Annons

Ta bort bilder ur LR 4.1 Mac OS 10.7.4

Produkter
(logga in för att koppla)

Cable guy

Aktiv medlem
Jag har nog rört ihop begreppen vad gäller ta bort bilder.
Kommandot "ta bort" lämnar bildfilen kvar på disken?
Kommandot "ta bort från disken" lägger bilden i papperskorgen?

En del av de bilder som jag avvisat och sedan tagit bort ligger nu kvar på disken. De går inte att hitta om jag ställer filter på avvisade bilder, men om jag går in i mappen och kollar med Finder så finns de där.
Utrymmet behövs, men hur får jag bort avvisade bildfiler utan att leta upp dem manuellt?

Jag misstänker även att det finns en del dubletter, som blev när jag importerade säkerhetskopia vid en diskkrash för några år sedan. Hur hittar man dem enklast? LR visar inget.

Om du bara "tar bort" en bild i LR så tar du bort den ur katalogen (LR's databas), men den finns fortfarande kvar på disk. Vill du ta bort bilden helt och hållet så är det "ta bort från disk" som gäller.

Det där med att hitta bilder på disk, som är borttagna ur LR's databas. Inte helt enkelt, eftersom de inte finns ur LR's synvinkel (de är ju inte kvar i databasen). En variant som borde funka är att inne i LR högerklicka på en mapp och välja "synkronisera mapp". LR kommer då hitta de de bilder i mappen som int eär med i databasen och du kan då importera dem till LR. sen är det bara att markera dessa bilder, och ta bort dem, men denna gång med valet "ta bort från disk". Borde funka tror jag.

Om du bara "tar bort" en bild i LR så tar du bort den ur katalogen (LR's databas), men den finns fortfarande kvar på disk. Vill du ta bort bilden helt och hållet så är det "ta bort från disk" som gäller.

Det där med att hitta bilder på disk, som är borttagna ur LR's databas. Inte helt enkelt, eftersom de inte finns ur LR's synvinkel (de är ju inte kvar i databasen). En variant som borde funka är att inne i LR högerklicka på en mapp och välja "synkronisera mapp". LR kommer då hitta de de bilder i mappen som int eär med i databasen och du kan då importera dem till LR. sen är det bara att markera dessa bilder, och ta bort dem, men denna gång med valet "ta bort från disk". Borde funka tror jag.

Nämmen si på fan, det funkade!

Tack så mycket för hjälpen!!

För att slippa importera alla bilder igen via sync så kan du göra följande om du har bilderna i separata mappar per import. Vanligen datum och tid. (Det är lite beroende på hur du har byggt upp ditt arkiv. )

Markera alla bilder du ser i LR. Dom du vill ha kvar. Flytta sedan dom bilderna genom att dra dom i LR till en ny folder. Öppna sedan Finder och gå till original Foldern. Då ska du se att bara dom tidigare avvisade bildfilerna finns där. Gör ”Flytta till papperskorgen” på alla filerna. Efter det kan du flytta tillbaka bilderna med LR om du vill det

För att slippa importera alla bilder igen via sync så kan du göra följande om du har bilderna i separata mappar per import. Vanligen datum och tid. (Det är lite beroende på hur du har byggt upp ditt arkiv. )

Markera alla bilder du ser i LR. Dom du vill ha kvar. Flytta sedan dom bilderna genom att dra dom i LR till en ny folder. Öppna sedan Finder och gå till original Foldern. Då ska du se att bara dom tidigare avvisade bildfilerna finns där. Gör ”Flytta till papperskorgen” på alla filerna. Efter det kan du flytta tillbaka bilderna med LR om du vill det

Jag har bilderna i mappar efter importdatum. Mapparna ligger under varje år i trädstrukturen som i sin tur ligger under "bilder". Började med att synka en mapp, som jag har koll på. Satte nyckelord "avvisad" på dem för säkerhets skull, och raderade sedan hela importen. När det gick bra, så tog jag hela huvudmappen "bilder" på en gång. Fick på så sätt bort ca 1200 bilder ytterligare av ca 31000 st. Resultatet blev ca 15Gb ledigt på disken.

Nu kommer jag till den svåra biten. Eftersom jag lider av svår separationsångest kommer det att bli besvärligt att välja bort ytterligare bilder som inte är något att ha. Men det är smällar man får ta... =))

Hösten blir väl kanske lång, mörk och kall.

Jag har märkt att filerna inte raderas från min externa hårddisk även fast jag väljer radera från disk, rätt irriterande. Någon som har någon lösning på detta? kör senaste mac osx och en WD my book.

LR hanterar borttagning lite olika beroende på vilket visningsläge man är i. Om du visar innehållet i en mapp finns alternativet "ta bort från disk" (flytt till papperskorg). Om du visar innehållet i en samling (vilket bara är en logisk presentation på hur du vill gruppera bilder inte hur de faktiskt ligger på disken) kan du bara ta bort ur biblioteket. Dock finns det ett tangentbordskommando som gör "ta bort från disk" även när man visar en samling; cmd-alt-shift-backspace. Detta tar bort markerade bilder direkt utan att fråga. Dock finns dom kvar i papperskorgen.

Problemet är att filerna inte tas bort från den externa disken även fast jag säger åt programmet att det skall göras. Det finns heller ingen papperskorg på den externa disken, kan det ha någon betydelse?

Det är mer en "funktion" i OS X än något specifikt för LR. När du tar bort något på en extern disk läggs det också i papperskorgen. Det finns inga separata papperskorgar per disk utan bara en global för hela datorn. Om du lägger en fil från en extern disk i papperskorgen och sedan sätter disken i en annan dator kommer filen fortfarande finnas kvar. Den tas bort först när papperskorgen töms.

Ok, verkar skumt. Vad händer om du markerar en fil i Finder och väljer "flytta till papperskorgen"? Vilket filsystem har du på den externa disken?

Inga problem att gå in direkt mot den externa disken och plocka bort filer, dom hamnar i papperskorgen som dom skall. Det ärbara när jag försöker plocka bort filerna via lightroom dom inte försvinner även fast jag väljer ta bort från disk.

Inga problem att gå in direkt mot den externa disken och plocka bort filer, dom hamnar i papperskorgen som dom skall. Det ärbara när jag försöker plocka bort filerna via lightroom dom inte försvinner även fast jag väljer ta bort från disk.

Då verkar det som en felfunktion i själva LR. Prova en ominstallation av programmet och se om det hjälper. Kom ihåg att säkerhetskopiera katalogen innan!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto