Annons

Tålig Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Annars kanske voigtlanders mätsökare kan passa:
Bessa-R + 35mm för 399$ på cameraquest.org.
Det är en helt mekanisk kamera med batterier enb för ljusmätaren.
 
Leica

Satsa på en hederlig Leica M2 med optik.
Där snackar vi om kamera för tuffa klimat, och inga batterier behövs heller.
Liten o kompakt, men pansarkvalitet på grejer och ypperliga fotoresultat.
I ditt ställe skulle jag satsa på en liten kamera, och då är en Leica suverän även om de kostar lite...

/Anders
 
Ja, nu är vi verkligen inne på ett spännande spår i fotoprylvärlden;)

Jag känner en fotograf som endast använder Leica när det blir minus 20 eller lägre. Under ett större Sameprojekt i Finnmark i Norge lade hans F90x av rellativt snabbt men M6,en höll i under -30 (40) + vind och snöyr. Han kan inte tänka sig en annan kamera när det kommer till sträng kyla och portabelt handhavande.

Själv så behöver jag inte prylar för sådan kyla men visst är det oerhört lockande med prylar som drar liiiiite ström och som inte gör hela jobbet för en!

Mvh Niclas,
 
majjen05 skrev:

Vet flera som haft t ex en Canon F1 old som visserligen är en mycket bra kamera, men som tvingades byta, (köpa om linerna) när de skaffade en F1 New.Dessa linser måste återigen skiftas om de t ex köper någon av de nyaste Canon AF kamerorna.
Nej, där tror jag bestämt du har fel. Har haft en Canon F1 och har nu en Canon F1N och det är samma fattning på dessa kameror. Canon bytte dock vid den tiden från Canon FD till Canon FDn, men de är helt kompatibla. Olika standards på filtergängor (från 55 til 52 på en hel del objektiv) och en låsknapp istället för låsring var skillnaden.

En Nikon FM3a vore idealiskt om du vill ha objektiv längre än 135 mm
 
dJb skrev:

Jag kommer ha med i alla fall en eos eftersom jag kommer behöva mina objektiv men jag kommer nog försöka byta ut min eos5.
Sen så behöver jag en tillförlitlig klätter/backupkamera med 35mm objektiv.

Kom i tillfälle att bekanta mig med de japanska Lhotse-bestigarna i Nepal i fjol och faktum är att de hade var sin enkel Olympus µ[mju:] III Zoom 80 när de klättrade. Nu lade de väl kraften på videofilmning och vikten var av extrem betydelse, men den tidning som var med och sponsrade dem tyckte tydligen att de små lätta och billiga kamerorna räckte för att ta publiceringsbara bilder.
 
Jag kan köpa att ett kamerahus som är damm&vattentätt är rätt så bra i vissa fall. Men det här med stryktåliga hus känns som lite marknadsföringssnack. Åker huset på en rejäl smäll, så är det nog stor risk för att optiken går sönder.
Det här är särskilt relevant om man bara tänker ta med sig en glugg.
Sen så tror jag inte att fokuseringen på någon mätsökare är så särskilt stryktålig.
Å vem fan hanterar en MP för 30.000 ovarsamt? En billig plastkamera däremot (Bessa R tex), ja den kan man ju misshandla litegranna utan att få ångest.
 
Jalong skrev:
Kom i tillfälle att bekanta mig med de japanska Lhotse-bestigarna i Nepal i fjol och faktum är att de hade var sin enkel Olympus µ[mju:] III Zoom 80 när de klättrade. Nu lade de väl kraften på videofilmning och vikten var av extrem betydelse, men den tidning som var med och sponsrade dem tyckte tydligen att de små lätta och billiga kamerorna räckte för att ta publiceringsbara bilder.

Elektroniken i sig brukar det inte vara några problem med utan det är batterierna som ffa är gränssättande. Jag skulle tro att dom nog hade ett elverk med sig i base camp, vilket inte finns på min packlista. ;)
 
Jag har en Leica M2 själv, och den har jag haft med mig i både ur och skur.
Måste påstå att den är robust till det yttersta (även nu ca 40 år efter att den gjordes).
Gjuten i ett stycke plus ihopsatt för hand :)
Mekaniken är klockren plus att du fokusera även i mkt svåra ljusförhållanden (dvs på gränsen till kolsvart) vilket AF-kamerorna kan ha svårt med.
Återigen, satsa på kvalitet även om det kan kosta lite extra.

/Anders
 
dJb skrev:
Elektroniken i sig brukar det inte vara några problem med utan det är batterierna som ffa är gränssättande. Jag skulle tro att dom nog hade ett elverk med sig i base camp, vilket inte finns på min packlista. ;)

Ja det låter onekligen som en sund idé att inte plocka med ett elverk likt japanerna. Fast jag förstår inte vad det har med de kamerabatterier de använde högt uppe på berget att göra. Antar att deras kompakter inte kan gå på något annat än små 3V litiumbatterier och uppenbarligen räknade de med att det skulle fungera. Också sett efteråt att de faktiskt tog bilder på över 8000. Hur flitigt de fotade vill jag dock hålla osagt. Kanske inte mycket alls eftersom de hade annat i tankarna. Själv skulle jag, om jag ansåg mig ha råd, definitivt investera i någon av ovan nämnda läckerprylar. Kunde bara inte låta bli att få tala om att dessa ytterst seriösa klättrare använde sig av enkla ting, något som förvånade mig rejält.

Förresten hade jag själv en Olympus µ[mju:] II 35 mm/2,8 med till Nepal. Tog elva rullar utan att batteriet sviktade. Var förvisso inte högre än ca 5½ tusen. Liten, lätt, smidig och inte helt oskarp. Billig och tar ingen plats alls. Perfekt backup till systemarna. Nu har dock den lilla rackaren lagt av efter en saftig regnskur i Sarek i somras. Behandlade den (alltför) ovarsamt eftersom den var så billig.

Men som sagt. Har du bara råd så skaffa något bättre! Försökte bara föreslå ett budgetalternativ som kanske skulle fungera.

/Svante
 
dJb skrev:
Hejsan
Jag håller på planera lite för en Himalayaresa som bla inbegriper fotografering upp till 6500 meters höjd. Jag fotar mest digitalt med en D60 men den är utesluten av uppenbara skäl under denna tripp. Min EOS 5.a litar jag inte på, bla på grund av "ratten" som rapplar ibland. Dessutom vet jag inte riktigt om den är tillräckligt tålig i övrigt.
Jag har funderat lite på EOS 3. Kan det vara något månne?
...
/David

Jag har ingen egen erfarenhet av dylika strapatser, men känner till lite folk som klättrar i höga berg. Canon EOS300 vet jag har används en del, tex tillsammans med plastobjektiv som EF50/1.8II. Vad jag vet så har det fungerat perfekt, och att utrustningen är plastig torde vara ett plus då man jagar gram.

/Mattias
 
Jalong skrev:
Ja det låter onekligen som en sund idé att inte plocka med ett elverk likt japanerna. Fast jag förstår inte vad det har med de kamerabatterier de använde högt uppe på berget att göra. Antar att deras kompakter inte kan gå på något annat än små 3V litiumbatterier och uppenbarligen räknade de med att det skulle fungera. Också sett efteråt att de faktiskt tog bilder på över 8000. Hur flitigt de fotade vill jag dock hålla osagt. Kanske inte mycket alls eftersom de hade annat i tankarna. Själv skulle jag, om jag ansåg mig ha råd, definitivt investera i någon av ovan nämnda läckerprylar. Kunde bara inte låta bli att få tala om att dessa ytterst seriösa klättrare använde sig av enkla ting, något som förvånade mig rejält.

Förresten hade jag själv en Olympus µ[mju:] II 35 mm/2,8 med till Nepal. Tog elva rullar utan att batteriet sviktade. Var förvisso inte högre än ca 5½ tusen. Liten, lätt, smidig och inte helt oskarp. Billig och tar ingen plats alls. Perfekt backup till systemarna. Nu har dock den lilla rackaren lagt av efter en saftig regnskur i Sarek i somras. Behandlade den (alltför) ovarsamt eftersom den var så billig.

Men som sagt. Har du bara råd så skaffa något bättre! Försökte bara föreslå ett budgetalternativ som kanske skulle fungera.

/Svante

Missförstå mig inte, jag kollade inte upp modellen innan jag svarade och antog att det var en digitalkamera. Jag tar tacksamt emot alla tips! Vad jag tänkte på var att dom kanske hade en större logistisk organisation med laddare och förmodligen flera kameror i baslägret. Kameran fungerar förmodligen utmärkt och är nog ett bra budgetalternativ!

mvh
David
 
Re: Re: Tålig Canon

slabbe skrev:
Jag har ingen egen erfarenhet av dylika strapatser, men känner till lite folk som klättrar i höga berg. Canon EOS300 vet jag har används en del, tex tillsammans med plastobjektiv som EF50/1.8II. Vad jag vet så har det fungerat perfekt, och att utrustningen är plastig torde vara ett plus då man jagar gram.

/Mattias

Jag har inte fotat med eos 300 men har en eos 5 själv. Den har fungerat bra under vandringar och paddlingar i den svenska fjällvärlden. Inställningsratten racklar dock lite vilket är ett typiskt eos 5 fel. Under ett långvarigt regnande fick jag även kondens under displayen vilket inte torkade förrän jag kom hem.
Grejen är att jag vill ha en så tillförlitlig kamera som möjligt utan att den ska väga alltför mycket. Jag hade tidigare Fm2´or som jag aldrig hade några problem med, som fungerade i ur och skur.
Nu har jag fått en massa tips så det återstår att se hur långt pengarna räcker. Contax G2 verkar dock klart intressant! Scandinavian säljer just nu ett hus för 3700 och objektiv för 2700. Dom priserna är klart intressanta!
Det jag tänkte ha med mig i fotoutrustning är ett eos hus med ett ef 20-35/3,5-4,5 ett 50/2,5 macro och ett 70-200/2,8L is, samt då en backup/toppturskamera! Eventuellt även D60 huset då batterierna faktiskt räcker ganska länge under normala förhållanden. Jag får bara köpa några fler minneskort.

mvh
David
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.