Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tålamodet åt hel....

Produkter
(logga in för att koppla)

Liza

Aktiv medlem
Kan någon hjälpa mig räkna ut priset som jag kommer att kräva för denna bild.
Bilden skickades in till Öresund Networks tävling 2002 och har sedan dess tillsammans med andra bidrag
1. fritt laddningsbar i ickekommersiellt syfte från Internet
2. valsat runt Östersjön som vandringsutställning (kraftigt beskuren)
3. varit uppblåst på stor reklampelare i Skåne under februari i år
4. omslagsbild för Malmö/Köpenhamnregionens Verksamhetsplan för 2004-2006, både pappersutgåva och Internetnerladdning

så långt har jag fått svälja förtreten för att inte tjänat mer än en ToR brobiljett

MEN nu har det gått för långt. Fick idag en brochyr (den bifogade bilden) som distribueras på engelska både i Sverige och Danmark där bilden inte bara är omslagbild, beskuren, tonad OCH mitt namn har dom inte ens satt ut någonstans. Nu blir det en räkning som heter duga. Kan någon hjälpa mig med uträkning då jag inte får ihop det på vettigt sätt ur BLF lista från 2003.

MVH Eva

Ps på Blf´s sida under "Lag för foto och video" finns en intressant liten notis om "Böter för bildstöld på Internet" .....

Bilagor

• cyklar.jpg
    cyklar.jpg
    43.7 KB · Visningar: 1,013
Senast ändrad:
Kan tillägga att jag Inte En gång blivit tillfrågad ang tillstånd för denna publicering eller de förändringar som gjorts.

Tävlingsvillkoren var skit (min första tävling och helt aningslös) och därför har jag inte kunnat bråka förrän nu. Men nu har de ändrat bilden utan lov och förnekat mig upphovsrätten genom att inte namnge mig som fotograf.

LeadHead skrev:
Så vad kan du gå på? Utebliven namnpublicering och manipulering av bilden?

Vilka rättigheter gav du dem när du skickade in bilden?

Att publicera bilden på deras svenska hemsida men tydligen också att ge dem rätten till gratis nerladdning i ickekommersiellt syfte. Dvs punkt 1 och 2 men inte resten

Har du kvar villkoren?

sajten står det att andra även får använda bilden fritt bara jag uppger fotografens namn och meddelar dem...

jag har aldrig medgivit till att någon Fritt får använda min bild

Deras regler:
http://www.oresundnetwork.com/foto04/index.php?cd=2-regler&lang=46

§ 8 Rättigheter

Stycke 1:
Deltagare accepterar att Øresund Network AB under en period på två (2) år efter offentliggörandet av tävlingens vinnare utan ersättning kan:

Offentliggöra de insända fotografierna på webbplatsen http://www.oresundnetwork.com.
Använda bilderna i icke-kommersiell marknadsföring av Öresundsregionen.
Framställa kopior av de insända fotografierna och offentliggöra dessa på utställningar både i och utanför Öresundsregionen.

Stycke tre och fem i reglerna är snygga.

Inte minst detta; ”...samt accepterar att hålla Øresund Network AB fria från krav på skadestånd riktade mot Øresund Network”.

Eva, SFF anger ett arkivbildspris på runt 4000 kronor för omslag på informationsbroschyr.

Utöver det har du naturligtivs rätt att begära skadestånd efter eget önskemål.
För:
1. uteblivet namn.
2. ändrad bild.
3. otillåten användning. Fast det kan nog bli diskussion om detta eftersom du godtagit de gamla reglerna som jag antar liknar de nya?

RolandM skrev:
Vad exakt är icke kommersiell marknadsföring? Tycker den termen motsäger sig själv.
Marknadsföring av icke näringsidkare.
Sådant som förening och kommun eller politiskt parti. (En kommun kan räknas som näringsidkare ibland.)

jag har inte bråkat innan heller då kommunen i detta fall använt bilden sas icke-kommersiellt.

Det är att de struntat i mitt namn och manipulerat bilden det handlar om.

Det du ska göra i detta fall är nog kontakta BLF och ge dom de regler spm gällde den tävlig du deltog i sedan beskriva vad bilden använts till.

"samt accepterar att hålla Øresund Network AB fria från krav på skadestånd riktade mot Øresund Network AB till följd av användning i enlighet med Stycke 1."

Så konstig var den väl inte? Om de har använt bilderna utöver vad som anges i stycke 1 gäller inte den formuleringen.

denna sida hittade jag följande...

"Tävlingsdeltagare bör vara uppmärksamma på att de avsäger sig alla rättigheter till de bilder som sänds in till tävlingen.

Rättigheterna tillfaller i stället Øresund Network. Bilderna kommer därefter, med tydligt angivande av fotografens namn, att ställas till fritt förfogande på Øresund Networks hemsida."

Det är vaga regler som kan tolkas ganska fritt. Man skall akta sig för fototävlingar och lus läsa reglerna och sedan se om man kan avara en bild för att kanska vinna det pris som de har satt ut.

Trots att man som fotograf borde ha rätt är det mycket få som får det och du kommer nog förlora mer på att bråka med företaget än vad du kommer få ut om du vinner.

GrAcK skrev:
denna sida hittade jag följande...

"Tävlingsdeltagare bör vara uppmärksamma på att de avsäger sig alla rättigheter till de bilder som sänds in till tävlingen.
.......på Øresund Networks hemsida."

Det kan jag med övertygelse säga att det inte stog i reglerna år 2002. Inte heller rubriken "bilderna offentliggörs". I det fallet hade jag inte lämnat in någon bild.
MVH Eva

Sen känner jag att jag kanske får förtydliga mig: det är inte ÖN regler jag ville diskutera utan det fakum att bilden ånyo blivit publicerad och denna gång manipulerad och att mitt namn som fotograf inte tagits med.

Men det är bra att diskussionen hålls vid liv då något egentligen borde göras för att få en ändring i dessa tävlingars regler.

Senast ändrad:
Mina väna arbetskompisar har satt mig på att ta fram en fototävling för att "få gratis bilder" till kommunen. Jag känner inte att det går att göra så riktigt men att få vissa att förstå det är inte lätt. Dom ser inte en bild som nåt som har ett ekonomiskt värde för en privatperson.Jag känner inte att det går att göra det riktigt snyggt på det sättet dom vill ha det så jag kommer nog att avsäga mig uppdraget. Om det hade varit för ett mycket specifikt ändamål och viss tid kanske det hade varit OK men inte helt fritt som dom vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar