Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort bilder från datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Telemann

Aktiv medlem
Jag har alldeles för många bilder i min dator. Får varningsmeddelande hela tiden nu. Använder Lightroom Classic.
Jag har regelbundet fört över hela årgångar till en extern hårddisk så jag skulle kunna ta bort hela årgångar (eller??)
Har markerat bilder med ett litet kryss och sedan "Ta bort avvisade bilder" men de ligger tydligen kvar någonstans i datorn. Men inte i papperskorgen. Den är tom. Har också försökt att exportera bilder men de finns fortfarande kvar i Lightroom.
Det finns en molntjänst (som jag inte har utnyttjat helt. Lenovo någonting.) Den följde med när jag köpte datorn. Är det en bra idé att lägga över bilderna där. Men hur tar jag bort dem från min dator?
Jag har fått bra hjälp här tidigare så jag hoppas att någon vänlig själ kan förklara för mig vad jag ska göra. :)

När du för över en årgång till extern hårddisk gör detta i LR genom att dra mappen från den ena disken till den andra, har du gjort detta så flyttas filerna och LR hittar dem på den nya platsen och du behöver inte radera något

Om du verkligen ska radera något se till att välja valet radera filerna från disk så du inte enbart tar bort kopplingen till LR, men var säker på att du vet vad du gör så du inte raderar från tex den externa disken

Jag brukar tömma alla de mappar som samlas under preview, du kan ju se hur mycket utrymme detta tar, om du tittar under Lightroom strukturen under utforskaren. Dessa preview används bara om man ska titta igen på bilderna via LR, gör man inte detta så ofta så kan det löna sig att radera allt och om man ska in i en mapp att LR då återskapar.

Jag tror det är bäst du går igenom din interna hårddisk för att se vad som tar plats

Det är alltid väldigt vanskligt att ge råd på distans, det är lätt att det uppstår missförstånd som kan leda till katastrof.

1. Är det en stationär dator du har bilderna på?
2. Windows eller Mac?
3. Har du en eller flera interna hårddiskar och stora är de?
4. Hur mycket utrymme tar dina originalfiler?
5. Hur mycket ledigt utrymme har du?

När man exporterar bilder i Lightroom så försvinner inget. Originalen ligger kvar. Det som sker är att det skapas NYA kopior av bilderna som du valt att exportera. Normalt så syns inte dessa exporterade kopior i Lightroom, däremot tar de upp plats på hårddisken. (En export i bildsammanhang är alltså helt annorlunda än export i daglig tal)

En molntjänst är ingen lösning på ditt problem. Normalt använder man molnet för att skapa en kopia av sina filer, originalfilerna finns fortfarande kvar på din dator.

Jag tror lösningen på ditt problem är :

1) Skaffa kontroll över var du har dina bilder, original och eventuella kopior. Är man inte så datorvan kan detta vara nog så knepigt.

2) Skaffa mer hårddiskutrymme. Om det är en stationär dator kan det kanske vara värt att låta montera in en extra hårddisk. Alternativt kan du ansluta en extra disk via USB.

3) Se till att ha en bra backuplösning.

Det är bilderna som fyller upp min interna hårddisk. Allt annat är bara lite.
Jag tror inte att jag förstår. I utforskaren finns en rubrik som heter Bilder. Där finns massor av bilder. Ska jag ta bort dem därifrån?

Jag tror inte att jag förstår. I utforskaren finns en rubrik som heter Bilder. Där finns massor av bilder. Ska jag ta bort dem därifrån?
Hos mig så finns det under bilder en mapp som är märkt år, tex 2020, det är här importen hamnar och är de oredigerade filerna till LR, jag sorterade in importen i datumordning. När du flyttar ut importfiler till externdiskar så ska denna minska automatiskt när de flyttas från intern till extern disk

Jag har sedan en mapp som jag kallar LR export och i denna hamnar det som jag exporterar ut från LR.

Är du säker på att du har dina bilder på externa diskar och med backup så skulle du kunna radera från din mapp bilder, men detta bordes ha gjort automatiskt om du gjorde flytten i LR

Jag tycker inte du skall radera några bilder alls innan du har koll på vad som kan undvaras och inte!

Jag skulle inte rekommendera att sätta igång att ta bort filer från "Bilder" med utforskaren om du inte är 110% säker på att du vill ta bort dem för alltid.

Om din hårddisk är så full att du får varningar så kommer det sannolikt inte hjälpa så mycket att radera lite bilder. Det kommer snart vara fullt igen. Min åsikt är att du måste få koll på dina bilder och ha en vettig strategi och sannolikt utöka med mer diskutrymme. Har du någon datakunnig som kan hjälpa dig?

Det som du möjligen kan göra för att få lite "andrum" är att starta Lightroom och inifrån det programmet radera de bilder som du tycker är så dåliga att du inte vill behålla dem, dvs "gallra" i ditt bildarktiv. Se då till att välja alternativet att ta bort dem från såväl "katalogen" som från hårddisken. Den metoden gör ju att Lightroom kommer vara i "synk" och att du tydligt ser vad det är du raderar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar