Annons

Ta bort dublett

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej

Redigerar i LR3 och editerar lite i PS6 o sparar som en NEF.
Då får jag 2 bilder i LR, det är jag nöjd med (står en 2a i den PS-redigerade bilden).

Men nu vill jag börja om för att jag har gjort en miss och vill ta bort kopian från PS.
Hur gör jag det?

Det blir ingen bild från Lightroom förrän du exporterar. Lightroom lägger bara in parametrarna för din redigering i sitt eget arkiv och visar bilden så, men den finns inte på hårddisken. Din NEF är orörd. När du väljer att exportera till ett bildformat görs en bild i det filformat du väljer, eller den skickas vidare till ett bildbehandlingsprogram.

Det blir ingen bild från Lightroom förrän du exporterar. Lightroom lägger bara in parametrarna för din redigering i sitt eget arkiv och visar bilden så, men den finns inte på hårddisken.

Nja, det där stämmer väl inte helt. Om man innifrån Lighroom väljer att öppna en bild i en extern redigerare - t ex Photoshop. Då skapas väl en ny fil i PS? (Använder själv inte extern redigering).

Jag förstår dock inte frågan. Det är väl bara att radera kopian i Lightroom så försvinner den. Du kan välja om du vill radera den helt från disk eller bara referensen i LR.

Nja, det där stämmer väl inte helt. Om man innifrån Lighroom väljer att öppna en bild i en extern redigerare - t ex Photoshop. Då skapas väl en ny fil i PS? (Använder själv inte extern redigering).

Jo, när man spar i Photoshop eller annat bildredigeringsprogram så blir det ju en bildfil, men för att öppna den i Photoshop, exporteras den dit. De flesta råfilsomvandlarna gör ingen ny fil förrän man exporterar, utan de lagrar bara parametrarna för de justeringar man gör.

Hur kan du spara som .NEF? Det går väl inte.

Jag använder Decloner för att ta bort dubletter från min hårddisk.
Den hittar dubletter även om de har olika namn.
http://www.pixelespressoapps.com/decloner/

/m

Decloner har jag funderat på faktiskt. Är du nöjd med det? Men just när det gäller LR så är den väl inte till så stor nytta eftersom allting (som givetvis inte är exporterat) bara ligger i databasen.....

Jag har läst o funderat.
Jo jag vet att i LR är det original + ändringar som visas.
Men nu har den varit en sväng i PS för manipulation.

O jag hade fel, den kom inte tillbaka som PSD utan TIFF.
Jag provade delete o får då frågan om jag vill ta bort originalet. Jag var alltså rädd att den frågade om NEFen men det var TIFFen som frågan gällde.
O nu kan jag stacka bilderna också i LR!!! kanonbra.

Tack så mycket!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto