Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tål stativet vatten?
- Trådstartare Digi
- Start datum
Pongu
Aktiv medlem
Det finns de som trär fingret på en gummihandske över varje ben som fukt-/smutsskydd, men normalt sett ska det inte vara några problem med fukt. Om du använder stativet i vatten får du ju torka benen efteråt och se till att metalldelarna är smorda/infettade så att inget rostar. För saltvatten får man antingen ha ett skitstativ man inte bryr sig så mycket om, eller skölja minutiöst med sötvatten, torka och fetta in. Är vattnet inte så djupt kan ju en tjock plastpåse kanske fungera.
Några idéer i alla fall...
/Pontus
Några idéer i alla fall...
/Pontus
Nome Nescio
Aktiv medlem
Jag har kört ned mitt Rowi stativ i både vatten, snöslask, lera och några myrar. Visst det blir blött och lerigt, men inte värre än att det går att spola av under varmvatten i duschen.
Men det är klart, om benlåsningen är av metallgängor så kanske man skall vara förstiktig. Om inte rosten skapar problem så kan det vara surt att knata runt med stativet i fullängd för att låstningen frusit fast.
Men det är klart, om benlåsningen är av metallgängor så kanske man skall vara förstiktig. Om inte rosten skapar problem så kan det vara surt att knata runt med stativet i fullängd för att låstningen frusit fast.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Hmm, ja jag fotar mycket i saltvatten och sandiga miljöer... huff sånt stryk stativen tar.
Mitt Manfr,, 055 duger dock finfint och jag har varit slarvig med sötvatten och fett...
Gruvar mig till ett nytt stativ,, hur skall det tåla skiten..
Riktig finmekanik lär ju också kärva rättså snabbt i sådana miljöer..
Jag har länge spekulerat på ett nytt kulhuvud (Arca B1G + flipplock) och har skissat ett neopreneskydd till det.. Mina miljöer, ja där trivs nog varken arca eller annan bättre led...
Mvh Niclas,
Mitt Manfr,, 055 duger dock finfint och jag har varit slarvig med sötvatten och fett...
Gruvar mig till ett nytt stativ,, hur skall det tåla skiten..
Riktig finmekanik lär ju också kärva rättså snabbt i sådana miljöer..
Jag har länge spekulerat på ett nytt kulhuvud (Arca B1G + flipplock) och har skissat ett neopreneskydd till det.. Mina miljöer, ja där trivs nog varken arca eller annan bättre led...
Mvh Niclas,
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
tiger656 skrev:
Mitt manfrotto 190 nånting med ett videohuvud har legat 10 dagar på havsbotten.
Vågar man fråga hur du lyckades med det?
tiger656
Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Vågar man fråga hur du lyckades med det?
Hade lämnat stativet på vår brygga och någon lustigkurre slängde det i sjön. Såg ett glimmande föremål 10 dagar senare ett par meter ut när vi passerade med båt och fiskade upp det från ca 2 m djup. Hade precis planerat att köpa nytt.
Stefan