Jag har jobbat i porträttateljé i några år och har också kollegor som startat eget. Känner också dem som tvingars lägga ner.
De som misslyckas är ofta dåliga på marknadsföring och inte kreativa när det gäller nya former av arbetssätt och produkter.
Det största problemet är lokalen. Det krävs många kunder i månaden bara för att betala hyran och allt som kommer till lokalen. En kassaapparat är inte billig.
Ibland ser man att ateljéer finns att ta över. Då har du mycket småutrustning direkt som kan vara mycket kostsamt separat samtidigt som du kanske måste dras med förre ägarens dåliga rykte.
Att bara att vänta in att kunderna ska komma in från gatan fungerar inte längre. Ett sätt att komma ikontakt med folk är att fotografera barn på BB. Många fotografer har avtal med lokaltidningen. Sedan kommer förhoppningsvis många av familjerna tillbaka till ateljén.
En viktig marknadsföring är att ha många bröllopsporträtt i tidningen. Folk kollar i tidningen när de bestämmer fotograf.
Många fotografer drar in extra pengar genom att fotografera skolor och dagis på förmiddagar under hösten. Det finns många firmor som kör ut bildpaket och paketerar dem. Man kan köra både analogt och digitalt idag.
En mjukstart kan vara att börja med sin verksamhet lite vid sidan av i en billigare lokal i ett bostadsområde och satsa lite extra på marknadsförning så att man kan skapa sig ett namn. När man fått upp en kundkrets och skapat sig ett namn kan man börja på heltid och flytta in i en lokal i stan.
När jag höll på körde vi en del med glamour-fotografering där främst kvinnor fick bli sminkade och uppklädda för att sedan bli fotograferade. Detta kommer givetvis från USA och skär sig mot våra traditioner att återge folk som de är. Men det är bra business.
Det mest lönsamma som finns är att plåta dju. Djurägare är tätare och knäppare än barnfamiljer...
Mycket efterbeställningar. Gör reklam på kennelklubben. Har en kompis som bara lever på att plåta hundar.
Som sammanfattning kan jag säga:
- marknadsföring är livsviktigt
- akta dig för att dra på dig kostnader
- var kreativ, hitta nya produkter
- lycka till!