Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

>> tänka rätt om filter i afrika?

Produkter
(logga in för att koppla)

zerihoun

Aktiv medlem
ska iväg 6 månader till afrika och kommer att fotoa järnet både på uppdrag/fritt och analogt/digitalt. jag har tänkt att köpa ett färgfilter till mina sv/v analoga bilder och instinktivt vill jag köpa ett rött. gillar mycket kontraster och dokumentärkänsla!
men eftersom jag ska till afrika med mycket sol och fina bruna människor så undrar jag ifall jag tänker rätt...

tips på vilket filter ska jag ta?

1) gult = snällt

x) orange = mittemellan

2) rött = starkt

dessutom har jag självklart UV + pol!

:)

: filter mia

Jag har varit i afrika, och fotoförhållandena är verkligen extrema med det starka ljuset och mörka människorna. Jag tror att ett rödfilter är på tok för kontrastrikt i alla fall om man vill fota miljöbilder. (Det mesta utom människorna är ljust. Byggnader, mark, sand osv...) Ska du ha rena porträttbilder (bara ansikte) så kan det väl vara motiverat med rödfilter. Å andra sidan hur stor plats tar ett fiter? Packa med!!!

rött e förmycket alltså!

abbeman skrev:
Jag har varit i afrika, och fotoförhållandena är verkligen extrema med det starka ljuset och mörka människorna. Jag tror att ett rödfilter är på tok för kontrastrikt i alla fall om man vill fota miljöbilder. (Det mesta utom människorna är ljust. Byggnader, mark, sand osv...) Ska du ha rena porträttbilder (bara ansikte) så kan det väl vara motiverat med rödfilter. Å andra sidan hur stor plats tar ett fiter? Packa med!!!

precis om jag oxå började ana att med ett rött filter blir för obarmhärtigt i afrika ! men säg, varför tycker du att ett rödfilter är bra för porträttbilder av bruna människor?

å andra sidan, sant. ett filter väger inte mycket även om gudarna vet att jag spräckt mitt bagagemaximum. hmmm... ett rött och ett gult då kanske?

:)

: m

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar