Annons

törs handla på Blocket?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
törs man handla en kamera på Blocket tror ni?
jag läste att de rek. ngt som heter Internetgirot.se för betalningar, någon som använt det?

törs man handla en kamera på Blocket tror ni?
jag läste att de rek. ngt som heter Internetgirot.se för betalningar, någon som använt det?

Det innebär att du som köpare sätter in pengarna hos internetgirot.se och när du godkänt varan förs pengarna över till säljaren.

Har hört om säljare som blivit blåsta på pengarna då mottagaren hävdade att varan inte fungerade.
Har även läst om personer som lagt upp egna sidor som liknar internetgirots men där egna kontonummer är angivna. Sedan har de mejlat att man skall använda den sidan.
Men dessa fall är så klart i minoritet.
Har själv aldrig använt internetgirot.

Litar jag inte på säljaren till 100% eller det är så liten summa att jag kan bli blåst på träffar jag personen jag köper av.

Jag använder normalt alltid Payson eller Internetgirot då jag handlar för över 500 kr på nätet. Payson är något billigare än Internetgirot och köper man via Payson måste man registrera sig så att man har ett konto. Det är gratis. Kolla här: https://www.payson.se/about/leveransgaranti/

Intressant, Magnus, att du känner till säljare som blivit blåsta på pengar. Jag känner till några fall där det är oklart vad som hänt. Skickade säljaren något över huvud taget…? Bluffade köparen…?

Som säljare ska man givetvis fotografera det man packar ner och helst även ha vittnen. Man bör även ha koll på serienumren så att man inte får något annat i retur vid oenighet…

Som köpare bör man packa upp grejerna tillsammans med ett vittne och även då fotografera innehållet.

Jag har jobbat med denna typ av fall där det varit oenighet men om man som säljare eller köpare kan presentera en indiciekedja som verkar trolig så brukar Tingsrätten tro på den. Vissa spekulerare här på FS har fått för sig att det måste finnas absoluta bevis för allt när man handlar på nätet och att man måste ha vittnen hela vägen hemifrån och till Posten, Schenker, DHL, Bussgods… På 1700-talet var lagen sådan i Sverige men inte numera…
/Harald

Hejsan,

Har handlat via nätet (både köpt och sålt) i 15 år nu. Har aldrig blivit blåst.
Använder mig av sunt förnuft. Låter det för bra för att vara sant, så är det det. Ring, istället för att maila. Var inte rädd för att säga nej. Ställ kreativa frågor.
Nu har jag kanske bara haft tur, och jag kommer säkert bli blåst för att jag är naiv. Men jag har ingen problem med att handla på blocket. Betalar till och med i förskott, när mitt förnuft säger att jag kan göra det.

Mvh

Stefan

Man uppskattar att ca 200 – 300 personer i Sverige blir lurade i sin internethandel varje dag! Observera att man då inte räknat med övriga bedrägerier t ex med kortkopiering. Dessutom finns det säkert ett okänt mörkertal. Är det så himla jobbigt att använda sig av de system för säkra leveranser som finns? OK, det tar några dagar extra och kostar uppåt 5 % extra. Om man frågar lurade personer hur de kunde betala in 15000 spänn till en för dem okänd person säger de oftast att säljaren lät trovärdig… Ofta visar det sig att sådana säljare inte har mer än säng- och gångkläder och har stora offentliga skulder hos Kronofogden. Innebär alltså att man, i sådana fall, garanterat kan känna sig blåst som köpare…
/Harald

...
Intressant, Magnus, att du känner till säljare som blivit blåsta på pengar. Jag känner till några fall där det är oklart vad som hänt. Skickade säljaren något över huvud taget…? Bluffade köparen…?
...

Jag vet inte exakt vad som hänt då det är bara vad jag läst om på andra forum på nätet.
Eftersom det är säljaren som har skrivit så påstår han sig så klart ha skickat saker, men den som tog emot säger sig inte ha fått sakerna man kom överens om eller trasiga saker.

Ju mer information säljaren är villig att uppge desto säkrare kan man vara.
Arbetstelefonnummer, adresser.

Känn säljaren på pulsen genom att fråga om man är villig att genomföra köpet mellan 4 ögon pengar och ett handslag.
Spela ut ett kort där du säger att en släkting/vän bor i samma stad.
Vill de inte det, säj nej till affären.

Det innebär att du som köpare sätter in pengarna hos internetgirot.se och när du godkänt varan förs pengarna över till säljaren.

Har hört om säljare som blivit blåsta på pengarna då mottagaren hävdade att varan inte fungerade.

Så funkar det inte. Om köparen anser varan vara fel, defekt eller liknande skall han/hon skicka tillbaka den. Om köparen INTE skickar tillbaka prylen så dras pengarna.

Det finns eventuellt en gråzon ifall köparen ångrar sig och sabbar prylen med flit...och därefter skickar tillbaka den. Aldrig hört talas om nåt sådant fall dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar