ANNONS
Annons

Ta bort Lo och hi i sökaren??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jari, personligen tycker jag det är en av de bästa grejorna Nikon har det där med auto ISO. Jag rekomenderar dig att använda manuella läget. Ställ sedan in hur du vill kombinera tider och bländare efter motivtyp. Sedan "fixar" kameran resten. Ställer du in ex 1/125 bl 5,6 så blir det just det och inget annat. Auto ISO glider med ljuskänsligheten när ljuset ändras så du behöver inte tänka på detta, speciellt när du har en D3 som måste komma upp i rena "nattinställningen" innan du märker brus. Det enda negativa med detta är att om du vill ha en kontinuerlig exponeringskompensation måste du gå in i ex P-läget och klicka fram ex 2/3 +. Denna inställning följer sedan med dig i M-läget. Vad sedan kameran får för sig visa i sökaren beträffande ljusmätningen skiter jag bokstavligen i eftersom jag vet att mätningen blir rätt efter de värden jag ställt in.
Mvh
JB

Enligt en liten undersökning jag nyss gjorde med min D50 indikerar "Lo" en varning att mätvärdet inte är pålitligt, dvs vi är under exponeringsmätarens arbetsområde. Det mest korrekta vore att indikera både "Lo" och exponeringstiden.

Per.

Lite ytterligare labbning gav vid handen att om man använder slutarprioritet ("S") så kan "Lo" för bländarvärdet indikera antingen att exponeringen kräver större bländare än fullt öppen, eller att vi understiger exponeringsmätarens arbetsområde. Detta var litet förvirrade tills jag nu fick en anledning att undersöka saken ordentligt, och fick klarhet.

Tack för inspirationen att undersöka detta.

Per.

PS. Jag hoppas verkligen att inte detta står rakt upp och ner i handboken. Då får jag skämmas. DS

Nej men nu var det inte exaktheten i mätaren som saken gällde, utan som jag uppfattat det hela det faktum att man inte i sökaren kunde se korrekt uppmätta värden vad gäller exponeringen. Mätarvärdet kan jag korrigera på sedvanligt sätt oberoende vilket programläge jag använder mig av. Jag kan exempelvis använda mig av spotmätning och låsa värdet för att ta ett exempel ur högen.
Mvh
JB

Detta är ju en grej som nikon byggt in för att varna när det är för lite ljus för att ljusmätaren ska fungera korrekt, och kan då inte garantera en korrekt exponerad bild (korrekt exponerad - alltså kan den även bli överexponerad). Visst, kan tyckas lite knasigt av nikon att inte bara låta slutartiden blinka eller liknande när man hamnar i en sån situation, men...

Hi däremot, då har du ju en garanterad slutartid på 1/8000 sek med överexponerad bild (samt att mätaren indikerar precis hur mycket bilden blir överexponerad också), så varför bråka om den biten?

Har märkt att det trots allt inte påverkar det dagliga fotograferandet särskilt mycket. Får nästan aldrig Lo om jag inte befinner mig i extremt svagt ljus. Det dyker heller inte upp lika ofta om jag undviker att anväda spotmätning vid sämre ljusförhållanden.

Auto iso är suveränt...borde vara obligatoriskt på alla proffshus:))
Vid inomhus fotografering så ställer jag bara in längsta slutartiden till att matcha brännvidden...funkar bra eftersom jag huvudsakligen kör med fasta gluggar.

Nja,vi ska noga komma överens jag och D3:an:))

Fast jag tycker att jag får samma tider på canon kamerorna vid iso 3200 som nikon på 6400?? Skiljer det sig verkligen ett helt steg? Då blir ju inte brus skillnaderna så stora i slutändan om iso 3200=6400 på Nikon?? Nån annan som lagt märke till detta?

Janne B skrev:
Nej men nu var det inte exaktheten i mätaren som saken gällde, utan som jag uppfattat det hela det faktum att man inte i sökaren kunde se korrekt uppmätta värden vad gäller exponeringen.

Men om du låter Auto-ISO sköta exponeringen kan du ju inte lita på den heller, om du går utanför mätarens arbetsområde. Kör du helt manuellt, alltså utan Auto-ISO, kommer saken i ett annat läge, givetvis.

Per.

De gånger kameran visat lo har ändå exponeringarna lyckats, så det verkar inte vara någon fara? Det verkar som nikon kameran varnar i onödan;)

Jerkan skrev:
Mycket märkligt! Jag underexponerade ett steg och kameran visad Lo fast slutartiden var 1/60??? Det är ju en rätt bra bit till lägsta tiden...

Det måste ju kunna gå att ändra?? Annars tycker jag det är helkass:(( Kameran ska ju inte tala om för mig hur jag vill ha bilden. Jag ska kunna underexponera och ändå ha koll på vilken tid jag har...eller??

Fast jag tycker mig ha varit inne i alla menyer och tryckt och ändå inte hittat någon inställning som gör en skillnad...

//Jari

Det är poängen.Kameran vet inte vad du strävar efter utan går på inbyggda tabeller.Därför måste du välja manuellt,och det kräver lite tankearbete infpr exponeringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar