Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tålig kamera för en aktiv fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte01

Aktiv medlem
Hej

Undrar om någon med bra koll på marknaden kan ge tips på en kamera med följande riktlinjer:

Snabb, lättarbetad och tålig kamera för fotografering vid paddling,skidåkning och andra aktiva händelser. Bildkvaliten är naturligtvis även av hög prio.

Förutsättningar:
Det ska vara en kompaktkamera i upp till 5000-6000:-, zoom inte så viktigt, hellre vidvinkel då.
Den ska vara snabbstartad och ta kortet direkt man trycker på avtryckaren. Kommer mest användas ute så blixt och ljusstyrka inte prio 1.
Det ska vara lätt att rycka fram den när man sitter i en vinglig kajak och vill fånga ögonblicket och tåla lite tuff behandling, så tillvida att hellre tålig än en flashig kamera som man visar upp på festen.

Det kommer så jäkla mycket nya kameror hela tiden så jag hänger inte med

Har tittat lite på nya Ixus 800 som lockar med IS, men den känns mer flashig än tålig och jag har ingen aning om hur snabb den är.
Tycker det är svårt att få fram såna uppgifter när man läser professionella recensioner.

Det kanske finns någon av er alla proffsfotografer som ibland går ifrån systemkameran för att istället ha en liten smidig kamera då det är viktigare att fånga tillfället än att använda den mest professionella utrustningen
 
Canon AS-1 35 mm eller Nikos 35 mm o skannan in filmen. eller typ Canon A520 A620 + Uv-hus, de finns inte tyvär så många som tål. Vatten o ger bra bilder.
 
ljokiaho skrev:
Canon AS-1 35 mm eller Nikos 35 mm o skannan in filmen. eller typ Canon A520 A620 + Uv-hus, de finns inte tyvär så många som tål. Vatten o ger bra bilder.
Tack för tipsen,men det är uteslutande digitalt som är intressant. Kanske A620 skulle kunna vara något.

_Michael_ skrev:
Konica Minolta Dimage Z6 eller Panasonic FZ5 med UV-hus?
Dessa kameror blir nog för stora och klumpiga och zoomen är som sagt inte prio 1.

Kameran bör vara lätt, och tillräckligt liten för att ha i exemplevis en skidficka och under kjolen i en kajak och för att snabbt kunna tas fram för att ta en ögonblicksbild.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Konica Minolta Dimage X1.
Liten och nätt med 8 mega pixlar, 4x zoom.
stor display och billigt pris,

Den verkar ju Ok men är bildkvaliten bra, och hur är det med snabbheten ?

Sökte lite snabbt och hittade detta:
"Minolta Dimage X är en extremt liten digitalkamera med 3x optisk zoom. Dimage har ett chassi av metall och är minimalistiskt formgiven. Kameran har en snabb starttid på bara 2 sekunder och tar lika lång tid på sig mellan varje tagning. Bildkvaliteten är godkänd så länge det är bra ljusförhållanden. Bildskärmen är även den godkänd och menysystemet enkelt att jobba i."

Det jag är tveksam till är just snabbheten. Finns det ingen kompaktkamera som har tider i klass med en systemkamera typ Canon 350D ??
Och bildkvaliten är "godkänd" Kan lägga ett par tusen till för att få bättre bildkvalite och snabbhet.
 
Matte01 skrev:
Det jag är tveksam till är just snabbheten. Finns det ingen kompaktkamera som har tider i klass med en systemkamera typ Canon 350D ??
Och bildkvaliten är "godkänd" Kan lägga ett par tusen till för att få bättre bildkvalite och snabbhet.

Utan att vara helt säker så tror jag att det kan bli svårt att hitta en digital kompaktkamera med den snabbheten. Det skulle vara om det finns en kamera där autofokusen kan stängas av helt?

i ärlighetens namn borde du nog titta på 35mm-kompakter (eller varför inte en helmanuell systemkamera med ett kompakt objektiv) om snabbheten är viktig.
 
Olympus my-serie är väderskyddade och smidiga.

Å andra sidan blir digitalkameror så snabbt omoderna att du kanske har glädje av den korta halveringstiden ....
 
PerKr skrev:
Utan att vara helt säker så tror jag att det kan bli svårt att hitta en digital kompaktkamera med den snabbheten. Det skulle vara om det finns en kamera där autofokusen kan stängas av helt?

i ärlighetens namn borde du nog titta på 35mm-kompakter (eller varför inte en helmanuell systemkamera med ett kompakt objektiv) om snabbheten är viktig.

Om jag säger att prioritetsordning är: (DIGITALT är förutsättningen då enkelheten och snabbheten man får i bildbehandlingen i efterhand är viktig)

1:
Storlek
(Ska lätt rymmas i en jackficka) Bör Diskvalificera systemkameror och fullstorleksobjektiv

2:
Bildkvalitet
Ska ge bra bildkvalite. Inte proffskvalite men inte heller någon snikvariant

3:
Snabbhet.
OK Det kanske inte finns kompaktkameror med systemkamerans snabbhet. (Varför finns inte det ? Digitala systemkameror som är snabba har väl autofokus med ?)
Men åtminstone en snabb kamera för att vara en kompakt digital då.

4:
Tålighet
Ska tåla åtminstone lite fukt och lite omild behandling då den lirkas ur fickor och kanske någon plastburk under kjolen på en kajak

5:
Enkelhet.
Det ska bara vara att sätta på kameran och kunna ta ett snabbt kort i en intressant situation för att sedan stoppa ned kameran igen

Känns som jag är lite kinkik trots många goda förslag :)
Men jag ser framför mig någon kamera i storleksordningen Nikon coolpix, Canon Ixus mm som ger mig den bästa kompromissen av ovanstående prioriteringar. Förstår att jag inte kan få allt fullt ut men det bästa marknaden kan erbjuda med ovanstående förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Staffan skrev:
Olympus my-serie är väderskyddade och smidiga.

Å andra sidan blir digitalkameror så snabbt omoderna att du kanske har glädje av den korta halveringstiden ....

OK Det låter som något jag ska titta närmare på kanske

Ger dom även OK bildkvalite och är hyfsat snabba ?
 
PENTAX Optio W10

Vattentät och dammtät kamera som ger dig fler roliga bilder från alla tillfällen

6 Megapixel upplösning
3x Zoom, motsvarande 38-114mm
Vattentät ned till 1.5 meter (JIS klass 8)
Dammtät enligt JIS klass 5, perfekt på stranden
2.5 stor LCD med svenska menyer
VGA videoupplösning, 640x480 pixel
Ansiktsigenkännande automatik som bl.a. styr fokusering och exponering
Seriebildstagning upp till 3 bilder/sekund
Ca. pris 3.300:-

Saxat från Pentax hemsida.
 
holmbo skrev:
PENTAX Optio W10

Vattentät och dammtät kamera som ger dig fler roliga bilder från alla tillfällen

6 Megapixel upplösning
3x Zoom, motsvarande 38-114mm
Vattentät ned till 1.5 meter (JIS klass 8)
Dammtät enligt JIS klass 5, perfekt på stranden
2.5 stor LCD med svenska menyer
VGA videoupplösning, 640x480 pixel
Ansiktsigenkännande automatik som bl.a. styr fokusering och exponering
Seriebildstagning upp till 3 bilder/sekund
Ca. pris 3.300:-

Saxat från Pentax hemsida.


Tackar.
Den här skulle ju verkligen kunna vara något. Hittar dock ingen recension av den på nätet. Någon som kan bidra med en länk eller kanske ge en egen uppfattning.
 
Den har inte funnits ute så länge men deras tidigare liknande kameror verkar ha fått bra kritik. Optio WPi, W43, W33 är föregångare.
 
Tålig kamera

Fick en lev. ifrån Olympus för några dagar sedan med den nya "my" 720SW. Ska vara vattentät till 3m och klara ett fall på 1,5m. Ser och känns väldigt förtroendeingivande.
3ggr zoom, 7,1 megapix och 2,5 tums skärm
Olympus riktpris är 3995:-
 
Intressant. Båda modellerna verkar klart intressanta. Ska försöka se om jag kan känna och klämma på dom men dom är kanske inte ute i butik ännu ?
 
Matte01 skrev:
Intressant. Båda modellerna verkar klart intressanta. Ska försöka se om jag kan känna och klämma på dom men dom är kanske inte ute i butik ännu ?

Olympus µ[mju:] 720 SW (Finns i tre färger)
Finns hos:
www.cyberphoto.se
www.scandinavianphoto.se

Pentax Optio W10
Finns hos båda ovan, samt hos www.clasohlson.se
Jag har även sett den hos några lokala fotohandlare.
Scandinavian och diverse fotohandlare har även kvar föregångaren Pentax Optio WPi, största skillnaden tycks vara mindre skärm.

Jag funderar på att köpa en Pentax inför helgen, som ersättare till min Canon AS1. Det som gör att jag tvekar är den oskyddade linsen, så jag ska klämma på den i butik en gång till innan jag bestämmer mig.
 
Kolla på Fujuifilm finepix F30, precis nykommen, liten med jätte bra skärpa vid höga ISO. JAg ska köpa en sådan nu.
 
Min sambo har en Optio W43. Och den tar riktig bra bilder. Och den är ytterst tålig (Har fixat tropisk värme och ett bad i sydkinesiska sjön, vandringar i svenska fjällen och paddling på västkusten).

Så jag kan helt klar rekommendera den (eller en nyare model). Att skaffa sig en kamera med UV hus är lite väl knepigt. Har själv ett UV-hus till min A510 och den skulle jag inte släpa runt på i onödan. In paketerad i UV-huset är den ytterst osmidig.
 
Richo Caplio är nog rätt nära det du preci skrivit i önskelistan.
Jag har en R1v men den är väl utgângen som modell, men motsvarande efterföljare är säkert inte sämre.
Att dessutom fâ motsv.28 -135mm är rätt praktiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.