Annons

Ta bilder med 10 minuters mellanrum

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej !

Jag har en fundering, har en bekant som tagit bilder på en amaryllis som slår ut, 1 bild var 10:e minut i 3 dygn, lite onödigt men häftigt :)

Det fanns en sån inställning i hans kompaktkamera som gjorde det.
Men om jag vill göra det med en Nikon D40x
Finns ju ingen inställning direkt i kameran vad jag kan förstå, går det att lösa på något annat sätt med denna kamera, eller D-SLR ö.h.t.


///Mats
 
Du behöver ett tillbehör som fixar det
Jag använder Canon TC-80 N3
Kolla på Cyberphoto, och se om det finns en liknande till din kamera.
Med den kan du sälla in när bild/bilder ska börja tas, hur många, hur långt mellanrum mellan varje..
 
Yes, du kan göra det med camera controll, vi gör ett jobb med just denna principen just nu. (Metoden kallas 'time-lapse')

Se till att rigga kameran stadigt och låt den tugga igång! Utomhus kan som sagt vara ett problem, även ljuset kan ställa till det för dig. Om du har en studio så ställ kameran på full manual och sätt exponering som funkar. Om du har skiftande ljus får du pröva dig fram om du vill ha fast slutare och få med ljusskiftningarna, eller om du vill försöka få kameran att kompensera för ljuset genom att ställa den i bländar-prio (ej slutarprio då skärpedjupet förändras under sekvensen vilket ser mycket märkligt ut)


Lycka till och håll oss gärna uppdaterade om dina försök!

/Nate
 
Lysande !!
Visste inte att det fanns och visste inte riktigt vad jag skulle söka på.

Programmet till datorn verkar vara det som gäller för Nikon, styrs den via USB-porten eller måste man ha en speciell kabel. Kanske följer med när man köper programmet...

Stort tack för svaren !


Med vänliga hälsningar
Mats Gustavsson
 
Hmm, hej igen !

Jag har hittat på en trial version av Camera Control Pro men den hittar inte på min kamera.
Har testat att installera PictureProject som följde med kameran men den säger bara "minneskort" Inte namnet på kameran. Och tar jag ur minneskortet så hittar den inget alls när jag ska importera.

Men datorn har hittat kameran, ligger under diskenheter i enhetshanteraren. "NIKON D40X USB Device"

Jag har testat på en bekants dator också med hans kamera, en Nikon D40 men samma fenomen där.

Nån som har testat att köra Camera Control Pro med en Nikon D40 eller D40x



///Mats
 
Kameran ska inte synas i utforskaren. Du måste ändra en inställning i kameran, läs i manualen. Man ställer in hur datorn ska uppfatta kameran, som ett Mass storage device eller som ehh.. något annat som funkar med Camera Control Pro.
 
Hur går det? Får vi se lite blommor?

Är det några bekymmer med att kameran stänger av sig efter ett tag?

Eller har du strömsladd?

/Mats
 
Hej igen !

Nu har jag lekt lite. Men det var dåligt med fina blommor här hemma så jag satte upp kameran framför terrariumet för att se vad vår ödla har för sig om nätterna.
Med 10 minuters mellanrum så räckte batteriet bara i 3,5 timme och den tråkiga ödlan flyttade på sig bara en gång i sin lilla grotta.

Så det blev inte riktigt som jag tänkt mig, trodde batterierna skulle hålla lite längre än så.
Jag får kika lite efter en strömadapter, måste bli någon variant av batteriattrapp med kabel på eller ?
Något tips någon ?
 
En fråga

Är det inte smidigare att göra detta men filmkamera?
Jag såg en film där en kille hade fotat 22.000 stillbilder och klippt ihoip till en film, såg exakt ut som en film. Sjukt onödigt tycker jag, så varför inte? Upplösningen lär inte vara en orsak om ni inte ska visa upp det på bio..
 
Nja, anledningen att ta bilder är att istället för att ta 24 bilder per sekund (film) så tar jag 1 bild var 10:e minut under 4 - 5 dygn och sedan klipper ihop till en film. Ex på en blomma som slår ut.
Visst, jag kan väl snabbspola filmen men detta är mycket roligare.
Sen finns det så mycket andra roliga saker man kan göra när man kan styra kameran med datorn. :)
 
Tror att han menade att man skall använda en videokamera som tar en bild i minuten, och ha filmen klar med en gång.

/Mats
 
De flesta videokameror gör ingen sån tidskomprimering. Det var de gamla Nizo 8mm kamerorna som gjorde sånt.

Precis som vanliga videokameror inte kör med förhöjd hastighet heller, utan man måste satsa på en höghastighetskamera då för över 100 000
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.