Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

T-Max 3200 för gatufoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hm.. När jag prövade Tmax3200 så såg det typ ut som något var fel, det blev grafik, istället för fotografi...Enorma korn... Du har uppenbarligen lyckats bättre med den filmen än jag :)
 
Nu vet jag inte om det är något med framkallningstiden som kan inverka i det här fallet? Den D76 jag framkallat med är en ganska nytillblandad pulverpaket som säkert legat 20 år och jag har fått ca 20-30% kortare tider med den än med helt färskt pulver. Jag kortade därför framkallningstiden med 20% mot rekommenderad enligt databladet och det blev bra. Dock har inte mina Tri-X bilder framkallade med den sett finkornigare ut än normalt. Men jag är mycket överraskad också över att kornet inte syns mer. Nästan mindre än med Tri-X exponerad och framkallad efter 400...???
 
Danlo skrev:
Hm.. det är något lurt med det här.. :D

Brukar sällan bli ifrågasatt för min pålitlighet men om du inte litar på mig så kan du se på denna råskanning av hela remsan. Visserligen kan jag bara visa att jag använt T-Max 3200 men ni får lita på att jag exponerat den efter 1600 och framkallat i 20 år gammalt men nytillblándat pulver.
 

Bilagor

  • konstnatten 2007 neg.jpg
    konstnatten 2007 neg.jpg
    51 KB · Visningar: 84
Har nu lagt in en bild fotad i vanligt dagsljus (gråväder) med T-Max 3200 och ser då att tonalitéten inte funkar lika bra för det som t.ex Tri-X. Jag har svårt att få fason på bilderna i datorn trots att negativen är vältecknade. T-Max tonkurva passar förmodligen bäst i mörker och gatubelysning/inomhusbelysning och sämre ljusförhållanden, där återgivningen blir mera lik den man upplever i verkligheten. Skuggseparerande filmer som Tri-X däremot verkar funka bra både i dagsljus och sämre ljus. Dock kan man säkert få bukt med det här om man kan bildredigering i dator bättre än jag. Skulle förmodligen kunna få bättre bild om jag kopierar den i mörkrummet där jag kan använda skuggseparerande papper.



Ventlinge, Skördefesten 2007.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.