Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Törs man köpa beg. 24-70/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Den jag har på gång är "presskörd" då troligen använd en hel del. Optiken ser bra ut, men vad slits och kan behöva bytas ut, motorn?
Frågade Nikon, men fick inga vettiga svar. Vad kostar ett motorbyte? Vad brukar krångla?

Den jag har på gång är "presskörd" då troligen använd en hel del. Optiken ser bra ut, men vad slits och kan behöva bytas ut, motorn?
Frågade Nikon, men fick inga vettiga svar. Vad kostar ett motorbyte? Vad brukar krångla?

Motorn kan definitivt slitas. Även frontglas om filter inte används. Egentligen kan ju allt slitas, beroende på hur objektivet använts och i vilket avseende.

Kan för övrigt instämma med att få fram prisuppgifter är mer eller mindre omöjligt på förhand. Det är först när skadan uppstått och service fått in det defekta objektivet som man kan få en akkurat prisuppgift. Tyvärr är då prisuppgiften i vissa fall så pass tråkig att man hellre köper ett nytt begagnat objektiv istället. I alla fall om det rör sig om ett billigare sådant.

Vad en motor till objektivet i fråga kan tänkas kosta vet jag inte. Gör en förfrågan på just det ämnet. Någon annan här lär ju ha fått byta ut en motor rimligtvis.

En spräckt bajonett kostar 5500... Jag skall aldrig mer handla objektiv utomlands ifrån. ...
Det märker man genom att bilder inte blir riktigt skarpa. Och så plötsligt får du en skarp bild.

Jag tror att om säljaren är villig att sälja mellan 4 ögon så är det lugnt.

Det jag hört specifikt för 24-70/2.8 är att vissa exemplar kan vara tröga i zoomringen, för att till slut kärva helt och "fastna" i ett läge. Googla lite så hittar du säkert mer om detta.

Ett tips är då att kolla så att den är jämn och fin i zoomen så att det inte uppstår plötsliga "motstånd".

Jag köpte objektivet, det verkar som den "pressfotografen" var av den varsamma sorten :)
Köpt begagnad på Hegetorns, dom är bra att ha med att göra och dessutom bra priser.
Jäklar va skarpt redan på 2,8!
Tack för svar.
Mats G

Allmänt tycker jag inte att jag har sett så mycket om trasiga fokusmotorer på den senaste generationen. På 17-35/2,8 och framför allt 28-70/2,8 tycker jag att jag lite då och då sett "rapporter' om det. Så till den grad att jag fått känslan av att de som någorlunda tidigt ute i Nikon-lägret med ultraljudsmotor kanske var lite mindre hållbara än väntat givet objektivtypen.

Allmänt tycker jag inte att jag har sett så mycket om trasiga fokusmotorer på den senaste generationen. På 17-35/2,8 och framför allt 28-70/2,8 tycker jag att jag lite då och då sett "rapporter' om det. Så till den grad att jag fått känslan av att de som någorlunda tidigt ute i Nikon-lägret med ultraljudsmotor kanske var lite mindre hållbara än väntat givet objektivtypen.

AF-S-objektiven 17-35/2,8; 28-70/2,8 och 80-200/2,8 är ökända för att fokusmotorerna ger upp. Den senare generationen som 24-70/2,8 tillhör verkar hålla bättre.

AF-S-objektiven 17-35/2,8; 28-70/2,8 och 80-200/2,8 är ökända för att fokusmotorerna ger upp. Den senare generationen som 24-70/2,8 tillhör verkar hålla bättre.

Jo, det är väl så...
80-200 orkade jag inte skriva på telefonen, men den tillhör ju samma generation. Dock är AF-S- varianten inte fullt så vanlig som de övriga i serien.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto