** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Tänkte köpa min största skrivare..

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har tänkt köpa mig min första fotoskrivare.
Har läst en del om olika skrivare det senaste men skulle behöva lite tips.
Jag är ute efter en inte alltför dyr skrivare (max 3000kr) som kan skriva ut i minst A4 format.
Behöver helt enkelt lite hjälp med val av skrivare. Vad ska man tänka på?
Någon som rekommenderar nån speciell modell?

Jag har en ny iMac som jag tänkte koppla den till och fotar med nikon system om det spelar någon roll.

Tacksam för tips!

mvh
/Johan

Få höra lite tips nu jag står här med ett trasigt skrivarhuvud på min canon ip 5300, får trista horisontella linjer om nu ingen har en idé hur det kan åtgärdas

Så nu är det dags att köpa en ny jag funderar på en Canon Pixma MP980

är det någon som har erfarenhet av den skrivaren ?

Jag har varit väldigt nöjd med Canons Pixma skrivare för fotoutskrifter och väldigt missnöjd med en HP. Har idag en Pixma IP 5000 som är en utgången modell men funkar bra ändå, har haft och använt den sedan 2005.

Skulle min skrivare lägga av idag blev det nog en Canon Pixma IP4700 för en dryg tusenlapp. Skrivaren bryr sig inte om vilken kamera en bild är tagen med så det behöver du inte bry dig om.

Jag har kört med Canons Pixma MP 970 i två år nu. Den har fungerat utmärkt, för att vara inkjet. Knappt något problem med torkat bläck eller så. En Lexmark jag hade tidigare var ständigt igengrodd.

MP 970 finns inte längre, utan är ersatt av MP 990.
Vill man inte ha scanner och sånt också (något jag tyckte passade mig bra) är det inte en sån man ska titta på.

Såg nu att det står "största" i överskriften.
Nåt i den här stilen, kanske? Den ena är en Xerox 980, de andra två är Kodaks VL 2000.
Inkjetskrivaren (Kodak) har bättre literpris på färgen, för man köper den i 20-litersdunkar...

Bilagor

• Xerox.jpg
    Xerox.jpg
    26.9 KB · Visningar: 1,619
  • Kodak.jpg
    Kodak.jpg
    28.4 KB · Visningar: 1,615
Haha jag vet! Såg efteråt att jag skrev helt fel i rubriken. Menar ju min FÖRSTA skrivare såklart, inte största.

Måste ha varit lite trött där. =)

/Johan

Jag har kört med Canons Pixma MP 970 i två år nu. Den har fungerat utmärkt, för att vara inkjet. Knappt något problem med torkat bläck eller så. En Lexmark jag hade tidigare var ständigt igengrodd.

MP 970 finns inte längre, utan är ersatt av MP 990.
Vill man inte ha scanner och sånt också (något jag tyckte passade mig bra) är det inte en sån man ska titta på.

Hur är scannerfunktionen? Jag ska köpa ny skrivare och tänkte kombinera med scanner om den är tillräckligt bra för även film och dia.

Definiera "tillräckligt bra"...

Det går att scanna dokument, filmremsor, monterade dia och katten liggande på glaset (suck, dessa ungar...)

Hur bra det blir jämfört med en "riktig" diascanner vet jag inte, för jag har inte jämfört med någon. Katten blev i alla fall bra.

Jag ska köpa en Pixma ip4700 imorgon. Har en ip4500 på jobbet som ger grym kvalité och samma färger som syns på min laptop skärm.

Köp en dedikerad fotoskrivare och ingen kombo är mitt tips.
ip4700 som är Canon topmodell för högst A4 storlek är ju relativt billigt. dock kostar samtliga 5 patronerna 500 kr och räcker drygt 200 10*15 cm kopior. Så det är reätt dyr i drift. Canon har säkert testat på deras egna fotopapper. Finns ju billigare som inte sluckar lika mycket bläck.

/Stefan

Definiera "tillräckligt bra"...

Det går att scanna dokument, filmremsor, monterade dia och katten liggande på glaset (suck, dessa ungar...)

Hur bra det blir jämfört med en "riktig" diascanner vet jag inte, för jag har inte jämfört med någon. Katten blev i alla fall bra.

Ja så bra att den inte är mycket sämre än Canon 8800 som är en renodlad scanner och som fått mycket bra recensioner. Den kostar ca 2000. En 990 kostar runt 3000 och det blir ungefär lika mycket som en 8800 + en 4700 men förmodligen får jag både bättre utskrifter och scanningar med den senare kombinationen av testresultaten att döma. Tänkte bara att jag skulle slippa undan med en maskin istället för två på skrivbordet.

Jag kan verkligen rekomendera epson stylus photo 1400
Den skriver ut A3+ och har 6 separata färgpatroner , kostar runt 3500.
Jag tycker det är ett kap.Blir väldigt bra utskrifter ,nackdelen är ju att det är dyra färgpatroner ,men man skriver ju inte ut hemma för de e billigt utan för att de e så himla kul i min mening.

/Danne

Canon iP 4700 är suverän. Bläcket finns att köpa hos wesellcd.dk för 50kr st. (5 patroner en egen för textutskrift) Finns även billigare men då måste man pilla med chip-byte i patronerna, tror de låg på en 15kr st.
Den skriver-ut något mörkare än det jag ser på skärmen, så jag ska bara komma underfund med hur man kalibrerar.
Annars en helt toppen skrivare till ett bra pris. Jag köpte min för nån månad sedan hos El-giganten för 990 kr..

Jag ska köpa en Pixma ip4700 imorgon. Har en ip4500 på jobbet som ger grym kvalité och samma färger som syns på min laptop skärm.

Köp en dedikerad fotoskrivare och ingen kombo är mitt tips.
ip4700 som är Canon topmodell för högst A4 storlek är ju relativt billigt. dock kostar samtliga 5 patronerna 500 kr och räcker drygt 200 10*15 cm kopior. Så det är reätt dyr i drift. Canon har säkert testat på deras egna fotopapper. Finns ju billigare som inte sluckar lika mycket bläck.

/Stefan

Hur pass nöjd är du med skrivaren? Funderar själv på att inhandla den samme.

Hur pass nöjd är du med skrivaren? Funderar själv på att inhandla den samme.
jag har också en ip4700, grymt nöjd med den! relativt bra driftekonomi och bra kvalitet på utskrifterna jämfört med vad man får betala för skrivaren. får minuspoäng för att den inte är trådlös men pluspoäng för att man kan printa på cd-skivor.

Har en Epson 1400 (som jag är mycket nöjd med) det är en mycket bra skrivare och klarar också upp till A3+, men om du ska skriva ut svartvita foto så är den inte rätt val utan då får man gå upp i prisklass.

Har också en Canon IP 5000 och en Canon IP4700 (priset var bara 475:- i en nyöppnad fotoaffär, så det fick bli en sån också eftersom priset var lägre än om jag bara skulle köpt en uppsättning färgpatroner).

Båda mina canonskrivare är skapliga men Epson 1400 är klart överlägsen.

jag har också en ip4700, grymt nöjd med den! relativt bra driftekonomi och bra kvalitet på utskrifterna jämfört med vad man får betala för skrivaren. får minuspoäng för att den inte är trådlös men pluspoäng för att man kan printa på cd-skivor.

Nice, vart köper du papper och bläck? Hur länge håller bläckpatronerna?

Nice, vart köper du papper och bläck? Hur länge håller bläckpatronerna?

jag har främst använt den som "vanlig" skrivare i vanligt arbete än som fotoskrivare. Patronerna som följde med vid inköp har räckt sen årsskiftet, de börjar precis ta slut. har skrivit ut kanske ett tiotal färgfotografier, några svartvita och 100-200 färgutskrifter av dokument.
har för mig att canons skrivare levereras med mindre färgpatroner än de man sedan köper för att fylla på, men är inte helt säker.
angående bläck så kör jag på billigast möjliga pris för originalbläcket, spelar ingen roll vart jag köper det.

jag har främst använt den som "vanlig" skrivare i vanligt arbete än som fotoskrivare. Patronerna som följde med vid inköp har räckt sen årsskiftet, de börjar precis ta slut. har skrivit ut kanske ett tiotal färgfotografier, några svartvita och 100-200 färgutskrifter av dokument.
har för mig att canons skrivare levereras med mindre färgpatroner än de man sedan köper för att fylla på, men är inte helt säker.
angående bläck så kör jag på billigast möjliga pris för originalbläcket, spelar ingen roll vart jag köper det.

Ok, hur blir svart-vita bilder? Läste någonstans att de är väldigt svåra att få till med fotoskrivare, särskilt i den prisklassen.

Ok, hur blir svart-vita bilder? Läste någonstans att de är väldigt svåra att få till med fotoskrivare, särskilt i den prisklassen.

bra kvalitet för prisklassen, men du får ingen proffsskrivare. kvaliteten duger för mina ändamål, ska jag ha något att hänga på väggen så litar jag inte på den och om jag ska printa större mängder så blir det billigare med fotolab, men allt däremellan funkar bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar