ANNONS
Annons

Ta bort Lo och hi i sökaren??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Sitter och leker lite med en D3...riktigt kul faktiskt:))
En sak som stör mig enormt är att när jag fotar i bländar prioritet så kommer Lo upp när kameran tycker att bilden är underexponerad. Jag vill ha bort det och istället se tiden hela tiden..även om bilden kommer att bli underexponerad. Likadant blir det när bilden är överexponerad, då dyker Hi upp istället. Antagligen väldigt basic men efter att ha fotat 4-5år med canon så känner jag mig lite vilse. Har plöjt igenom manualen men kan inte hitta något om en sådan inställning.

Någon som kan hjälpa en stackars nybörjare??:))

//Jari

Jag tror att det är så att Nikon i P-, S- och A-läget slänger upp lo och hi när ljusmätaren hamnar utanför de värden den är specad för. Fråga mig inte varför.

Jag använder bara M och där händer det inte. Men jag har sett när jag har lånat andras kameror att de kan slänga upp ett "lo" en bra bit innan den längsta inställbara slutartiden är nådd. Och jag kan reproducera det på min D200 nu när jag testar, så det verkar vara genomgående.

Mycket märkligt! Jag underexponerade ett steg och kameran visad Lo fast slutartiden var 1/60??? Det är ju en rätt bra bit till lägsta tiden...

Det måste ju kunna gå att ändra?? Annars tycker jag det är helkass:(( Kameran ska ju inte tala om för mig hur jag vill ha bilden. Jag ska kunna underexponera och ändå ha koll på vilken tid jag har...eller??

Fast jag tycker mig ha varit inne i alla menyer och tryckt och ändå inte hittat någon inställning som gör en skillnad...

//Jari

Ja, men vilken känslighet och bländare hade du inställd?

Ljusmätaren i D3 är bara specad till 0 LV.

jimh skrev:
Ja, men vilken känslighet och bländare hade du inställd?

Ljusmätaren i D3 är bara specad till 0 LV.

bländaren var 2,8 och jag körde nog på iso 6400...

Fast jag vill ändå veta tiderna som på mina canon. Då är det upp till mig själv att avgöra om jag t ex kan handålla vid en viss tid. Speciellt kritiskt om man ligger och balanserar på gränsen av vad brännvidden tillåter...

en viktig fråga för mig eftersom jag oftast kör i bländarprioritet för snabbhetens skull...kör nästan aldrig helmauellt. Ska jag då inte kunna ha koll på tiderna samtidigt så funkar det inte för mig:(

//Jari

Såg nu att det finns äldre trådar som tar upp samma fenomen. Använde bara sökorde Lo och Hi i kombination med D3 men har nu förstått att detta är ett typsikt nikon agerande.

Hmm..kan man alltså inte korrigera detta på något sätt så blev nog den kortaste bekantskap jag någonsin haft med någon teknisk utrustning. Mycket sorgligt att nikon konstruerat kamerorna på det viset:((

synd på en så kompetent kamera...

Ja, LV 0 är nog egentligen för snålt tilltaget för ett sånt högisomonster som D3.

Det betyder ju att ljusmätaren hamnar utanför specat område vid 1/60, f/2,8 efter ISO 25600. Och det låter ju inte osannolikt att den blir skakig redan ett par steg innan som du observerat.

Jag minns inte om det var i och med F4 eller F5 som Nikon började med det där.

Men jag förstår inte hur ett byte skulle kunna hjälpa dig. Vilken annan kamera ger dig tillgång till såna känsligheter?

Har aldrig haft några problem med mina canon kameror. De talar alltid om vad tiden blir vid en viss bländare och om tiden inte räcker till så blinkar den på 30s. Nikonen trycker till med lo långt innan längsta tiden...

gjorde en test...

Båda kamerorna i bländarprioritet och bl 2,8 iso 3200.

Nikon visar Lo

Canon ger mig tiden 1/8

Varför kan inte nikon kameran göra det samma??
Jag vill ju veta tiden och inget annat...

Trams från Nikons sida! Det är ju bara till att använda stativ och bilden blir korrekt exponerad...

Ja, det är trams. Precis samma trams som att de inte ger ljusmätning alls om man inte har ett elektriskt objektiv monterat på enklare kameror, istället för att erbjuda nedbländad mätning som Canon. Förmodligen har det sin grund i att de vill hålla ryggen fri och vara kända för ett exponeringssystem som ger bra exponeringar. Personligen tycker jag att det vore ett bättre val att låta användaren bestämma, men nu bestämmer jag tyvärr inte saker åt Nikon :)

Men för att vara konstruktiv i ditt fall så undrar jag varför du inte kan köra manuellt. Varför skulle det vara långsammare?

jimh skrev:
Ja, det är trams. Precis samma trams som att de inte ger ljusmätning alls om man inte har ett elektriskt objektiv monterat på enklare kameror, istället för att erbjuda nedbländad mätning som Canon. Förmodligen har det sin grund i att de vill hålla ryggen fri och vara kända för ett exponeringssystem som ger bra exponeringar. Personligen tycker jag att det vore ett bättre val att låta användaren bestämma, men nu bestämmer jag tyvärr inte saker åt Nikon :)

Men för att vara konstruktiv i ditt fall så undrar jag varför du inte kan köra manuellt. Varför skulle det vara långsammare?

Jag är inte tillräckligt skicklig för att köra manuellt i svåra situationer;)
Speciellt när jag befinner mig i situationer där motivet förflyttar sig snabbt och jag redan ligger på gränsen för vad jag kan handhålla i befintligt ljus, exempelvis barnfotografering inomhus.

//Jari

Det har inte med längsta slutartid innan auto-ISO inställningen att göra? Jag menar om du har den satt på 1/60 och sedan kör manuellt ISO. Då borde kameran gnälla Lo när tiderna blir längre än 1/60 eftersom den inte kan höja ISO-inställningen.

M

Melker Humala skrev:
Det har inte med längsta slutartid innan auto-ISO inställningen att göra? Jag menar om du har den satt på 1/60 och sedan kör manuellt ISO. Då borde kameran gnälla Lo när tiderna blir längre än 1/60 eftersom den inte kan höja ISO-inställningen.

M

OK...kom att tänka på att jag inte provat med auto iso. Kanske det kan minska ner antalet Lo??

Tack för att du påminde mig om funktionen som jag saknar hos canon;)

Men om du sätter värdet för längsta slutartid innan auto-iso till 30 sekunder eller liknande får du fortfarande Lo meddelande vid 1/60 då?

M

Melker Humala skrev:
Men om du sätter värdet för längsta slutartid innan auto-iso till 30 sekunder eller liknande får du fortfarande Lo meddelande vid 1/60 då?

M

Nä...då går kameran ner till den lägsta tiden som jag sätter. Ett sätt är ju att t ex sätta den längsta tiden till 1/60 om jag kör med en fast 85:a och ställa in den på auotiso. Då borde det garantera korrekt exponerade och skarpa bilder så långt som kameran har möjlighet att fixa det?
Fast kruxet är att då måste jag väl gå in i autoiso menyn igen om jag plötsligt vill korta ner slutartiden pga. rörligare motiv?

//Jari

Mycket skum parentes har jag.. Men min D70 gör samma sak och visar LO i A-läget, det riktigt skumma är att om jag fäller upp blixten (och jag har ställt längsta synk till 30") så visar den tiden den kommer välja. Jag fäller ner blixten och vet vad kameran väljer. Mycket skumt fenomen.

Nu finns det ju ingen inbyggd blixt på D3...

När man använder blixt styrs exponeringen främst genom blixten. Exponeringstiden blir en sekundär parameter. Det stämmer med teorin att Nikon inte vill visa exponeringstiden när mätaren ligger utanför spec eftersom de inte kan garantera exakt exponering. Så fort blixten fälls upp kan en mer exakt exponering garanteras.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar