Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta "bra" bilder i befintlig inomhusmiljö?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har blitt tillfrågad ett par gånger av min syster att fota hennes son (ca 9 månader gammal nu), men har inte tillgång till nån studio, eller möjlighet att bygga upp en tillfällig "hemma studio" heller.

Så vill gärna ha massor med tips för att ta bra porträttbilder, i befintlig miljö, både på barn och vuxna.
Ingen möjlighet till dagsljus heller, då man jobbar o sliter på dagarna tills ljuset försvunnit!

Har tillgång till extern blixt (580 EX) och 300D (se kameraväska för objektiv)

Så, alla tips och idéer mottages gärna.

/Jocce

Så här gjorde jag.

Kompisen min har ju en hemma studio men inte jag ännu.
Skulle ta julkort på svägerskans barn.
Tog in en bygglampa och satt upp bakplåtspapper framför den så ljuset inte blev så starkt.

Sen fotade jag.

Man får kolla så att ljuset riktigt kommer från rätt håll.
Har man otur kan man behöva två lampor. I mitt fall behövde jag bara en inne men hade två när vi fotade ute en kväll.

Det gick jätte bra. Sen fick man ju redigera lite i olika fotoprogram.

Lycka till

jag har inte så mycket erfarenhet på området men har precis som du försökt fota en del inomhus utan hjälp av dagsljus.

Blixten är ett bra redskap och om du har ett luftigt utrymme med något vitt att studsa i så skulle iallafall jag försöka bounca blixten för att få lite dagsljuskänsla.

Men...dagsljus är i mina ögon oersättligt och lite sol som strilar in genom ett fönster ger en ny dimension till inomhusbilder tycker jag.

Optik har jag inte så bra koll på, ditt L-objektiv i 70mm om du har plats att backa (och om det inte skrämmer barnen :) ), annars tycker jag Kit-objektivet tar bra porträtt så länge man inte vill ha kort skärpedjup.

Har du möjlighet så använd långa slutartider när du kör blixt typ 1/8, då får du med mycket mer av det befintliga ljuset i rummet. Sen kan du skaka kameran lite när du plåtar så får du till lite balla ljuseffekter (ej skämt).
Sen är det ju bra om du slår blixten mot väggar och tak.

att skaka kameran ger även lite uppmärksamhet och spontana och ibland väldigt fundersamma blickar, kan vara kul men oftast dröjer det inte länge innan man tvingas förklara varför man beter sig på detta mycket exeptionella sätt :)

Ett bra tips när man fotar inomhus är just att slå blixten upp i taket. Det ger mycket livligare och mer tilltalande bilder!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar