ANNONS
Annons

Tålig kamera för en aktiv fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Lånar tråden lite, då jag är i en liknande situation. Behöver en stöttålig och bra kamera i prisklassen upp till 3500:- Jag ska ha den i lumpen och har således tämligen stora krav på fukt och stöttålighet. Bra optik med relativ bra optisk zoom (och kanske bildstabilisator) är också önskkvärt, liksom batteriden. Har säkert gllömt en del relevant.

Mina frågor är två: Vad rekomenderas, förutom det som redan nämnts och ska jag satsa på en vatentålig eller kan jag lika gärna köpa en bra väska och lägga kameran i en plastpåse.

Jag vill helst ha en Canon (då jag är lite inkörd på dessa) men det är absolut inget krav. Nämnda Pentax låter tiltalande.

Hjälp mig, är vilse i djungeln.

Jag köpte en Pentax Optio W10 i våras och är nöjd med den. Men den saknar objektivskydd och jag är mycket tveksam till packningen i luckan till utrymmet med batteri, minneskort, usb-kontakt och elkontakt. Den har bara en trådsmal läpp. Hur långe håller den tätt? Ett hårstrå eller sandkorn, klarar den det? Dessutom drar den till sig allt damm som en magnet. Annars är det en trevlig kamera, men utan önskemål om vattentäthet hade jag fått en i övrigt likvärdig kamera 1000kr billigare.

När jag läste in mig på marknaden inför köpet såg jag en, frånsett priset, intressant kamera som skulle komma under sensommaren/hösten. Tror det var en Ricoh. Jag har för mig att optiken var 28-1XX någonting. Den skulle vara "rugged", damm och vattentät till ganska stort djup och klara fall från någon meter ner i ett betonggolv mm.

Priset var det också ja. Runt 6000kr skulle den lilla godingen gå på :-(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar