Annons

Ta över fotoateljé

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Jag funderar på att börja jobba som fotograf. Det finns en möjlighet att ta över en studio om jag vill. Men kan man leva på det? Hur är det att jobba som studiofotograf? Vad behöver jag tänka på? Vilken hjälp finns att få från Almi osv.
Jag kan också säga att studio är inriktad på porträtt, bröllop och reklam.

www.tille.se

Jag har en viss erfarenhet men kan inte svara utan mer information.

Vad man skulle vilja veta är orten och vad det är för typ av atelje. När du tar över en rörelse tar du över gamla kunder samt ryktet.
Om kunderna svikit är det tufft att bygga upp på nytt.

Bröllop är väl fortfarande en någorlunda stabil marknad även om antalet giftermål minskat.
Kanske är det mindre grund för inkomster, kanske vill folk bara ha enklare jobb för ett lågt paketpris.

Vad är underlaget för reklam? är det Jönköping är det nog OK men är det Tierp(?) kanske det egentligen inte finns bas för reklamjobb som ger inkomster.

Kan du driva det på halvtid? Kan vara skönt att ha en stabil inkomst för överlevnad.

Vad vill DU? Vill du bli fotograf så där allmänt eller vill du verkligen driva en mindre studio och fotografera konfirmander och bilder på bilhandlarens nya lager?

Kommer snart på mer...

För att utveckla det hela lite. Det är en ateljé på den småländska kusten i en något mindre stad. Men fotografen som har ateljén har kunnat leva på det under många år. Framförallt är den inriktad på barnfoto, bröllop, studentbilder osv och reklam. Jag kan få ta över hela rörelsen med allt vad det innebär av kunder, utrustning och så vidare. Fotografen plåtar också digitalt numera vilket verkar vara en bra idé att utveckla. Jag kan nog säga att fotografen är duktig, än om lite traditionell men han har ett bra rykte.

Jag har egentligen velat bli fotograf sedan jag gick i årskurs sex men tyckte inte att arbetsmarknaden såg så ljus ut för några år sedan. Därför utbildade jag mig till lärare. Ett yrke jag nu trivs väldigt bra med men jag kan inte släppa tanken på att bli fotograf. Måste åtminstone gå igenom alternativen väldigt grundligt.

Be att få titta på fotografens prislista och även gärna bokföring. Känner en fotograf som tog över en ateljé i en mindre stad. Problemet var att den tidigare fotografen hade dumpat priserna till ett skämt och hade förmodligen inkomst på annat håll. När den nya då försökte ta skäligt betalt gick det förstås inte så bra... Försök åtminstonde i början ha annan inkomst vid sidan av. Lycka till!
/Mikael

Det är en bransch där du frå räkna med att jobba 18 timmar per dygn och till en lön som inte är i närheten av det du har idag....

Några generella frågor:

* Har du ekonomisk möjlighet att minska din nuvarande utgifter??
* Konkurransen i stan??
* Vet folk vem du är eller är du ett nytt ansikte?? Jobbet som fotograf innebär ett visst mått av förtroende.
* kan den gamle ägaren hjälpa dig att starta upp och ha dig som lärling??

MEn visst.. Har man möjlighet så för sjutton testa vingarna ;-)
Men ca 50% av alla nystartade företag gör KK....

Pessimisten (eller realisten) jonas :)

Jag har jobbat i porträttateljé i några år och har också kollegor som startat eget. Känner också dem som tvingars lägga ner.

De som misslyckas är ofta dåliga på marknadsföring och inte kreativa när det gäller nya former av arbetssätt och produkter.

Det största problemet är lokalen. Det krävs många kunder i månaden bara för att betala hyran och allt som kommer till lokalen. En kassaapparat är inte billig.

Ibland ser man att ateljéer finns att ta över. Då har du mycket småutrustning direkt som kan vara mycket kostsamt separat samtidigt som du kanske måste dras med förre ägarens dåliga rykte.

Att bara att vänta in att kunderna ska komma in från gatan fungerar inte längre. Ett sätt att komma ikontakt med folk är att fotografera barn på BB. Många fotografer har avtal med lokaltidningen. Sedan kommer förhoppningsvis många av familjerna tillbaka till ateljén.

En viktig marknadsföring är att ha många bröllopsporträtt i tidningen. Folk kollar i tidningen när de bestämmer fotograf.

Många fotografer drar in extra pengar genom att fotografera skolor och dagis på förmiddagar under hösten. Det finns många firmor som kör ut bildpaket och paketerar dem. Man kan köra både analogt och digitalt idag.

En mjukstart kan vara att börja med sin verksamhet lite vid sidan av i en billigare lokal i ett bostadsområde och satsa lite extra på marknadsförning så att man kan skapa sig ett namn. När man fått upp en kundkrets och skapat sig ett namn kan man börja på heltid och flytta in i en lokal i stan.

När jag höll på körde vi en del med glamour-fotografering där främst kvinnor fick bli sminkade och uppklädda för att sedan bli fotograferade. Detta kommer givetvis från USA och skär sig mot våra traditioner att återge folk som de är. Men det är bra business.

Det mest lönsamma som finns är att plåta dju. Djurägare är tätare och knäppare än barnfamiljer... :) Mycket efterbeställningar. Gör reklam på kennelklubben. Har en kompis som bara lever på att plåta hundar.

Som sammanfattning kan jag säga:
- marknadsföring är livsviktigt
- akta dig för att dra på dig kostnader
- var kreativ, hitta nya produkter
- lycka till!

Glömde en sak.

Den amerikanska traditionen att fotografen följer brudparet än längre tid under bröllopsdagen håller på att slå igenom i Sverige.

En liten fingervisning är ju också att kolla lönsamheten på ateljen de senaste åren,
Om du skall låna pengar från banken så kan dom säkert hjälpa dej med detta.

Lycka till och hoppas det går bra för dej.

Göran

Om fotografen klarade sig på rörelsen betyder ju bara att hans behov var uppfyllda.
Hur levde han? bil, bostad etc.
Han kanske levde med mycket små omkostnader vilket ju då ser ut som att rörelsen går bra.

Tack för alla tips. Jag har en god kontakt med min bank redan tidigare så jag ska kolla upp ekonomin.
Jag vet inte om jag är känd i stan. Men jag har ställt ut mycket bilder och figurerat i tidningen i samband med flera utställningar. Många har sett mina bilder vet jag och lagt märke till dem har jag erfarit genom åren. Om det sedan räcker är en annan sak. Men jag har plåtat en hel del porträtt under åren och en del bröllop också.
Jag tycker det verkar som om den nuvarande fotografen kan leva ganska gott på sitt jobb.
Jag ska ha ett samtal med honom framöver.

Hur gick det?

Sitter nämligen med ett liknande erbjudande om att ta över en ateljé som går riktigt bra och är riktigt sugen på att prova.
Har dock inte så mycket erfarenhet, men tror jag skulle ro iland det hela.
Tränar som bara den för att lära mig studion ordentligt.../Martin

Hej!

Jag har ännu inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra men jag måste bestämma mig till hösten senast. Jag bor i en liten stad och därför känns det lite osäkert även om jag är sugen på det. Men jag kommer starta en firma i någon form för att kunna få fler jobb, stå med i telefonkatalogen osv.

Har du möjligheten att ta över en firma som går bra skulle jag nog inte tveka. Det som hindrar mig är framförallt att Oskarshamn är en liten stad. Men finns det ett bra kundunderlag så är det bara att köra.

Det är också viktigt att tänka på att man ska ta bilder som kan sälja. Det finns ju en viss skillnad mellan att plåta modellbilder tex för egen del medan man vid porträtt av kunder ska få dem att köpa bilder.

M v h
Patric

Hej!
Jo, jag har redan eget företag och kör en del bilder åt folk. De bilderna lägger jag dock inte upp på fotosidan just eftersom folk vanligtvis vill ha så traditionella och "tråkiga" bilder.
Jo, jag kommer nog att satsa på att ta över ateljén tror jag.
Det hänger nog mest på vad han ska ha för den eftersom det följer med en hel hög med hasselbladsutrustning och den är ju som bekant inte helt gratis...

Hbld-utrustning är väl i princip gratis nu för tiden. Ett hus kostar typ 2500:- på begagnatmarknaden och då blir man knappt av med det ändå. Det enda analoga som står sig något i pris är Leica.

Mvh
Maverick

ANNONS