Annons

Tåligt större fotobord

Produkter
(logga in för att koppla)

AndFor196

Medlem
Hej Alla,

Behöver lite allmänna tips kring enklare produktfotografering.

Jag driver sedan några år tillbaka ett auktionshus och håller således på en del med fotografering.
Problemet som vi har är att vi fotograferar lite olika typer av objekt och därför har lite olika "studior" (inser att jag, i detta gäng och sammanhang drar ordet till sin absoluta spets) - en jättestor vit där vi fotograferar möbler och annat stort och ett litet vitt fotobord med akrylskiva där vi fotograferar egentligen så mycket som möjligt, eftersom bilderna på detta ofta blir allra bäst.

Sen har vi också de två som frågan rör - det är dels en med svart bakgrund och dels ett större bord där vi kan placera ut större föremål som ej får plats på det lilla - tänk typ större serviser och liknande.
Fram tills för inte så länge sedan har vi haft ett egenkonstruerat bord i målad MDF-skiva. Tåler vikt och är otroligt hållbart (målat med golvfärg). Har vi behövt fotografera mot svart så har vi helt sonika hängt upp en svart textil som bakgrund. Den senare har egentligen genererat bra bilder, men har varit onödigt omständlig att hålla på med.

Den förstnämnda har varit sisådär, då bordet mött en vägg i 90-graders vinkel och således gjort att man fått leva med ett besvärligt "streck".

Så nu har vi konstruerat en smidig vagn för 260-breda fotobakgrunder som sedan får ha bordet som "bas". Vi började med att skaffa en svart bakgrund i papp (https://kaffebrus.com/sv/products/svart-super-black-pappersbakgrund), som förvisso också genererar bra bilder, men som känns otroligt ömtålig - den veckas och slits i en rasande takt.
Så för att testa tog vi istället hem en vit vinylbakgrund (https://kaffebrus.com/sv/products/vit-vinylbakgrund-pa-aluminiumkarna-275-x-6-meter), men även denna känns ganska "flimsig".

Det ligger i sakens natur att vi fotograferar väldigt olika föremål, att dessa ofta är gamla och att de inte sällan är smutsiga. Totalt sett handlar det om 3-400 föremål varannan vecka och ett snitt på ca 5 bilder på varje, vilket innebär att de flyttas en del på studiobordet.

Så min fråga till alla er experter är egentligen vad man ska kika på för att få till någonting som är så pass hållbart som möjligt? Jag betalar hellre mer och håller på mindre med underhåll.
Allmän praxis hos konkurrerande små auktionshus är annars att använda sina fotobakgrunder tills de ser ut som skit med smuts och repor överallt - jag vill försöka vara bättre än detta.

Sorry för vägg av text - och tack för all hjälp!

Hej Anders. Jag jobbar professionellt med produktfotografering och gör en del e-com, dock inte med så stora objekt som du gör. Men jag skulle vilja tipsa om matt gummiduk på rulle. Sådan gummiduk som ibland används som golvtäckning eller täckning av hyllplan etc. De som är lite hårdare i ytan är faktiskt ganska tåliga mot slitage och är lätta att putsa av vid behov. Dessutom är de ofta matta, vilket innebär att ev repor inte syns pga avsaknad av reflektion. En annan fördel är att den ger en mjuk böj när du låter den falla över ett bord. Kika hos bygghandeln, kanske köpa en liten bit och testa?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto