Fredrik Ivarsson
Aktiv medlem
Jag tycker inte betygssystemet på fotosidan.se fyller sin funktion. Det är nästan bara fyror och femmor som delas ut. Enligt betygsdefinitionerna så ska en femma ges ut när bilden uppfyller kraven: "Den här bilden kunde knappast ha gjorts bättre (även om man aldrig ska säga "aldrig") och hör till fotosidans bästa i sin genre." Bilden ska även platsa hos de flesta bildbyråer. Ändå duggar femmorna tätt. Visst är fotosidan.se:s medlemmar duktiga men knappast så konsekvent utomordentliga. Jag har bara fått fyror och femmor vilket jag tror de flesta medlemmar fått. Visst är för det mesta nöjd med de bilder jag lägger ut men jag tror inte jag tävlar med professionella fotografer.
Ettor och tvåor delas nästan aldrig ut, förmodligen för att det känns elakt. Inte heller jag delar ut dem även om jag tycker det finns väldigt många ointressanta bilder bland de som läggs upp för bildkritik.
Jag föreslår att betygen helt tas bort, kanske tvingas man då ge bättre (mer konstruktiv) kritik av bilderna.
Som substitut för betyg skulle man kunna införa ett system med guld & silverstjärnor eller motsvarande. Jag tänker mig att varje medlem får exempelvis fem guldstjärnor och tio silverstjärnor att dela ut till andras bilder som man anser verkligen är något extra. När man delat ut stjärnorna får man ta bort sin stjärna från en gammal bild om den nya man vill uppmärksamma verkligen är bättre.
Håller ni med eller är betygsystemet bra som det är?
Ettor och tvåor delas nästan aldrig ut, förmodligen för att det känns elakt. Inte heller jag delar ut dem även om jag tycker det finns väldigt många ointressanta bilder bland de som läggs upp för bildkritik.
Jag föreslår att betygen helt tas bort, kanske tvingas man då ge bättre (mer konstruktiv) kritik av bilderna.
Som substitut för betyg skulle man kunna införa ett system med guld & silverstjärnor eller motsvarande. Jag tänker mig att varje medlem får exempelvis fem guldstjärnor och tio silverstjärnor att dela ut till andras bilder som man anser verkligen är något extra. När man delat ut stjärnorna får man ta bort sin stjärna från en gammal bild om den nya man vill uppmärksamma verkligen är bättre.
Håller ni med eller är betygsystemet bra som det är?