Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tänker skaffa riktig kamera - D7

Produkter
(logga in för att koppla)
Om nu TS ändå ska åka till USA, så är kanske priserna bättre där?
Om han nu inte behöver kameran innan dess förstås.

Det är ju inget fel att jämföra med vad som finns som alternativ, men har man nu bestämt sig för en kamera och vill ha råd om objektiv till den så tillför det ju inget med vad som finns till andra system. Jag har inte sett några jämförande tester av Nikons och Canons 18-200 superzoomar, så jag kan inte avgöra om den ena eller andra är märkbart bättre eller inte, Canons finns ju i olika varianter. Klart också att en FF kamera, som D700 eller 5D med en superzoom är lättare än en D300 eller 7D med två ljusstarka objektiv, annars kan det vara en intressant jämförelse, då FF kan användas vid högre iso och då klarar sig med lägre ljusstyrka på objektivet och dessutom inte kräver samma centrumskärpa heller, men väl högre kantskärpa.

...klart också att en FF kamera, som D700 eller 5D med en superzoom är lättare än en D300 eller 7D med två ljusstarka objektiv...

Hej,
Jag valde att inte lyfta fram 5D2 med EF 28-300L som ett alternativ då jag inte tycker att den kombon gör jobbet mot trådskaparens behov.
* Canon's superzoom väger 1,7kg och Nikons 0,8kg
* Canon's superzoom kostar 22300kr och Nikons 7900kr
* Canon 5D2 tar 3,9 bps och D700 tar 5 (och 8 med grepp)
* Canon 5D2 har AF utan sportprestanda, D700 har samma grymma AF som D3 med 51 punkter varav 15 korslagda.

Som sagt, Canon och Nikon är ibland bra på olika saker.

Jo jag vet, tog bara ungefär lika tunga kameror, och vill man ha en superzoom till 5Dm2 och Canons är för dyr och tung så är ju tredjeparts minst lika bra och ännu billigare än Nikons. Någon mer i Canons klass finns ju inte. Men tycker du verkligen att man kan jämställa D700+ Nikon 28-300 med 7D+EF-S 17-55/2,8 + EF 70-200/2,8, jag tycker inte det. Nikonpaketer väger lättare på mer än ett sätt.

Men tycker du verkligen att man kan jämställa D700+ Nikon 28-300 med 7D+EF-S 17-55/2,8 + EF 70-200/2,8, jag tycker inte det. Nikonpaketer väger lättare på mer än ett sätt.

Nej inte att jämställa, men ett seriöst alternativ som säkert fyller TS behov. Semi-pro hus, bra AF och handhavande, ganska snabb, bra bildresultat. 10K billigare. 1kg lättare. Båda alternativen har sina små för- och nackdelar. TS väljer fritt det som passar honom bäst.

Tänker bara berätta vad jag själv haft med mig på de resor jag gjort senaste året, visserligen inte under så så lång tid. Till sydafrika tog jag(vi)med 400D, 7D, EF-S 17-85, EF-S 10-22, EF-S 55-250, Tamron 28-300/3,5-6,3. och så EF 50/1,8. Samtliga objektiv utom 50/1,8 hade jag innan jag köpte 7D. EF-S 17-55/2,8 lämnade jag hemma p.g.a. tyngden. Superzoomen fick sitta på 400D i krügerparken f.ö. användes den inte mycket. 50/1,8. lätt och billig men blir ju ett kort tele på APS-C, (så jag har nu köpt ett EF28/1,8). En reskamrat hade ett EF 100-400/4,5-5,6L, ett ganska lätt men mycket bra objektiv. Vad man behöver för en resa kan ju variera, men med en 7D skulle inte jag satsa på en superzoom utan förslagsvis EF-S 15-85 alt. 17-85, en telezoom: billig o lätt men ändå bra är EF-S 55-250, med större kassa och krav EF 70-200/4, 70-300/4,5-5,6DO eller 100-400/4,5-5,6. Till det, för ljusstyrkans skull EF 50/1,8 och EF 28/1,8 eller 2,8. 28 kan ju bytas mot nåt annat i området 24-35mm. Till det kan ju en vidvinkelzoom ev. behövas. Det går ju givetvis att väljha nnat än Canons egna objektiv. Så tror jag inte att man om man är borta lång tid kör specielt mycket med snabb serietagning, jag har i alla fall inte gjort det, det blir tillräckligt mycket bilder ändå.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto