Annons

Ta bort solreflexer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slugg0

Aktiv medlem
Har några bilder med störande solreflexer i. En del med lite mer och en del med lite mindre..
Jag har precis skaffat Photoshop CS3 (Är med andra ord total rookie, men jag lär mig snabbt...) och undrar om och hur man får bort dem? Har sökt på youtube och google, men antar att det inte heter "solreflexer" egentligen, för jag hittar inget....
Bifogar några exempelbilder..
Länkar till tydligare och större bilder:
Bild 1
Bild 2
Bild 3 (Det är denna bild jag är mest intresserad av att "laga" just nu)

Tack på förhand!
//Leffe

P.S. Hur undviker man dessa reflexer enklast när man fotograferar? (Behöver jag tillägga att jag även är nybörjare bakom kameran..?)
 

Bilagor

  • 4412446162_113a45967f_m.jpg
    4412446162_113a45967f_m.jpg
    24.3 KB · Visningar: 901
  • 4411674175_0c2fd1921f_m.jpg
    4411674175_0c2fd1921f_m.jpg
    14.7 KB · Visningar: 863
  • 4411672359_f1d1815e5d_m.jpg
    4411672359_f1d1815e5d_m.jpg
    21.5 KB · Visningar: 872
Det där kräver en ganska avancerad variant av "inpainting" som det hade kostat ganska många tusenlappar att få vidgjort hos en retuscherare...

Sätt att undvika det:
Se till att inte ha några filter på objektivet. om du inte använder ett filter för att uppnå en planerad effekt är det bara skadligt för bildkvaliten - framför allt när det gäller reflexer och haze. Det finns inga undantag.
Se till att använda bra material - det skiljer väldigt mycket mellan olika objektiv.
 
Tack för ditt otroligt snabba svar!

Går det inte ens att dämpa, eller ta bort de lite "mildare" reflexerna ens?

Jag har ett UV- filter (Sunpak) på objektivet, då jag har hört att man alltid ska ha det som "skydd" och för att få bättre bilder.. Är detta alltså helt osant?
 
UV-filtret lär inte ge dig bättre bilder, däremot så skyddar det såklart frontlinsen. Jag har aldrig några UV-skydd på mina objektiv. Däremot kan man sätta på ett pol-filter eller dylikt - men det är ju för att uppnå ett annat resultat.
 
UV- filtret skyddar alltså bara själva linsen mot UV- strålning (och repor och dylikt, såklart)?
Ska man räkna med att livslängden för ett objektiv/lins då blir kortare om man inte har filtret på (bortsett från repor etc. då)?
 
Filtret skyddar från mekanisk skada (repor osv) - inget annat. UV-ljuset som ska "filtreras bort" gör öht ingen skillnad. Filtren som sitter i kameran är normalt sett i de flesta kameror så pass starka att om UV-filtret på objektivet ska göra skillnad är man en bra bit ner i blått och dämpar...

Jag använder filter i sandstorm, samt om jag vet att objektivet kommer bli väldigt skitigt - jag vet någon som nämnde exempelvis fotografbåset på speedwaybanor osv... Annars aldrig. Jag misshandlar mina prylar betydligt värre än de allra flesta "hobbyfotografer", men kanske mindre än vissa proffs - och mina objektiv är ändå i nyskick i glasytorna.... Man får se till att inte putsa glasytan med grus och sånt - Pensla, blås rent, putsa mjukt, byt yta på mikrofiberduken ofta.

Vill man ha UV-filter som "skydd" så får man tänka på att ta av det precis de gånger man planerar starkt motljus... Det tar ett par sekunder extra, men sparar mycket av besvären som du visade exempel på i bilderna.
 
Kanske en dum fråga men anväder du motljuskydd på dina objektiv?
Det hjälper endel mot ströljus och reflexer.
 
Går det inte ens att dämpa, eller ta bort de lite "mildare" reflexerna ens?

Det är inga problem med att ta bort dem, någon är lätt och andra kräver lite mer tid. Man kan "låna" hud, hår och andra ytor i bilden för att täcka över och snygga till. Ibland kan säkert lagningspenseln användas i kombination med klonverktyget. Klonverktyget som huvudverktyg kommer knappast att bli bra. klonstämpeln är nog ett av de första verktygen som nya PS-användare blir förtjusta i, men enligt mig ett av de sämre. Det blir ofta kladdigt och fult när större ytor ska lagas. Hur man gör allt detta skulle bli en ganska lång text, men börja med att göra en lagerkopia (cmd+J) och testa lite med lagningpenseln.
 
Tack alla för era svar!

The_SuedeII
:
Ok. Jag ska sluta använda mitt UV- filter from nu.

irenee:
Nej, det har inte blivit av att jag har köpt något. Ska göra det inför min nästa resa/fototillfälle.


iBoat:
Ok. Ska testa runt lite i PS bland de verktyd du nämnde och se hur det blir.


Nån som har tips på sökord eller kanske tom nån länk till en tutorial (gärna youtube el. motsv.) på hur man kan göra för att få bort/minska liknande problem?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.