Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort BG-E3 Batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

drmicke

Medlem
Tjena,
Precis köpt ett kamera med batterigrepp på, och jag får tusan inte bort den. Ska man inte snurra batterigreppets hjul.. eller missar jag nåt.

Hjulet sitter stenhårt.. GAH!

Tackar
/Micke
 
Jo du ska snurra. Problemet är att även om man inte drar åt så hårt så sitter det lite hårdare när det ska av, och sen brukar man alltid snurra åt fel håll först och då fastnar det hårdare.

Ta en kökskniv eller en mejsel och sätt den i ett av spåren på hjulen. Ta det sista eller det näst sista innan spåren försvinner in i batterigreppet så att säga. Sedan trycker du bara. Upprepa

Det är gängat åt det vanliga hållet så om du har greppet mot dig och blixtskon bort från dig (kameran liggandes alltså) så ska du skriva moturs.
Att ta hjulet mellan fingrarna är i det närmaste omöjligt. Du kommer skratta åt hur löst det egentligen satt.
 
Du har inte missat något.. snurra på!
Går det inte med våld så går det med mera... ta i så går det nog, men snurra åt rätt håll.
Av egen erfarenhet vet jag att det kan sitta rätt bra..
 
Hej,
Såååå skönt.. fick loss den.
Man fick snurra mot avtryckarens håll sedd framifrån. Testade med kniv.. nix, testade med fingrarna.. NEJ.. och Aaaj.. :) Sen tog jag en liten platt skruvmejsel och dunkade lite försiktigt så vips.. så lossnade det.

Tack för hjälpen
Fotosidan är numera min mest besökta sida om dagarna.. skönt att ni finns här

Hare bäst
/Micke "Numera 400D ägare" S.
 
Man får vara lite försiktig med BG-E2(N), för där sitter inte hjulet direkt på den gängade axeln, som det gör på BG-E3. Istället drivs axeln via en kuggkrans på insidan av plasthjulet. Jag har hört talas om dem som lyckats raka av kuggarna på den kuggkransen.

Sen står man där. Sprängdeg nästa.
 
Jag har naturligtvis med min stora tur rensat kuggarna. Jag har endast monterat mitt BG-E2N en gång och efterdragit det några få ggr utan att ta i särskilt mycket. Nu när jag skulle lossa det för första ggn så gick det bara att snurra hjulet ca 1/2 varv innan det tog stopp. Förmodligen någon avskallad kugge som låg ivägen. Skakade och vände lite på kameran och efter ca 1 timmes skruvande fram och tillbaka så släppte den ett helt varv till för att sen ta stopp igen. Fick tag i en liten smal kniv med tunn spets och kunde faktiskt lirka lite på själva metallkuggarna ovanför hjulet och efter ytterliggare lite vändande och pillande så fick jag loss greppet.

Skruvade av metalllocket på ovansidan och mycket riktigt har några kuggar vikt sig och låser kugghjulen. Tycker detta är märkligt då jag inte alls tagit i mycket utan det måste röra sig om materialfel eller bara en undermålig konstruktion?

Någon som vet om man kan köpa kugghjulen och själva plasthjulet som reservdel och vad det kan tänkas kosta? Tror min garanti gått ut så jag får väl ingen från Canon?
 
Det du kan köpa är hela kuggtransmissionen komplett, inte enstaka hjul. Kostar några hundra och är tämligen enkelt att byta ut.
Jag har renoverat ett grepp, så jag vet.
 
Ett tips från en som själv råkat ut för en liknande situation, efterdra inte hjulet i kyla då plasten krympt. Det blir näst intill stört omöjligt att få loss det då utan att ta ut kameran i kylan igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.