Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tänkte köpa en digital sony alpha av någåt slag

Produkter
(logga in för att koppla)

vitakorpen

Ny medlem
Hejsan är ny här så jag hoppas jag skriver i rätt forum.Jag tänker inhandla en Sony eftersom jag har en del objektiv från en Minolta. Men det finns så många betäckningar.Jag blir inte klok på det.kan tänka mig en beg men vet ej vad som är bra. Fotar mycke röligt och där man ej kan ha blixt oftast/ridhus mm.har även en Canon 350 D men skulle köpa ett ljuskänsligare objektiv och det visa sig att det var lika dyrt som en sony kamra.Objektiven jag har från minoltan är aAF 28-80 & AF 75-300& AF C/D4 & AF C/D7.en undran dom sony som säljs på stora media butiker runt3800-4800 är dom bra.Vad ska jag leta efter tacksam för hjälp. Med vänlig hälsning lotta
 
Jag är osäker på hur stort ridhus du håller till i men jag tror du behöver ett objektiv med ljusstyrka 2.8 och att du fotograferar i bländarförvalsläge med bländare 2.8
Det finns ett Tamron/Sony/KonicaMinolta 28-75 f:2.8 som kan passa eller om det är längre brännvidd som behövs finns ett 70-200 f:2.8 som är Sony/KonicaMinolta och ett ännu äldre Minolta 80-200 f:2.8. Dessa objektiv är rätt så dyra, Oavsett märke på kameran så är det ingen billig fotografering du är ute efter.

Både Sigma och Tamron har objektiv cirka 70-200 med ljusstyrka 2.8 om du vill komma lite billigare undan.

28-80 finns två varianter av f:3.5-5.6 och den lite sämre f:4-5.6.
75-300 finns fyra varianter av den bästa med focus limiter, de andra tre är rätt likvärdiga och inte så bra. Inget av dessa objektiv är tillräckligt ljusstarka för inomhus i ridhus.

Många resensioner och användarbetyg av objektiv som passar till sony finns på http://www.dyxum.com/lenses/index.asp
 
Om du avser kameran Sony A58 tex, så tror jag att kameran duger fint till ditt syfte. Men du behöver ljusstarkare objektiv. Ett förslag är att kolla på tradera efter ex Minolta Af 50/1,7 som nog klarar kriterierna för ridhus tillsammans med ovan nämnda kamera.
Ett rejält lyft i ljusstyrka jämfört med de objektiv du redan har. Du bör kunna hitta ett sådant under tusenlappen. Snabbsökte på tradera och såg två st just nu.....
Jag har utgått från tanken att du inte vill lägga ut så mycket pengar, men om du vill göra det så finns det såklart mängder av dyrare lösningar.

PS: Det finns en Sony 50/1,8 SAM för ca 1500 ny också.
 
Du är inte bunden till ett system

Eftersom du inte har några dyra objektiv är detta inte en anledning i sig att hålla fast vid Sony - jag säger ändå detta som ägare till en Sony A77. 28-80 är ingen normalzoom till en cropkamera som du i första hand tittar på då det motsvarar 42-120. Inget av objektiven är särskilt skarpa och det kommer märkas på en högupplöst digitalkamerasensor även om det inte var så tydligt på film. För rörliga motiv har d u inte dessa objektiv någon särskilt snabb autofokus i sportsammanhang. Vidare så må Sony ha en tämligen säker autofokus (AF) men även med Sonys snabbaste AF objektiv (SSM) ligger de back Canon och Nikon vad gäller AF vid sport. Sedan kommer du behöva f/2,8 eller snabbare för inomhussport/ridhus. Den billigaste 70-200/2,8 til Sony, Tamron 70-200/2,8 Di har en gammal klokopplingsautofokus och ger inte snabb AF även om den är skarp.

Så, för dina syften skulle nog faktiskt en Canon eller Nikon förmodligen passa bättre och du kommer ändå inte ha glädje av dina Minolta objektiv till det du vill fota så du kan lika gärna byta system.

Jag skulle föreslå att du tittar på en av två utgående modeller - antingen Nikon D7000 eller Canon 60D och sedan en 70-200/2,8 telezoom med snabb fokusmotor som heter AF-S, USM, HSM eller USD beroende på märke. Billigast blir en beg Sigma 70-200/2,8 HSM av någon variant (finns flera där den nyaste heter OS - bildstab) och ev en 18-50/2,8 eller 17-50/2,8 från Tamron eller Sigma som normalzoom om behovet för foto i sämre ljus finns även med dessa brännvidder. Köper du allt nytt får du räkna med att betala ca 18.000:-. Begagnat kan du komma ner i ca 10.000:- totalt.
 
Tack för alla svar

Hejsan är ny här så jag hoppas jag skriver i rätt forum.Jag tänker inhandla en Sony eftersom jag har en del objektiv från en Minolta. Men det finns så många betäckningar.Jag blir inte klok på det.kan tänka mig en beg men vet ej vad som är bra. Fotar mycke röligt och där man ej kan ha blixt oftast/ridhus mm.har även en Canon 350 D men skulle köpa ett ljuskänsligare objektiv och det visa sig att det var lika dyrt som en sony kamra.Objektiven jag har från minoltan är aAF 28-80 & AF 75-300& AF C/D4 & AF C/D7.en undran dom sony som säljs på stora media butiker runt3800-4800 är dom bra.Vad ska jag leta efter tacksam för hjälp. Med vänlig hälsning lotta

är ute och letar på tradera och blocket nu
 
...men skulle köpa ett ljuskänsligare objektiv och det visa sig att det var lika dyrt som en sony kamra.....
Objektiven jag har från minoltan är aAF 28-80 & AF 75-300
Med den fotograferingen du vill göra så måste du fortfarande köpa ett ljusstarkt objektiv.
Minoltaobjektiven är helt enkelt inte det du vill. Du kommer inte undan.

Bra o framförallt ljusstarka objektiv kostar pengar. Du får helt enkelt vad du betalar för när det gäller objektiv.

Det billigaste ljusstarka objektiv du kan köpa är ett 50/1,8.
Canon 50 1,8 - 1000kr
Sony 50 1,8 - 1500kr

Helst vill du säkert ha ett tele
Canon 85 1,8 - 3500kr
Sony 85 2,8 - 2500kr

O allra helst en LJUSSTARK telezoom på 2,8
Canon 70-200/2,8 utan IS 11000kr med IS 23000
Sony 70-200/2,8 19000kr

Priserna är nypris från Cyberphoto utan prutmån.
O för SONY så verkar kostnaden för ett nytt kamerahus oxå tillkomma för dig.

Mitt råd, köp begagnat:
Ett begagnat Canon 70-200/2,8.
alternativt billigast OCH OM du kan tänka dig fast optik
Ett begagnat Canon 85/1,8.

Råd 2
Innan du köper ngt alls, låna ett bra objektiv o testa om det ger dig vad du vill ha.
Känner du ingen att låna av så annonsera här på FS om vad du vill testa o bjud samtidigt på lunch.
 
Har hitta dessa kamror behöver hjälp att välja det bästa

Sony Alpha DSLR-A290 + 18-55/3,5-5,6 systemkamera utrop 1000 kr.
Sony Alpha A3000 + 18-55/3,5-5,6 OSS utrop 3490 kr.
Nedan är på blocket
Sony SLT-A35 blocket 2200 kr.
Sony kamera a350 1990 kr
Sony DSLR A230 1000 kr.
Sony A450 + Polarisationsfilter 3500 kr.
Sony Aplpha 100 2500 kr.

Sony alpha 700 + objektiv 18-55 2700 kr och till kommande objektiv nedan.
Sony 18-200mm F3.5-6.3
Objektivet är i ny skick och helt felfri + Uv filter1950 kr.
Minolta - Sony AF 24 F2.8
Onjiektivet är i väldigt fint skick med tillbehör och UV filter Pris : 1400 kr
Minolta 24mm.
AF Nikkor 24mm f/2.8D
Objektivet är i ny skick med tillbehör och UV filter2500kr
Nikon 24mm.
-------------------------------------------------------------------

Sony Alpha SLT A55 med Sigma 17-70mm Objektiv 3500 kr.
Sony a35014,2 megapixel Objektiv, 18-70 mm 3000 kr.
Sony Alpha DSLR - A100 4500 kr.
Sony a580 + sony DT 18-55mm SAM + minolta AF 70-210mm + minolta AF 35-70mm + minolta DYNAX 500si(analog kamera) + minolta 3500xi flash.
Alla objektiv och blixten fungerar perfekt i båda kamerorna. Pris för allt: 3500 kr.

Jag är bered att bet för en bra beg max 4000kr beroende vad som följer med tacksam för svar och hjälp av val fördelen är med dom här är att jag kan åka och titta på dom det är ej så långt från eskilstuna Med vänlig hälsning lotta
 
INGET av dem ger dig det du behöver!

Du tittar fortfarande på kameror o det är ointressant.
Det du behöver är ett ljusstarkt objektiv.

Den enda optiken du räknar upp som är hyffsat ljusstark är 24/2,8 men den vill du troligtvis inte fotografera hästar med. Framförallt inte om du skall sitta på läktaren. Men visst om du skall vara på själva ridbanan och gå nära så kan det funka.
 
Sony DSLR-(tresiffrigt) är gamla kameror där endast de dyrare 700,850 och 900 är av intresse, ifall du ska kunna hinna fokusera på hästar som rör sig.
Sony SLT-Axx (tvåsiffrigt) är nyare kameror med bättre ljuskänslighet på sensorn, jag tror alla duger att hinna med hästar. A33 har dock kanske för mycket brus i sensorn på höga iso för att klara inomhus.

Råden gäller fortfarande om ljusstarka objektiv. F:1.4 - F:2.8 är vad objektivet ska ha för största bländare, de andra är ointressanta.
 
Jag tror att det finns bara tre rekommendationer att ge:
1. Om foto på rörliga föremål ffa inomhus är viktigt är det ingen idé att köpa någonting med en budget på 4000:-. Spar pengarna till något annat för bilderna blir inte bra ändå.
2. Om vi glömmer det första och det bara är en digital systemkamera som skall köpas till annat än det ovan så kanske vi kan ge tips om det gäller andra motivtyper.
3. Trots att 28-80 är närmast ointressant på en digitalkamera och 75-300 inte är särskilt skarpt och inte har ett begvärde på mer än kanske 600:- är det ett krav att det skall vara just Sony (inget fel på det men det behöver tydligt specificeras ffa om det blir krock med märket och det som är bäst på punkt 2 ovan)? Med andra ord: skall det vara Sony till varje pris oavsett om det finns bättre kameror för de ändamål som specificeras?
 
Jag tror att det finns bara tre rekommendationer att ge:
1. Om foto på rörliga föremål ffa inomhus är viktigt är det ingen idé att köpa någonting med en budget på 4000:-. Spar pengarna till något annat för bilderna blir inte bra ändå.
Jodå budgeten räcker till ett fast objektiv, begagnat så blir det lite pengar över till jul också.
Precis som jag tidigare skrev.
 
Jodå budgeten räcker till ett fast objektiv, begagnat så blir det lite pengar över till jul också.
Precis som jag tidigare skrev.

OM man kan begränsa sig till 85 och/eller 50mm. Är detta optimalt? Sedan fokuserar alla 50mm planar objektiv långsamt då hela linspaketet förflyttar sig vid fokusering så någon snabbare sport blir inte så lätt. Betänk också att Sony saknar en SSM försedd 85/1,8 och till Canon finns en snabbfokuserande 85/1,8. Så problemet och frågan kvarstår: skall man välja kamerasystem p g a att man har en billig 75-300 zoom i ett visst märke. Återigen inget fel på Sony, men de olika märkena har olika styrkor och svagheter.
 
Glöm Sony, eller rättare sagt ett nytt kamerahus.
Köp ett vettigt objektiv till den Canon som du redan har.

Jag fattar inte att man kan rekommendera ngn att köpa en kamera som inte har råd att sedan köpa objektiv som gör det man vill.

Optimalt????
Det mest optimala är att du(vem som än läser) köper henne en ny kamera med nya objektiv.
 
Tack enengång för all hjälp

Ja vad jag förstår så är det kanske bättre att jag håller kvar vid min gamla canon350 D där jag bara har 2 objektiv EFS 18-55 Canon & en sigma 70-300 mm 1.4-5.6 och satsa på att hitta beg ljuskänsligt objektiv. men jag vill inte ha ett fast. Jag fortsäter att leta. mvh lotta
 
Tja bättre o bättre, det blir i alla fall billigare.
Visst 350 huset är kanske inte världens bästa men det är ju det du har.

När det gäller ljusstarka telezoomar, vilket innebär ljusstyrka 2,8, så har du i princip 2 alternativ.
Klassikern 70-200/2,8
Jag har för mig att Sigma har ett 50-150/2,8, jag har ingen aning om hur bra/snabbfokuserande det är.
70-200/2,8 Canon är nog allt bästa valet.

Men oavsett vilket, bjud ngn på fika eller lunch o testa det du är ute efter. Så att du inte köper ngt du inte vill ha.
Vem vet, kanske hittar du en fotokompis för livet...
 
För sport eller rörliga motiv skulle jag föreslå antingen Canon 70-200/2,8 LUSM (inte IS) beg för ca 5500:- eller Sigma 70-200/2,8 DG HSM eller någon av Sigma 70-200/2,8 MACRO HSM modellerna beg för runt 3500-4500. Tamron 70-200/2,8 Di fokuserar för långsamt. Snabbast och säkrast fokus ger Canons.

Vill du uppgradera kamerahuset kan detta göras billigt beg med Canon 40D för 1500-2000:- eller 50D för 3000:- max.
 
Klassiskt kamrativerkan önskan
Köp en billig kamera. Börja uppgradera med dyra objektiv. Sedan en dyrare kamera. sist en dyrare "pro" kamera
Hela tiden med ursäkten bara investera lite stegvis....... Precis va de vill

Alt sälj den befintliga och köp det systemet man vill ha. Några här på fs (ej jag dock) byter system ofta och hävdar att förlusterna är kontroler bara,,,,,,,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.