Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tänkte köpa en digitalkamera i julklapp och skicka till min flickvän i Peru

Produkter
(logga in för att koppla)

snabb kamera

Aktiv medlem
Ja, julen närmar sig och snart är det dags att köpa julklappar till nära och kära. Har själv bland annat en flickvän i Peru med fotopotential som jag funderar på att köpa en digital systemkamera i julklapp åt ( och skicka rekommenderat förstås ) och står och väger mellan antingen Sigma SD 14 ( kostar bara ofattbara 2400 kronor idag )eller Sony A 200 ( för något dyrare 3200 kronor ).

Har dock efter en ordentlig jämförelse dock nästan bestämt mig för den sistnämnda ( trots dess något högre priset ) på grund av följande:

Sigmans låga pris äts i längden upp av dess betydligt dyrare tillbehörskostnad; för objektiv, blixtar och andra tillbehör - är nämligen i det närmaste omöjligt att kompensera låg tillbehörskostnad till Sigman genom att köpa begagnat, då det är så gott som obefintligt.

Tvingas alltså köpa nytt varje gång man ska skaffa tillbehör till Sigman, vilket i längden ju ändå både blir dyrare och en sämre affär än Sony A 200 på sikt, där man ju kan hitta både Sonyoptik och Minoltaoptik begagnat ( och därmed komma ner i pris rejält även för tillbehör ).

Ja, lönar sig som sagt att lägga ut en tusenlapp mer för Sonykameran, då man i alla fall har igen det flera gånger om genom att köpa billigare, begagnade tillbehör istället. Ja, inte alltid bättre att köpa billigare kamerahus alltså - då man ju ändå förlorar på det i längden, som i Sigmas fall, då man tvingas köpa nytt varje gång man behöver tillbehör = lika med Sigmas egen död då det gäller kameror.

Ja, tycker som sagt att Sigma skjuter sig själva i foten genom att inte förstå att folk överger deras kameror ( trots lågt grundpris ) då tillbehören sedan ändå kostar skjortan! Finns som sagt inget pris som kompenserar en hög tillbehörskostnad på sikt - ja knappt ens om kameran så hade varit helt gratis.

Ja, ska Sigma få några KAMERAKUNDER kvar bör de nog göra något då det gäller tillbehören. Ja, Nikon, Canon och i viss mån även Sony och Pentax har ju åtminstone en någorlunda hyfsad begagnatmarknad att tillgå - vilket Sigma i princip saknar i dagsläget. Bra kameror, jo men visst, men vad hjälper det då tillbehören kostar därefter?
 
Alltså.

Sigma är ju ett billigt märke jämfört med Nikon, Canon & Sony. Om du kollar på nypris.

Jag vet sedan tidigare att Sigma har egna systemkameror, men det är väl inte många modeller de har ute, och långt ifrån lika många segment (speciellt dyrare) som andra kameratillverkare? Dom satsar ju vad jag har förstått inte så mycket alls på kamerorna, utan lägger krutet på optik till andra tillverkares fästen.
DÄRFÖR köper inte många Sigma, och därför finns det inte så mycket begagnad optik.

Men, som sagt... Som ett exempel: Gå och kolla beg. priset på Nikon/Canon/Sonys 70-200/2.8:eek:r och jämför det med nypriset på Sigmas eget 70-200/2.8 så kanske du får en tankeställare?

...Tycker bara det låter skevt att av alla anledningar som finns, dissa Sigma för att de är dyra. :)

Edit: Men oavsett av vad du tycker om Sigma så är ju trotts allt Sony ett 100ggr bättre alternativ att köpa till din flickvän! Hon blir nog nöjd. :)
 
Om det nu inte finns någon begagnad opik till Sigma så blir det ju defacto betydligt dyrare att köpa nytt, vilket man då inte är tvingad till med tex Sonyn.

Men det är väl inte så mycket Sigma kan göra åt det så länge man inte säljer fler kameror. Flertalet i-landsköpare kan nog trots allt tänka sig att köpa nytt om bara kamrorna är tillräckligt intressanta.

Jag åker för övrigt till Lima om ett par veckor och funderade på om jag kunde hjälpa dig på något vis och tex ta med kameran. Men det kanske kan bli problem i tullen där och så är det förmodligen inte säkert att checka in den...
 
Rätta mig gärna om jag har fel, men Sigma tillverkar ju galet mycket tillbehör (ffa objektiv) med fästen till kameror från Nikon, Canon osv, men är det inte så att de har ett ganska klent utbud just till Sony? Det kryllar iallafall av begagnade Sigma-objektiv till Nikon och Canon. MEN initierade kommer säkert att rätta mig om jag missuppfattat saken (dvs att Sigma har fullt objektivutbud till Sony). Annars kan det ju vara en sak att ta hänsyn till i och med att du tänker långsiktigt kring ditt kameraköp. Störst begagnatmarknad (framförallt från tredjepartstillverkare som Sigma, Tamron, Tokina) finns det ju tveklöst till Nikon och Canon.
 
Enligt cyberphotos objektivsök om Sigma..

Sigma optik.

Sony 31 objektiv.
Samtliga alltid stabiliserade via att stabilisator sitter i huset.

Pentax 24 totalt
Samtliga alltid stabiliserade via att stabilisator sitter i huset.

Nikon 42 totalt...
Varav 4 ger stabilisering.

Canon 40 totalt
Varav 4 ger stabilisering

http://www.cyberphoto.se/pri_lens.php
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.