Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Törs jag öppna en Aires 35 III?

Produkter
(logga in för att koppla)

beetle

Aktiv medlem
Skulle dra fram min Aires i dag efter att den har stått på hyllan ett tag och då fastnade slutaren. Törs jag öppna objektivet för att komma åt slutaren? Hittade en beskrivning på nätet som visade hur man går till väga för att göra det.

Visst törs du öppna den, om du inte har tummen mitt i handen, och i synnerhet om du har en beskrivning över tillvägagångssättet. Gamla helt mekaniska kameror innehåller egentligen ingenting som är särskilt konstigt eller svårt att få ihop igen. Problemet är väl om du behöver en reservdel, om du inte kan tillverka den själv. Det är nästan bara urmakare som gör såna bitar, och det kostar.

Det mest troliga är att tidsverket i slutaren har beckat igen. I synnerhet om den stod på självutlösare när du tryckte av, kan det vara närmast kört att få igång den utan att ta isär och göra rent. En heldemontering och rengöring i ultraljudsbad och därefter monterar man ihop igen. Jag brukar föredra att smörja med torrt smörmedel, teflon. Det finns oljor som urmakare använder, men det är väldigt svårt att lägga på tillräckligt lite, det ska vara en nästan osynlig droppe precis på rätt punkt på alla axeltappar, men inte på slutar- och bländarlameller.

Helt och hållet kanske jag inte har tummen mitt i hand men jag har aldrig skruvat isär en kamera förut. Det blir nog för dyrt att lämna in den, fick en Braun Paxette fixad tidigare i år och det kostade 800 kr för att få i gång slutaren på den. Det är bara så tråkigt för den är i ett väldigt fint skick annars och för övrigt en väldigt trevlig mätsökarkamera. Det ser ut som om lamellerna fastnat, om nu kan jag kan demontera och komma åt dom som att säga framifrån hur får jag isär dom?

Att få isär dem är inget problem. De sitter inte fast, det är bara så att smörjmedlet som har kladdat ner dem gör större motständ än fjädern som driver dem kan prestera. De stannar där de är, så länge som man inte har öppnat slutaren, men när man har öppnat den är det inget problem att ta ur dem en och en. De måste göras rena, och det smörjmedel som sitter på dem har hamnat där av att krypa över ytor inne i mekaniken. Det skulle inte ha varit där alls, någonsin. Det kommer från snäckan för avståndsinställning, och det är ett mycket vanligt fel att det här händer.

Snäckgången smörjer man lämpligen med ett chassifett som är ganska fast och inte har tendens att krypa, och man måste torka av allt överskott. Det är väldigt viktigt att inte få in något sådant fett i slutaren eller på bländaren. Snäckans båda delar måste göras rent grundligt innan man smörjer.

Om man alls ska smörja slutare och bländare, så är det väldigt knepigt, och en lösning är att inte smörja alls, eftersom de fungerar också utan smörjning. Men torrt smörjmedel, som Teflon[sup]®[/sup] (PTFE) kan användas också på de delarna. Innan man sätter på objektivets glasdelarr bör man köra slutaren ett antal gånger och blåsa den ren från damm om man har smort med PTFE, grafit eller annat dammande smörjmedel. Om man smörjer med olja, ska det bara vara en närmast mikroskopisk droppe på alla axeltappar i slutaren och ingen annanstans. Vanligaste felet är att lägga på för mycket, och då upprepas felet ganska snart.

Tack för ditt initierade svar. Skall göra ett försök, hoppas att jag inte fördärvar kameran helt och hållet. Är lite rädd att jag kanske förstörde något mer när frammatningen gick så trögt? Bifogar en bild på föremålet ifråga.

Bilagor

• DSC00437b.jpg
    DSC00437b.jpg
    71.5 KB · Visningar: 274
Det är risk att dra sönder grejer om frammatningen är trög. I slutaren brukar inget hända på mätsökarkameror, eftersom frammatningen aldrig öppnar den, men på spegelreflex kan slutarlamellerna böjas eller skadas på annat sätt om man tvingar dem med frammatningen.

Så jag tror inte att den tröga frammatningen har lett till ytterligare skada i den kameran, men det kan finnas orsak att plocka isär mer än slutaren. Det finns några grejer till i frammatningen, som tandhjul och räkneverk och spärren mot dubbelexponering, som också kan behöva rengöring. Trögheten kan också ha gjort att någon del av frammatningen deformerades, och den behöver i så fall riktas.

I stort sett alla mekaniska delar som rör sig kan man behöva göra ren, och sedan är det en del grejer som ska smörjas och andra inte. Torrt smörjmedel som PTFE håller länge och kan användas överallt, men om man har det på slutarlamellerna, kommer det att damma lite om dem, och dammet kan hamna på optiken, insidan som är vänd mot slutare och bländare. Det är därför man ska köra slutaren ett antal gånger och blåsa rent, så att så lite damm som möjligt hamnar på objektivet.

Enda stället som ska ha tjockt smörjmedel är inställningssnäckan, för att den ska gå mjukt och trögare än om man smörjer den med mindre visköst medel. Det får inte vara något överskott av smörjmedel någonstans, helt oavsett vilka smörjmedel man använder. Vanligaste felet är för mycket.

Bländarlamellerna på en mätsökarkamera ska inte smörjas. De rör sig bara när man vrider bländarringen, och de rör sig aldrig snabbt. På spegelreflex däremot kan man smörja med PTFE precis som slutaren. Samma sak där, det dammar, så efter att det har torkat bör man aktivera många gånger och blåsa rent.

Lossade filterring och bländarring och kunde mekaniskt spänna slutaren och avfyra kameran. Det verkar alltså att frammatningsmekanismen är trasig. När man drar fram frammatningsarmen så ser man att den bara spänner slutaren till hälften ungefär. Har kanske inte dom rätta verktygen för att få av överdelen för att komma åt frammatningsmekanismen så min reperationssaga slutar nog här :-(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar