jag köra bildspel på min 27tums skärm. På en m avstånd syns skillnaden men inte på 2 m.
Gissa om en bild på 1/30sek skulle se likadan ut som en på 3sek map fri hand?

Inte ens moderna kameror kan göra underverk. Att fotografera ett lucia-tåg i en ganska mörk miljö är en utmaning för även en mycket erfaren fotograf med rejäla resurser.Vad denna först skulle göra är att styra ljuset. Alltså kompensera den mörka miljön med konstlat ljus för att få rimliga balans mellan luciatågets ljus och omgivande miljö. Eftersom du inte får använda blixt kan vi glömma detta.
Det kräver dessutom mycket kunnande och rejält med utrustning, planering och assistenter.
Alternativet är att använda en kamera med riktigt bra högiso egenskaper och riktigt ljusstark optik.
Nu verkar du ha någon kit-optik som jag inte känner till men antar den inte är särskilt ljusstark.
Så mitt enda råd är att försök hitta en miljö där du har så mycket befintlig ljus som möjligt och där helst tak och väggar är vita och reflekterar det ljus som luciatåget ger. Fota helst i raw så du kan sätta färgtemperatur och kompensera mörka partier så mycket det går i efterbearbetningen.
Räkna inte med att med att få ett resultat som vinner något pris.
Det brukar sägas att det tar 10 000 timmar att bli bra på något. För att få riktigt bra resultat bör man gjort de flesta av dessa timmar och dessutom kostat på sig en riktigt bra utrustning. Ett riktigt ljusstarkt objektiv är viktigast. Helst bländare 1,2 eller 1,4. En kamera med riktigt bra högiso egenskaper och ljusstark sökare/AF hjälper också till.
Så ändra istället hellre förutsättningarna och be luciatåget att ställa upp för dig där du har bättre möjligheter till en ljusare miljö som mer balanserar befintligt ljus och deras lucialjus.
Våra kameror, även de dyraste klarar ännu inte av att åstadkomma mirakel.

Det stämmer faktiskt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar