ANNONS
Annons

>> tänka rätt om filter i afrika

Produkter
(logga in för att koppla)

zerihoun

Aktiv medlem
ska iväg 6 månader till afrika och kommer att fotoa järnet både på uppdrag/fritt och analogt/digitalt. jag har tänkt att köpa ett färgfilter till mina sv/v analoga bilder och instinktivt vill jag köpa ett rött. gillar mycket kontraster och dokumentärkänsla!
men eftersom jag ska till afrika med mycket sol och fina bruna människor så undrar jag ifall jag tänker rätt...

tips på vilket filter ska jag ta?

1) gult = snällt

x) orange = mittemellan

2) rött = starkt

dessutom har jag självklart UV + pol!

:)

: filter mia

nån form av färgfilter är ju absolut vettigt, i alla fall om du tänkt fota så att himlen är med ;)

jag har personligen aldrig använt något starkare än gult (mörkt, åt det orange hållet), orange skulle vara intressant men rött skulle kännas aningen mycket effektsökeri (för det är ju människor och inte himlar/landskap du skall fota om jag känner dig rätt).

Kan inte ge något expertsvar men dela med mig av min senaste erfarenhet.
Gillar precis som du rödfilter och tog fram mitt kraftiga rödfilter ganska ofta på min senaste "expedition" till USA. Använde medvetet rödfiltret en solig dag i Texas då jag plåtade människor inför en parad mitt på dagen. Det var dock ljushyade människor och resultatet blev utmärkt. När det gäller mörkhyade så skulle jag vara betydligt försiktigare eftersom det lätt bara kan bli ögon kvar. Det kan iofs bli en riktigt häftig effekt ibland men överlag så skulle jag nog bara gå så långt som ett gulfilter om jag åkte till Afrika. Eftersom det t.o.m är svårt att plåta riktigt mörkhyade utan filter så rekommenderar jag dig att överexponera så långt filmen klarar av, bättre att bränna lite extra i labbet än att få ett helt svart ansikte när man kommer hem.
Att ta vara på skuggiga platser, morgonen och kvällen är också bra, speciellt när det annars är stekande sol utan moln. Svartvitt är ju ganska svårt att bemästra i starkt solsken.

Om du är intresserad av mitt resultat den där dagen i Texas så kan du gå till www.propagandaphoto.com och söka upp min (Freddie Sandström) bildserie om "Veterans' Day Parade". Alla de porträtten är tagna med ett kraftigt rödfilter och en Pentax 67, 55mm glugg.

Lycka till i Afrika

// filter ångest //

tack för era svar!

kommer ju att fota väldigt mycket digitalt och då kan man ju alltid justera i efterhand. analogt hade jag tänkt mycket vänddior (älskar det) och sv/v. och om jag fotar analogt kommer jag att vara "ute" efter något... så ett filter ska jag nog ha. funderar lite på ett "mittemellan" (inspirerad av veterans day!). och i afrika är det mycket av allt - sol, brunt, färger och vita skratt!

kanske ett gultorange filter?

säg mig, använder ni er ofta av filter när ni fotar digitalt?

pz - scandinavian fotos filter är lite billigare = sämre?

:)

: m

Afrikabilder

Jag har fotat mycket i Afrika, men tyvärr inte svartvitt, och inte med filter, så de erfarenheterna får du säkert av några andra.

Det som är anmärkningsvärt där är de extrema kontasterna i ljusstyrka. Mina första stapplande steg där för många år sedan visade att ansiktena ofta blev helt svarta, människorna oigenkännliga, eftersom omgivningen var så starkt belyst. Särskilt märktes ju det om någon hade vita kläder eller stod mot en ljus bakgrund - ljus himmel, vit vägg... Helt misslyckat i början. Sedan började jag använda blixt för att ljusa upp ansikten, men det ger ju helt andra skuggor, eller ibland skuggfritt och dött.

Nu använder jag bara digitalkamera (Olympus Camedia 750 ultra zoom) som ger extremt bra ljusbalans i mitt tycke. Jag har även lärt mig att styra vad jag fotar så det aldrig blir mörkhyad människa i vita kläder mot ljus bakgrund.

Några Afrikabilder finns på min sida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar