ANNONS
Annons

Ta betalt för många porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag fick precis en uppdragsförfrågan via mejl, ett företag som vill ha porträtt på alla anställda, ca 20 st. Det är mitt första seriösa jobb och jag undrar lite hur jag ska ta betalt. Jag misstänker att alla anställda inte kommer att vara på plats samma dag så det blir nog ett par-tre tillfällen. SFF:s prisguide nämner bara styckpris för porträtt. Fördelen för kunden är väl att de vet var priset kommer att bli, nackdelen för mig är att jag inte vet hur lång tid det kommer att ta. Vad tycker ni?

1 fråga till: Jag kommer att deklarera det som hobbyverksamhet, är det ok? Hur funkar det med momsen i ett sånt fall?

Också intresserad!

Är också väldigt intresserad av ett svar på Lurch fråga - om inte annat, Lurch, hur löste du det?

Hej!

Jag fick precis en uppdragsförfrågan via mejl, ett företag som vill ha porträtt på alla anställda, ca 20 st. Det är mitt första seriösa jobb och jag undrar lite hur jag ska ta betalt. Jag misstänker att alla anställda inte kommer att vara på plats samma dag så det blir nog ett par-tre tillfällen. SFF:s prisguide nämner bara styckpris för porträtt. Fördelen för kunden är väl att de vet var priset kommer att bli, nackdelen för mig är att jag inte vet hur lång tid det kommer att ta. Vad tycker ni?

1 fråga till: Jag kommer att deklarera det som hobbyverksamhet, är det ok? Hur funkar det med momsen i ett sånt fall?

Om jag inte minns helt fel och om inget är ändrat så får du ha max 10.000 i inkomst från hobbyverksamhet per kalender år enligt skatteverket, så det ger ju snabbt 500:- per porträtt, vet inte om du tycker att det är okej pris för fotografering och efterarbeten.

Vad gäller momsen så är det samma där, jag har för mig, att du inte momsar något för det. Du är ju inte ett företag om du har inkomsten från hobbyverksamhet.

(Jag har säkert fel och får 2000000000 mothugg, men det här är vad jag HAR FÖR mig fått berättat för mig)

Lars, det enklaste är förstås att debitera per timme (inräknat tid för förberedelser och efterarbete).

När det gäller skatt och moms så kan du inte veta redan nu om du ska deklarera för hobbyverksamhet eller inte -- men tills vidare kan du ju förutsätta att det är så.

Men om det kanske visar sig att du jobbar mer eller mindre heltid som fotograf resten av året blir det ju i praktiken en egen firma istället.

Beloppen Anders anger stämmer inte riktigt. Titta i broschyren på Skatteverkets webbsajt istället.

Jag har gett ett förslag på timpenning plus kostnad per bild, vilket de tyckte var acceptabelt men av någon anledning så är det inte klart än om det blir av. :eek:(

jo, he he, jag var mer nyfiken på vad företaget betalade, vad de tyckte det var värt, och vad de fick, digitala originalkopior etc?

MVH Julle.

jo, he he, jag var mer nyfiken på vad företaget betalade, vad de tyckte det var värt, och vad de fick, digitala originalkopior etc?

MVH Julle.

De kommer att få färdiga (beskurna, justerade, tillsnyggade) porträtt på alla (ca 30 pers) och sedan ett gäng bilder från verksamheten. Jag ska dit och fota lite på lunchen och sen blir det en porträttomgång till om två veckor. Jag vet inte riktigt om de ska få originalen, det känns lite onödigt.

Jag har alltså inte levererat ännu så jag vet inte om de är nöjda, och priset är vi båda nöjda med hoppas jag. :)

Det är en trevlig känsla att se sina egna bilder användas! Kunden är nöjd och vill ha fler vilket känns ännu bättre!

Den bild som de använde först var dessutom inte min favorit, den är väldigt mörk. Vad tycker ni om min första seriöst sålda bild? Den är inte "arrangerad" utan taget under stretchingen efter ett Bodypump-pass.

Högerklicka och spara som (det är övre bilden...)!

http://www.goldsgym.se/download.asp...EC878762593A2F&NAME=Golds_Party_500x700_2.pdf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar