Slå mynt av ett problem
Jo det finns många som vill tjäna pengar på detta konkreta problem.
Den som aldrig byter objektiv behöver inte läsa längre.
En sensor verkar lätt dra till sig damm, det gör ju sökarskiva och spegel också. På de sistnämnda leder det bara till irritation men på sensorn syns det på bilden.
Det verkar finnas olika typer av damm och fläckar.
Torrt damm och smuts kan blåsas bort med en bälg.
Lite mer "klibbigt" damm kan tas bort med en statiskt laddad borste.
Den tredje typen är fläckar. De kan inte fås att försvinna med mindre än att man tvättar sensorfiltret.
Jag provade apotekets methanol och det lämnade tydliga ränder eftersom det inte är rent nog. Syns tydligt på filtret.
Tyckte jag var smart och sparade en rejäl slant. Ok jag har råd med den felinvesteringen.
Med Eclipse fick jag bort smörjan och den består förmodligen också huvudsakligen av Methanol, men en renare sort.
Jag tror att dessa fläckar uppstår när luftfuktigheten i kamerahuset kraftigt förändras.
Det händer speciellt på vintern. Det är samma fenomen som dagg eller när moln bildas.
En kamera med 20 graders temperatur och 50% relativ luftfuktighet tas ut i en betydligt kallare miljö. Temperaturen faller i kamerahuset och den relativa luftfuktigheten börjar närma sig 100%. Kondens bildas då först runt kondenskärnor d.v.s. damm. Små vatttendroppar bildas runt dammet på sensorn och klibbar fast dessa så att vi senare inte kan borsta bort dem.
Detta är min halvvetenskapliga förklaring. Kankse har andra mer vetenskapliga inlägg?
Slutligen såg jag en recension av The Senesor Brush under förra året. Den verkar ha försvunnit från Internet nu. Den hävdade att det inte var någon skillnad mellan en normla syntetisk pensel och The sensor brush förutom priset. Han hade dessutom mikroskopbilder för att bevisa det hela.
Om det är något som jag hatar så är det att bli blåst. För de 900 kronor man blir blåst på kan man ju istället bjuda partnern i ens liv på en bättre middag.