Idén med många kritikpooler tyckte jag inte heller om, det blir luddigt med flera olika kritikpooler där man ska klassificera sin bild efter hur avancerad den/man själv är. Gillar inte uppdelningen i två kritikpooler som vi har nu heller, en kritikpool är en kritikpool oavsett hur länge man fotograferat. Slå ihop dem till en!
Fler intressepooler tycker jag är bra, det finns många intresseområden som kan förtjäna en egen pool där intresserade fotografer samlas.
clindh skrev:
... några andra intressepooler som inte direkt matchar; tex "Glömda rummet" som inte är en direkt motivtyp - snarare genre.
Hur drar man gränsen mellan motivtyp och genre? Barnbilder är en motivtyp, men varför kan det inte vara en genre på samma gång? Skulle tro att en person som försörjer sig på att fotografera barn ser det mer som en genre i stil med naturfoto än som en motivtyp (där jag i sådana fall skulle placera barnporträtt som motivtyp i genren barnfoto).
Redan nämnda naturfoto måste ju anses vara en genre, en oerhört populär sådan dessutom, inte har naturfoto fått en egen pool för det? Det finns däremot med som motivkategori. Vad avgör var gränsen mellan kategori och genre går?
I mitt tycke så har en svartvit pool (behöver ju nödvändigtvis inte vara en kritikpool som fallet var förut) ett berättigande genom att det är så många som valt att fota svartvitt (eller med toning). Det är ju som Arleklint säger ett helt annat tänk i svartvitt fotograferande.
Jag har tidigare föreslagit en pool för svartvitt foto där kravet är att man fotat svartvitt redan i kameran (alltså inte använt färgfilm, scannat och sedan konverterat till s/v i datorn, eller för all del fotat digitalt i färg och sedan konverterat). Detta för att "tvinga" fram ett svartvitt tänk, det blir inte samma sak när man fotar färg och sedan sätter sig vid datorn och drar i reglagen för att få en snyggare variant på sin färgbild. Allt i fotografens eget intresse, betraktaren ser ju knappast skillnaden. Fast jag fick inte gehör för det den gången heller...
I det läget tycker jag svartvitt är ett intresseområde och en genre, likaväl som att djurfoto är ett intresseområde och en genre. Se på alla dessa medlemmar som enbart lägger ut bilder på hundar. Ofta helt fantastiska bilder, underbara kompositioner med ett underbart ljus som bibehållits rakt igenom fast att exempelvis hundens rörelse är fryst. Det är mer än bara en motivkategori, det är i högsta grad ett intresseområde där fotografen inriktar sig på att fotografera just hundar. Det är en genre kort sagt. Varför inte ha det i en pool då?