Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort damm från sensor i skåne

Produkter
(logga in för att koppla)

Stellann

Aktiv medlem
Jag hade inget att göra idag efter jobbet och himmlen var alldeles klarblå så jag fick iden att kolla efter damm genom att fota himmlen med minsta bländare och det jag såg var inte alls kul.

Nu undrar jag var man kan rengöra sin canon till biligt pris ( typ 500-1000 kr) i nordöstra skåne. Jag vet att det finns ett ställe som heter kamerateknik i malmö men då får jag skicka iväg kameran och det är ja inte så glad vid.

Så frågan i korthet: Var kan man rengöra sensorn på sin canon så nära kristianstad som möjligt?

Bilagor

• damm.jpg
    damm.jpg
    36.7 KB · Visningar: 841
Sensorrengöring

Om du skall börja skicka in kameran varje gång du får damm på filteret framför sensorn så får du en dryg årskostnad. Det är bättre att skaffa grejor för stt fixa det själv. Jag vill kunna byta objektiv när motivet kräver det och inte behöva uppsöka en dammfri miljö varje gång. Var i Grekland i förra veckan och fotade cirka 1500 bilder under tiden. I mitten på veckan uppptäckte jag en ordentilg dammfläck och svor över att jag lämnat rengöringsgrejorna hemma eftersom jag rengjort kameran just före jag reste. Nu blev det besök i närmaste konstnärsbutik i Aten för att få tag i en lämplig pensel. Hade detta hänt en dag senare när jag var på en liten ö hade jag inte fått tag i en pensel utan fått spendera många extra timmar i Photoshop istället. Skaffa nedanstående prylar och tag med dig dem om du tänker fota mycket under t.ex. en resa.
Du behöver sensor swab, eclipse vätska, en pensel ungefär bred som sensorn och slutligen en liten gummiblåsa. Det finns en bra gummiblåsa från Hama.
Totalkostnaden för ovanstående är cirka 750 kr och räcker några år för att hålla sensorn och för den delen också spegeln och sökskivan ren.
Köp ingen specialpensel, det räcker gott med en normal kostnärspensel med syntetborst.
Hur man gör kan du läsa mer om här:
http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html

Ok, men vad rekomenderas. Blåsfälg eller en sån pensel som man laddar upp med statisk eletricitet?

Tack Mats!

Finns det någon hemsida som har alla dessa grejer någorlunda samlat så man kan lägga en enda beställning. Kristianstad är rätt litet och det är tveksamt att allt skulle finnas i butikerna här!

Ja, en blåsbälg verkar som en typisk bra grej att ha!

Men någon som har hört/prövat den där specialpenseln som man blåser tryckluft på och på så sätt ¨får en elektrisk laddning som "suger" upp dammet???

Beställa prylar

YFO har allt utom penseln. Men har du en affär som säljer konstnärspenslar så kan du lätt ordna den.
Det är den simplaste och billigaste varianten du skall ha. Köp inte av mårdhår eller andra exotiska material. Du vill ha en som lätt blir statisk. Jag tror min kostade 65 kr.
Åtgärden som skall användas beror på hur smutsig och hur hårt det sitter.
1. Gummiblås. tar bort torrt damm som sitter löst. Duger ofta som enda åtgärd.
2. Pensel som laddas statiskt med hjälp ab blåsa genom borsten.
3. Våtmetoden (Eclipse)för att ta fläckar som penseln inte klarar. Jag behöver göra detta cirka varje halvår.

Det står ngt om att man kan skada oljehinnan som canon har framför sina sensorer...är det ngt som kommer förstöra kameran???

Olja på slutarmekanism

Hej igen,
Om du läser noga så ser du att det finns en varning om att det finns olja på en del detaljer i huset.
Om du kommer när dessa med penseln så får du det sedan på filtret framför sensorn. Då blir det våtmetoden för att få bort det.
Om jag minns rätt är det speciellt 1D serien som har detta. Jag har inte haft något problem alls på min 20D.
Kom ihåg att tvätta penseln ordentligt med svag tvål lösning och skölj ordentligt och låt torka innan du använder den första gången och ta aldrig på borsten.

Ok tack för svaren! Jag har beställt En blåsbälj, eclipse och pads från yfo nu så får jag se hur det går. Pensel lär ju finnas att köpa i stan så jag får gå runt och kolla.

Återkommer när jag har rengjort sensorn med en ny bild av himmeln.

Förstår inte riktigt hur den där green- funkar men (QT funka inte).

Men undrar vad som händer ifall man sprutar lite methanol (på svenska?) på den syntetiska borsten i de fall där det statiska inte hjälper och grotta runt lite?!

Slå mynt av ett problem

Jo det finns många som vill tjäna pengar på detta konkreta problem.
Den som aldrig byter objektiv behöver inte läsa längre.
En sensor verkar lätt dra till sig damm, det gör ju sökarskiva och spegel också. På de sistnämnda leder det bara till irritation men på sensorn syns det på bilden.
Det verkar finnas olika typer av damm och fläckar.
Torrt damm och smuts kan blåsas bort med en bälg.
Lite mer "klibbigt" damm kan tas bort med en statiskt laddad borste.
Den tredje typen är fläckar. De kan inte fås att försvinna med mindre än att man tvättar sensorfiltret.
Jag provade apotekets methanol och det lämnade tydliga ränder eftersom det inte är rent nog. Syns tydligt på filtret.
Tyckte jag var smart och sparade en rejäl slant. Ok jag har råd med den felinvesteringen.
Med Eclipse fick jag bort smörjan och den består förmodligen också huvudsakligen av Methanol, men en renare sort.
Jag tror att dessa fläckar uppstår när luftfuktigheten i kamerahuset kraftigt förändras.
Det händer speciellt på vintern. Det är samma fenomen som dagg eller när moln bildas.
En kamera med 20 graders temperatur och 50% relativ luftfuktighet tas ut i en betydligt kallare miljö. Temperaturen faller i kamerahuset och den relativa luftfuktigheten börjar närma sig 100%. Kondens bildas då först runt kondenskärnor d.v.s. damm. Små vatttendroppar bildas runt dammet på sensorn och klibbar fast dessa så att vi senare inte kan borsta bort dem.
Detta är min halvvetenskapliga förklaring. Kankse har andra mer vetenskapliga inlägg?
Slutligen såg jag en recension av The Senesor Brush under förra året. Den verkar ha försvunnit från Internet nu. Den hävdade att det inte var någon skillnad mellan en normla syntetisk pensel och The sensor brush förutom priset. Han hade dessutom mikroskopbilder för att bevisa det hela.
Om det är något som jag hatar så är det att bli blåst. För de 900 kronor man blir blåst på kan man ju istället bjuda partnern i ens liv på en bättre middag.

Din beskrivning av hur de "våta" fläckarna kan bildas av temperaturförändring och luftfuktighet runt partiklar stämmer väldigt bra med hur moln bildas och jag tycker det låter som en mycket trolig förklaring.

Att köpa de där nylonborstarna dyrt är ju helt riktigt jättedumt när man kan köpa identiska lika bra i konstnärsaffären. Helt uteslutet att mjuka nylonstrån kan repa glas, säger sig självt. Som sagt tvätta dem i tvål el diskmedel först i kallt el ljummet vatten, inte varmt för då löser man upp klistret och stråna kan lossna.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto