Annons

T-max och D76

Produkter
(logga in för att koppla)

martin_gr3

Aktiv medlem
Så var det dags för nya frågor till personer som är duktigare på det här än jag =)

Tänkte testa T-max 100, men frågan är hur den beter sig i D76. Hela grejen för mig, och säkert för de flesta andra också, med T-max 100 är ju finkornigheten. Är skillnaden stor mellan D76 och T-max framk. i det fallet?

/Martin.
 
Är väl bara till att prova? Har för mig att när Kodak utvecklade sin T-max film använde man D76 som testframkallare.

Personligen använder jag Paterson FX39 till T-Max 100, inte för att jag vet om det blir finkornigare men för att jag tycker den ger en utmärkt och jämn tonfördelning.

Ofta stirrar man sig blind på finkornigheten i filmer men glömmer bort det viktigaste, tonalitéten.
 
Film och kemikalier är för dyrt för att "prova" med, i alla fall innan man på ett ungefär vet vad som kommer att hända.

NILS: Hur "känslig" tycker du att T-maxen är, jämfört med Tri-x? Får man lite olika resultat hela tiden, eller är det bara att vara extra noga med tider, temp, agitering etc?

/Martin
 
Att framkalla med D76 är inte svårare eller känsligare än att framkalla med T-Max. Det är precis samma sak som gäller, testa dig fram till vilken tid som gäller för dig och använd den.

Gör klipptester, då får du ut några tester ur en rulle film.
 
martin_gr3 skrev:
Film och kemikalier är för dyrt för att "prova" med, i alla fall innan man på ett ungefär vet vad som kommer att hända.

NILS: Hur "känslig" tycker du att T-maxen är, jämfört med Tri-x? Får man lite olika resultat hela tiden, eller är det bara att vara extra noga med tider, temp, agitering etc?

/Martin

D76, pulver för 1 L pris 48:-
D76, pulver för 3,8 L pris 78:-

Tycker nog inte att det är så dyrt att prova D76 ändå?

Som med alla filmer får man lära sig dom och testa in sina tider mm. T-Max är kanske lite känsligare som du skriver, både mot felexponering och fel i framkallningenm, mot Tri-X, men det upplever jag att även en film som Efke KB 100 är. Tror kanske att det har med filmernas tonalitét att göra?
 
På tal om känslighet för fel kan jag ta ett färskt exempel. Tri-X i sin nya version har jag enbart framkallat i X-tol, men när jag hittade en storpack pulver för 10 L D76 i en garderob var jag tvungen att göra slut på den. Hade förut enbart framkallat en ny Tri-X i D76 förut och ville då minnas att tiderna var ungefär desamma som för den gamla Tri-X och körde med 8.45 som utgångspunkt. Eftersom många skrivit i forumen att man bör förlänga tiden med den nya Tri-X så lade jag på någon minut. Motiven var också lite av lågkontrasttyp. Tyvärr blev negativen totalt blockerade i högdagrarna och alldeles för kontrastrika och mörka. Jag testade mig då fram till att min normalframkallningstid för nya Tri-X i D76 1+1 är 7½ min mot min gamla 8.45. Så även Tri-X är ganska känslig mot överframkallning, det gick varken att kopiera eller scanna negativen med godtagbart resultat.
 
Graal skrev:
men när jag hittade en storpack pulver för 10 L D76 i en garderob var jag tvungen att göra slut på den
Hur ny var den och vad var det för förpackning? Nu vet jag inte hur det är med D76, men vissa framkallare får ju mer krut när de har åldrats.
 
Nils:

Nej, jag uttryckte mig lite oklart. D76 har jag massor av, det är det jag använder till mina Tri-x. T-max-framkallare är dyrare och dessutom restnoterat hos min lokala fotohandlare, finns bara i småpack som i sin tur också är mycket dyrare. 200:- för 2x1 liter (efter blandning). Om det i framtiden dessutom är svårt att få tag i T-max-framkallare vore det bra om D76 funkade om inte lika bra så åtminstone bra.
 
D76 funkar precis lika bra som T-Max. Största skillnaden mellan de två framkallarna är att den ena är pulver och den andra vätska.
 
Hej

Varför sänker du inte Tri-x till 200 asa och kör D-76 någon minut mindre? Det blir fantastsikt fint. Personligen har jag aldrig gillat T-max och D-76. Man måste pricka framkallningen perfekt,annars tycker jag det blir för grått, eller för hårt.Tri-x,koncentrerad D-76, 20 grader, 6-7 minuter. Testa.Inget korn alls.
micke b
 
Re: Nils:

martin_gr3 skrev:
Nej, jag uttryckte mig lite oklart. D76 har jag massor av, det är det jag använder till mina Tri-x. T-max-framkallare är dyrare och dessutom restnoterat hos min lokala fotohandlare, finns bara i småpack som i sin tur också är mycket dyrare. 200:- för 2x1 liter (efter blandning). Om det i framtiden dessutom är svårt att få tag i T-max-framkallare vore det bra om D76 funkade om inte lika bra så åtminstone bra.
Lite osäker på priser men jag tror T-Max framkallaren är mer ekonomisk. Du kan ju på en liter utspädd framkallare köra 12 filmer. Det går väl inte med D-76?
 
jimh skrev:
Hur ny var den och vad var det för förpackning? Nu vet jag inte hur det är med D76, men vissa framkallare får ju mer krut när de har åldrats.

Den var ganska gammal, kommer inte ihåg hur mycket. men jag fick den och en hel låda kemikalier på köpet av en fotograf när jag köpte en kamera av honom. Det kan ju vara som du säger att det blir mera krut med åren...?
 
jimh skrev:
D76 funkar precis lika bra som T-Max. Största skillnaden mellan de två framkallarna är att den ena är pulver och den andra vätska.

Kanske är det rent av färdigblandad D76? Kodak har ju ett fix som heter Polymax och säljs i halvliterskoncentrat för 52:-. Precis samma fixkoncentrat säljs under namnet Unifix i 5-litersdunkar för 275:-.
 
Graal skrev:
Den var ganska gammal, kommer inte ihåg hur mycket. men jag fick den och en hel låda kemikalier på köpet av en fotograf när jag köpte en kamera av honom. Det kan ju vara som du säger att det blir mera krut med åren...?



"..att det blir mera krut med åren...?" :)
Gäller även fotografer,
å vin, å det mesta! ;)
B)

Ps.
Han Micke Berg lade ju in ett inlägg...
men kör inte han med digitalkamera!? ;)
 
Benganbus skrev:


Ps.
Han Micke Berg lade ju in ett inlägg...
men kör inte han med digitalkamera!? ;)

Såg också det, säkert inget att lita på...;)


Ps. Såg du förresten "Morden i midsommer" avsnittet med kriget mellan analogister och digitalister? Har aldrig skrattat så mycket förut som när man fick se minen på digitalnissen när den gamle Rolleiflexentusiasten förklarade för honom att i år fick minsann inga digitala bilder delta i klubbens utställning...
Och förresten så blev båda två mördade lite längre fram...
 
Graal skrev:
Såg också det, säkert inget att lita på...;)


Ps. Såg du förresten "Morden i midsommer" avsnittet med kriget mellan analogister och digitalister? Har aldrig skrattat så mycket förut som när man fick se minen på digitalnissen när den gamle Rolleiflexentusiasten förklarade för honom att i år fick minsann inga digitala bilder delta i klubbens utställning...
Och förresten så blev båda två mördade lite längre fram...


Såg det tyvärr inte,
men har hört flera som talat om det avsnittet!! :) :) :)

/B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.