Annons

Ta bort jpeg när det finns en RAW bild (Lightroom)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sir Clayman

Medlem
Har sedan 2005 fotat digitalt och oftast sparat som Jpeg då jag tyckte det var enklast och att jag inte orkade krångla med RAW bilder. Men i och med att jag började använda mig av Lightroom för katalogisering och redigering så är det inte krångligare för mig att jobba med RAW bilder varför kameran nu är inställd på RAW.
Under åren har jag dock fotat en hel del av bilderna i både RAW+JPEG för att vara på säkra sidan dock ser jag idag inget behov att spara båda utan skulle vilja gallra bort alla jpeg bilder där det finns en "tillhörande" RAW bild (gäller ca 2000 bilder så det vore ju trevligt med någon automatiserad så man slipper sitta och markera för hand).

Går det på något smidigt sätt i Lightroom att sortera ut de jpeg bilder som det även finns en RAW bild till?

Detta för att slutligen kasta dessa för att bara behålla RAW bilden. Eventuellt om det finns någon annan applikation till XP, som inte ställer till det i Lightroom katalogen.
 
Jag vill minnas att vi diksuterat detta tidigare, men kan inte hitta det.

Ligger alla JPG-filer i samma mappar som motsvarande RAW-fil? Är du säker på att du alltid har BÅDE jpg och RAW från en viss period?

I så fall, identifiera vilka mappar det rör sig om. Radera alla JPG-filer (eller för säkerhetesskull, flytta dem någonstans). Du kan antingeng göra detta manuellt i utforskaren, eller med ett dos-komando.

Starta sedan Lightroom. Programmet kommer då att "sakna" dessa bilder och markera dem med rött. Du kan då välja att ta bort dem ur LR-databasen.

En alternativ metod är att göra ett filter inne i Lightroom och radera alla JPG's den vägen.

Säkert finns det ytterligare något smart sätt.

Men är du verkligen säker på att du vill göra detta? Har du inte redigerat dina JPG tidigare? Om du då kastar dem förlorar du ju redigeringsjobbet.

Mvh
Anders
 
Försökte också söka lite men har inte lyckats hitta rätt sökord har även googlat lite utan resultat.

Problemet för min del som du poängterar är att jag inte har både jpg och raw för alla jpg bilder utan en större del av bilderna bara finns som jpg. Det jag vill åt är alltså ett sätt att per automatik sortera ut jpeg där jag även har en RAW bild. Fotona ligger för övrigt i en mappstruktur enligt \foton\år\år-månad-dag.

Bra synpunkter med att tappa redigeringsjobb, ska leta igenom och spara undan dessa innan jag börjar att städa. Har dessutom de senaste dagarna ägnat mig att backa upp all alla foton till både DVD skivor och till hårddiskar, verkade lämpligt innan man börjar städa bland sina foton.

Har väll egentligen aldrig gjort något större urvalsarbete av mina foton, varför jag tror att jag skulle kunna kasta en hel del foton och styra upp hur de är taggade och dessutom tagga alla bilder.....
 
Har du CS3?
Isåfall kanske du skulle kunna använda bridges filter, där kan du tex filtrera på filtyp. Vet inte om det funkar, det var en tanke som dök upp.

/Lotta
 
Hur mycket bilder är det?

Om volymerna är "rimliga", kanske något tusental så kanske det enklaste är att importera allt till Lightroom. Väl där kan du ju manuellt sortera och filtrera, t ex på filtyp och capture time. Det bör ju gå ganska fort att markera och radera allteftersom. Då får du ju samtidigt en känsla för vilka JPEGs som är redigerade och bör sparas.

För egen del hade jag lyckligtvis ett begränsat antal gamla bilder att ta hänsyn till när jag började med RAW och Lightroom. Likväl har jag fortfarande lite städning kvar att göra!


Mvh
Anders
 
Har nu suttit och gjort en snabbkoll på hur många filer det kan röra sig om, filtrerade efter aktuella datum och RAW filer, markerade alla dessa och stängde av filtret och scrollade igenom alla bilder, 12 000 st. Totalt rör det sig kanske om ca 500 bilder där jag fotat både JPEG+RAW och det är i sammanhanget inte så mycket med tanke på att jag ska städa upp bland alla 12 000 foton d.v.s. kasta, tagga, skapa collections och metadata. Trodde faktiskt att det skulle röra sig om tusentals "dubbletter" som skulle kunna kastas.
Så det blir nog faktiskt enklast att göra det manuellt, men mycket jobb blir det. Man ångrar sig ju lite att man inte städat noggrannare bland bilderna allt eftersom.....

Men med Lightroom känns det i alla fall betydligt enklare att städa/katalogisera sina bilder jämfört med Elements som jag använde tidigare.

Städning av sina foton verkar vara en alltjämt pågående process som aldrig blir klar, man fotar ju mer bilder hela tiden ;)

Tack för hjälpen!
 
Men med Lightroom känns det i alla fall betydligt enklare att städa/katalogisera sina bilder jämfört med Elements som jag använde tidigare.

Städning av sina foton verkar vara en alltjämt pågående process som aldrig blir klar, man fotar ju mer bilder hela tiden ;)


Ja LR är betydligt mera lättjobbat än vad Elements är tycker jag. Jag tycker Adobe har lyckats väldigt väl att i LR mixa databastänkandet med filstrukturskopplingen.

Jag tycker faktiskt det är riktigt skoj att sitta och gå igenom gamla bilder med LR. Tagga lite, kasta bort osv. Det känns som man snabbt får en grundstruktur som är OK och sedan kan gå in och småpilla lite då och då när man får tid över. Fast allra roligast är det ju men nya spännande bilder! :)



Mvh

Anders
 
En idé till. Om du börjar med att importera RAW-filerna och sedan gör en import till med JPG-filerna och då kryssar i "don't import supsected dublicates" eller vad det nu heter, så kanske inte JPG-filerna som är identiska med RAW kommer med?

Bara en gissning.

mvh
Anders
 
När jag installerat Lightroom så frågade den om den skulle upgrade elements catalog vilket jag gjorde så allt ligger redan i Lightroom.

Det ska faktiskt bli skoj att titta igenom alla bilder och hitta några guldkorn för utskrifter och bildspel. Läser just nu bildbehandlingskursen på Jönköpings högskola och ser fram emot att lära mig mer så att man kan skapa något av sina bilder istället för att de dammar på hårddiskar. Är väll därför man tillslut insett att man "ser inte alla bilder för alla foton"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.